Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zesjescultuur

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zesjescultuur

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zesjescultuur. De politiek heeft er zorgen over. Het schoolrapport van Albert Einstein van 3 oktober 1896, anderhalve week voor zijn 17e verjaardag, laat maar liefst 5 zessen zien. Onder andere voor Algebra en Geometrie. Is een zesjescultuur dan verkeerd?

Klein probleempje met die zessen van Einstein: er was niet hoger te scoren voor deze ‘Maturitätsprüfung’. Toegegeven: zijn Frans was niet zo best, dat bleef hangen op een 3 op een schaal van 1 – 6. Einstein was dus niet op alle fronten een genie. Hoe het ook zij, in ons landje groeien de zorgen over de zesjescultuur. Het gaat er dan om dat blijkbaar steeds meer jongeren zich niet meer inspannen dan nodig is om een diploma te halen. Vanuit de gedachte: ‘Als je maar over de streep bent is het OK, waarom zou je uren langer leren om een 9 of 10 te halen?
Wie heeft daar iets aan? Je krijgt met een lijst zessen geen ander diploma dan met allemaal hogere cijfers’.

Cultuur
In 2008 al werd dit onderwerp door de toenmalige staatssecretaris Van Bijsterveldt op de politieke agenda gezet. Ze wilde de zesjescultuur aanpakken. Allereerst om de resultaten van het onderwijs te verbeteren en daarnaast om de aansluiting met mbo, hbo en universiteit te verbeteren. Uiteindelijk doel: mensen op een goed kennisniveau afleveren in de maatschappij. Van goed opgeleid en bekwaam personeel moeten we het hebben in ons landje. Daar wachten werkgevers op.
Zeker in tijden van economische crisis. Deskundig personeel kan net dat ‘streepje voor op de concurrentie’ betekenen. Probleem volgens politici is dat de zesjescultuur niet alleen onder scholieren en studenten leeft. Het gaat verder. Deze cultuur is ook aanwezig op de werkvloer: veel burgers spannen zich niet meer in dan strikt noodzakelijk.

Deskundigen
Zoals dat altijd gaat in Nederland, stonden de deskundigen jaren terug al in de rij om te vertellen hoe we aan die zesjescultuur gekomen zijn. Volgens een aantal deskundigen lag het aan de leerlingen. Huiswerk wordt niet gemaakt, lesstof niet gelezen, werkstukken worden bij elkaar gegoogled. Sommigen zagen het anders: “Het is het stelsel dat de leerling in luiheid conditioneert én faciliteert”. Dure woorden om te vertellen dat er op een andere manier onderwijs gegeven moet worden èn dat er anders moet worden getoetst.
Als pijnpunt werd door velen genoemd dat het vaak lastig is om door te stromen naar een hoger opleidingsniveau. Scholen zouden zelf genoegen nemen met een zesjescultuur. Dit betekent dat een welwillende scholier of student extra hobbels te nemen heeft als hij of zij een treetje hoger geschoold wil worden. Geen aansluiting dus tussen scholen.

Inzet
De waarheid zal in het midden liggen. Echter, vanuit Bijbelse maatstaven is het de opdracht om je volledig in te zetten. Daarbij past in ieder geval geen gemakzucht en geen zesjescultuur in de vorm van een minimale inspanning. De vraag is echter hoe dat bij jongeren in de praktijk daadwerkelijk leeft. In ieder geval geldt het etiket ‘zesjescultuur’ niet voor die jongeren die met veel inzet en geploeter met een aantal zessen net de eindstreep halen. Die hebben een ‘tienen-mentaliteit’ laten zien. Ze zijn er nog steeds!

