Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uitbreiding EU drukt omzet transportsector

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uitbreiding EU drukt omzet transportsector

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ruim een derde van de Nederlandse transportbedrijven heeft last van de uitbreiding van de Europese Unie. De negatieve gevolgen zijn volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) vooral merkbaar in de dalende omzet en vrachtprijzen. In een door ABN AMRO Bank opgestelde analyse worden echter ook kansen van de laatste uitbreiding beschreven.

Vooral de internationale vervoersbedrijven en vervoerders merken het financieel dat de Europese Unie ruim een jaar geleden uitbreidde. Toch merken ook binnenlandse vervoerders dat er indirect ongunstige effecten kleven aan de uitbreiding. Uit het onderzoek dat TLN uitvoerde toonde bleek dat 36 procent van de geënquêteerden aangeeft, veelal negatieve, gevolgen te ondervinden van de uitbreiding. Landen waar vervoerders volgens de ABN AMRO Bank vooral gevolgen van merken zijn Polen, Tsjechië, Slovenië en Hongarije.

Een belangrijke factor hiervoor is de geografische ligging omdat deze landen vrij centraal in het nieuwe Europa liggen. De Baltische staten, Malta en Cyprus hebben door hun geografische ligging minder invloed op de Nederlandse transportsector. Daarnaast hebben Polen, Tsjechië, Slovenië en Hongarije een grotere handelsstroom met de EU dan de andere landen. De relatief goed ontwikkelde wegtransportsector in deze landen is een derde belangrijke factor voor de nieuwe concurrentie.

De Rotterdamse haven en Schiphol zorgen ervoor dat ongeveer 20 procent van de Nederlandse transportmarkt bestaat uit internationaal vervoer. Slechts een klein deel hiervan gaat naar de Oost-Europese landen al lijkt het vaak anders. Een ritje op de snelwegen richting Duitsland

laat veel nummerborden uit Polen, Hongarije en Litouwen zien. Een verklaring hiervoor kan zijn dat onder andere Nederlandse bedrijven in Polen een nevenvestiging starten om zo lagere lonen uit te kunnen betalen. De bedrijven proberen vanuit Polen de Nederlandse markt te veroveren. Het feit dat veel andere bedrijven ook naar deze ‘lagelonenlanden’ trekken versterkt dit effect.

Het vrijstellen van cabotagevervoer waarbij een onderneming uit één van de lidstaten goederen in andere lidstaten mag vervoeren zal het aantal buitenlandse truckers nog verder vergroten. Bij de uitbreiding in 2004 is afgesproken dat het vrijstellen van cabotagevervoer stapsgewijs zal gebeuren. In 2006 zal de markt voor Tsjechië en Slowakije opengesteld worden, Polen en Hongarije zijn een jaar later aan de beurt. Voor de eerder genoemde dochterondernemingen in deze landen zullen door een lage prijs voor veel concurrentie en een verder dalende omzet zorgen.

De toenemende goederenstromen bieden echter groeikansen voor Nederlandse bedrijven. In de eerste plaats door de goederenstromen vanuit Nederland naar de nieuwe lidstaten. Omdat Nederlandse wegtransportbedrijven gevestigd zijn in de buurt van de distributiecentra en sterk zijn in zowel transport als logistiek richting Oost-Europa. Nederland heeft namelijk een sterke positie in de Europese logistiek en transport. Een groot aantal multinationals heeft haar Europese distributiecentra in Nederland gevestigd. De combinatie van de Rotterdamse haven en Schiphol speelt daarin een belangrijke rol.

Tekst: Siegbert Beukens

Siegbert Beukens

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 2005

RMU Contact | 32 Pagina's

Uitbreiding EU drukt omzet transportsector

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 2005

RMU Contact | 32 Pagina's