Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een betere gerechtigheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een betere gerechtigheid

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want Ik zeg u: tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan (Mattheus 5: 20)

Voor het ingaan in het Koninkrijk Gods zijn verschillende eisen. Zoals het geboren worden door de Heilige Geest. Hier stelt Jezus de eis van een overvloediger gerechtigheid. Om het Koninkrijk binnen te gaan is gerechtigheid nodig. Daarbij gaat het om het recht en de wil van God. Alleen zij die zijn en doen zoals God het wil, gaan het hemels Koninkrijk binnen.

Deze eis is niet nieuw. Het is de mensen altijd voorgehouden, maar Jezus lijkt strenger dan de Farizeeën. Uw gerechtigheid moet overvloediger zijn. Moet je dan nog meer je best doen? Wie kan dat bereiken? Wie is er heiliger dan die Farizeeën? Zij doen met hun eigen voorschriften en geboden veel meer dan God in Zijn wet vraagt. Weet iemand niet hoe je in een bepaalde situatie volgens de wet moet handelen, dan kan een Farizeeër het vertellen. Maar met al hun wetsvolbrenging hebben ze niet meer dan vormendienst. Zij interpreteren de wet verkeerd. Hun doen en laten staat in het kader van het werkverbond. Hun godsdienst is uiterlijk en kent geen vernedering voor God. Jezus heeft voor al hun arbeid geen goed woord over. Hij veroordeelt hun godsdienst als werken van huichelaars!

Met die overvloediger gerechtigheid bedoelt Jezus niet dat de Farizeeën al een eind op weg zijn. Nee, de Heere heeft oog op een heel ander soort gerechtigheid. God vraagt het hart van de mens. Met uiterlijke vroomheid kun je, je hart verre van de Heere houden. Wie ben ik voor God? Doorzoek uw hart! Eerlijkmakende genade doet ons bekennen: buitenkant en binnenkant stemmen bij mij niet overeen! Bij die ontdekking kunnen we het niet meer doen met uiterlijke dingen en ceremonieën. Daar ging het wel om bij de Farizeeën. Maar dat is een bouwen op eigengerechtigheid. Ik dank U dat ik niet ben zoals die anderen.

Zalig als God ons in het werkhuis laat vast lopen. Met eigen heiligheidsstreven kun je niets bereiken. Zo’n verloren zondaar heeft bij zichzelf geen enkele gerechtigheid meer. Dan kan ik niet binnen gaan. Ik moet buiten blijven!

Hoe kan ik ooit die gerechtigheid bereiken? Nooit kan ik aan Gods eis voldoen!

Wie dit als schuld gaat belijden, wordt een missend mens. En voor zulken wordt het een dierbaar Evangelie dat Jezus gekomen is om de wet te vervullen. Hij zorgt in Zijn lijden en sterven voor de gerechtigheid die God eist. In alles heeft Jezus Christus de wet verheerlijkt. Dat is Zijn levenswerk geweest. Alle arbeid ten dienste gesteld van de eer van de Vader en daarin voor de zaligheid van Zijn kerk. Mogen we die gerechtigheid als onze vaste grond kennen? De borggerechtigheid voor zondaren.

Dan leer ik de straf der zonde te aanvaarden. Met berouw buig ik voor Gods rechtvaardigheid. En ik vind vergeving in het offer en bloed van Jezus Christus. Dan komt er een leven door het geloof in Hem. Het hart kleeft de Heere aan en breekt met de zonde. Het doen van Zijn geboden wordt een liefdedienst. Gun door geloof in Christus krachten, om die te doen uit dankbaarheid! Deze Godsvrucht is principieel anders dan de gerechtigheid der Farizeeën. Is die vrucht er in ons leven? Mogen we in de praktijk het leven der rechtvaardigheid gaan leiden?

Dit geloof bevrijdt van krampachtigheid. Deze genade bewaart voor wetticisme. Christus krijgt in mij gestalte. Het is nooit een gerechtigheid waarmee ik iets kan verdienen. Het recht der wet wordt dan vervuld in hen die wandelen door de Geest en die niet leven naar het vlees. Dit is de betere, overvloediger gerechtigheid. Er komt een strijd tegen het leven vanuit de wortel van de eigengerechtigheid. Wie daarop vertrouwt brengt stinkende vruchten voort. Het geloof zoekt de kracht van de Geest om vanuit Christus te leven en Hem te beminnen.

Gods geboden zijn niet zwaar. Zijn wet is heilig en goed. Wie die houdt vindt grote loon. In de weg van deze dagelijkse bekering wordt het een ingaan in het koninkrijk der hemelen. Roemend in de gerechtigheid van Christus alleen! In Hem is de vervulling der wet. Door Zijn liefde wordt het mijn hoogste levensdoel: leven en werken tot verheerlijking van God!

ds. J.P. Boiten is christelijk gereformeerd predikant te Sliedrecht

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2007

RMU Contact | 32 Pagina's

Een betere gerechtigheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2007

RMU Contact | 32 Pagina's