Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vakantietijd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vakantietijd

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“… en rust een weinig …” Markus 6 : 31

De vakantietijd breekt aan. De scholen sluiten de deuren. De bouw ligt stil. Op kantoor zijn de meeste bureaustoelen onbezet. Het werk kan even blijven liggen. Het is immers vakantietijd. We trekken erop uit. Met vliegtuig, bus of auto gaan we naar ons vakantieoord om tot rust te komen. Alhoewel… de vakantietijd is meestal ook een drukke tijd. In die paar vrije weken in een jaar willen we zoveel mogelijk activiteiten stoppen. We moeten van alles doen: musea, zwembaden, fietstochten, winkelen en noem maar op. Soms is de rust ver te zoeken.

De behoefte aan rust zit al vanaf Genesis 3 in de mens. Voor die tijd, dus voor de zondeval, had de mens rust. Adam en Eva wandelden met God in het paradijs. Maar de mens heeft de rust opgezegd door te luisteren naar de duivel. Daardoor zijn we allen van huis uit onrustige mensen geworden. Augustinus zei dat toch ook in die zo bekende uitspraak: “Onrustig is ons hart, totdat het rust vindt in U, o God.” Buiten God is er alleen onrust: de onrust van de zonde, de onrust van de begeerte, de onrust van het geweten, de onrust van een leven zonder God.

Echte rust is alleen bij Jezus Christus te vinden. Rust voor het hart, dat gebukt onder de zondelast de toevlucht neemt tot de Zaligmaker. Onrustige zondaarsharten zijn bij Hem op het juiste adres. Heeft Hij immers niet gezegd: “Komt herwaarts tot

Mij, allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven” (Mattheüs 11 : 28)? Echte rust voor lichaam en ziel is alleen bij Hem te vinden.

Ook voor de rust voor het lichaam zijn we Jezus op het juiste adres. Dat blijkt wel uit ons tekstwoord. De discipelen zijn op pad gegaan om de mensen te roepen tot bekering. Nu komen ze weer terug bij Jezus. De vermoeidheid is van hun gezichten af te lezen. Ze hebben er ook vele preekuren op zitten. Ze zijn hard toe aan ontspanning. Het wonder is nu, dat de Heere Jezus hen dit ook geeft. Hij zegt immers tegen hen: “… en rust een weinig …”. Samen met Jezus stappen ze een bootje in op weg naar een afgelegen plaats.

Dat is nog eens werkelijk ontspannen. Het is ook een afspiegeling van de eeuwige rust, die Gods volk wacht. Een rust, die is verworven door die grote Rustaanbrenger Jezus Christus. Hij moest daarvoor de dood ingaan, maar Hij is ook weer opgestaan. Hij is opgevaren ten hemel. Van daaruit zendt Hij Zijn Geest, opdat rusteloze zondaren leren rusten in het volbrachte werk van Christus. Wie iets van deze rust heeft mogen smaken, weet pas echt wat recreatie is. Daarom “… en rust een weinig …”.

ds. A.C. Uitslag is christelijk gereformeerd predikant te Kerkwerve

ds. A.C. Uitslag

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 2005

RMU Contact | 32 Pagina's

Vakantietijd

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 2005

RMU Contact | 32 Pagina's