Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Teleurstelling en bitterheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Teleurstelling en bitterheid

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“… doch zij konden het water van Mara niet drinken; want het was bitter…” Exodus 15 : 23

Israël is in de woestijn en er is geen water. Mens en dier raken afgemat. Nergens een spoor van water. En dat allemaal kort nadat het volk aan de Schelfzee het lied van de bevrijding zong. Zulke wisselingen zijn er vaak in het leven van Gods kinderen, het zure ligt vaak dichtbij het zoet. In de woestijn van het leven kun je er dan gemakkelijk toekomen om het evenwicht te verliezen terwijl moedeloosheid en twijfel om zich heen grijpen.

Maar de Heere brengt ze in een nog zwaardere beproeving. Na drie dagen komen ze bij een oase. De mensen rennen naar het water. Maar dan de teleurstelling: het water is bitter en ondrinkbaar. Teleurgesteld noemen ze de oase: Mara, dat is bitterheid. Vreselijk, dorst lijden, water vinden dat ondrinkbaar is. De uitgestelde hoop krenkt het hart. Zo wordt Israël bij Mara bepaald bij de bittere gevolgen van de zondeval.

Ze konden het water van Mara niet drinken; want het was bitter. In deze woorden weerspiegelt de werkelijkheid van het leven. Je denkt, als je kinderen groot geworden zijn van ze te genieten, maar het tegendeel is waar. Je hebt samen hard gewerkt om straks samen te kunnen genieten van een oude dag en één van beiden wordt ziek. Het water van de verwachting blijkt bitter te zijn.

U kunt het wellicht aanvullen vanuit uw eigen leven. Er zijn veel Mara’s in het leven. Maar dat hoeft ons niet te ontmoedigen.

Want de Heere Zelf leidt naar Mara. Kruis en tegenspoed komen voor die Hem vrezen, uit Zijn Vaderlijke hand voort. Hij heeft een bedoeling met deze Mara’s. Want bij Mara komt er uit wat er in ons hart leeft wat Israël gezongen had bij de Schelfzee, moest praktijk worden. Het volk staat op tegen God, dat is het allerbitterste: opstand tegen God.

Maar bij Mara leert Israël niet alleen zichzelf kennen, maar vooral wie de Heere is voor een slecht mens. Bij Mara komt uit dat de Heere barmhartig is en groot van goedertierenheid. Dat doet de Heere nooit omdat we dat waard zijn, maar om Christus’ wil, Die nooit tegen God opstond. De Heere Jezus is op Golgotha door het allerbitterste Mara gegaan, waar Hij de lijdensbeker die de Vader Hem toeschikte niet weigerde, maar tot de laatste druppel leegdronk.

Toen maakte de Heere bitter water zoet. Wat een opluchting. Het volk was gered en kon drinken. De Heere wil Zich bemoeien met opstandige mensen die mopperen. Hij is de Heelmeester die het hardste hart verbreekt en geneest. Wij willen niet naar Mara en gaan liever een andere weg. Bij Mara wordt geleerd wat genade is en wie Jezus is voor schuldige mensen. En dan kom je erachter: wat zou het leven zijn als Jezus er niet was. Bij Hem is bitter water zoet.

ds. J. S. van der Net is predikant van de Gereformeerde Gemeente te Houten

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juli 2006

RMU Contact | 32 Pagina's

Teleurstelling en bitterheid

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juli 2006

RMU Contact | 32 Pagina's