Tekst: André Lagendijk


Naam: Elsbeth van den Brink
Leeftijd: 17 jaar
Vorige opleiding: HAVO
Studeert nu: Directiesecretaresse/managementassistente niveau 4 (sprint) aan het Hoornbeeck College te Amersfoort

Naam: Judith Gerritsen
Leeftijd: 18 jaar
Vorige opleiding: HAVO
Studeert nu: Doktersassistente aan het ROC ASA te Amersfoort

Naam: Marianne Boorsma
Leeftijd: 17
Vorige opleiding: HAVO
Studeert nu: Small Business en Retailmanagement op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen te Arnhem


Ben je tevreden met de kwaliteit van het onderwijs dat je nu krijgt?
Elsbeth: Het onderwijs is mij tegengevallen. Het niveau mag wat mij betreft meer aangepast worden aan het niveau van de studenten. Het is niet voor niks een speciale opleiding voor mensen met een Havodiploma.
Judith: Ik ben over het algemeen wel tevreden over de kwaliteit van het onderwijs wat ik nu krijg. Al is het ROC wel erg rommelig, de inhoud van de lessen zijn wel zinvol. Je richt je erg op de beroepspraktijk. Je ontwikkelt kennis, competenties en vaardigheden, die gericht zijn op het werk dat jij later gaat doen. Ook leer je veel van de stages die je loopt.
Marianne: Ja, ik ben tevreden over de inhoud van de opleiding en de ondersteuning bij het maken van de juiste keuze. Docenten steunen je in het leerproces en de groei naar zelfstandigheid. Toch wil mijn school de lat nog hoger leggen en streven naar een studenttevredenheid van 90 procent.

Sluit je vooropleiding goed aan bij je huidige opleiding?
Elsbeth: Het niveau van het onderwijs komt niet overeen. Er zit duidelijk een verschil tussen havo en mbo-niveau. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn, als zij aan de ‘sprintklassen’ op het juiste niveau onderwijs geven.
Judith: Mijn vooropleiding sluit goed aan bij de huidige opleiding. In mijn vakkenpakket had ik ook biologie gekozen. Ik merk dat ik er nu vooral heel veel voordeel van heb dat ik biologie op de havo heb gehad.
Marianne: De opleiding sluit goed aan, wanneer je op de havo het profiel ‘Economie & Maatschappij’ hebt gevolgd.

Word je gestimuleerd om het beste uit je zelf te halen? Hoe dan?
Elsbeth: Lastige vraag. Natuurlijk willen ze dat, maar of zij mij daar echt voor stimuleren weet ik niet. Het gaat meer op een gewone manier: maak een opdracht, zo optimaal mogelijk, wij controleren het, dan wordt het goed- of afgekeurd. Op deze manier zou je tot de ontdekking moeten komen of jij geschikt bent voor zulke opdrachten of niet.
Judith: Op je stage letten ze echt op je houding. Er zijn altijd wel punten waar je aan moet werken. Van het feedback wat je krijgt kun je leren en daar moet je ook wat mee doen. Je wordt zo gestimuleerd om het beste uit jezelf te halen, zodat je telkens weer een stapje vooruit gaat.
Marianne: Een goede stimulans is je propedeuse. In het eerste jaar is je streven om genoeg studiepunten te behalen, om verder te kunnen naar het volgende jaar, maar ook genoeg studiepunten te behalen om in het eerste jaar je propedeuse te hebben.

Blijft scholing belangrijk als je eenmaal werkt?
Elsbeth: Het kan geen kwaad als je verschillende cursussen gaat volgen, je zult er altijd iets aan hebben.
Judith: Er veranderen telkens weer dingen. De kennis die je hebt zakt op een gegeven moment wel een beetje weg. Het is daarom belangrijk om het allemaal goed op een rijtje te houden.
Marianne: Denk maar aan de ICT. Dit gaat in de toekomst een nog grotere rol spelen. Het gaat hierbij vooral om een toename van ICT-toepassingen zoals bijvoorbeeld e-commerce.

Wat kan er volgens jou verbetert worden aan het onderwijs in Nederland?
Elsbeth: Het gaat achteruit als studenten de master-opleiding zelf moeten gaan betalen.
Judith: De verschillen tussen de kwaliteit van scholen in verschillende wijken en steden wordt steeds groter. Dat moet op een lijn komen. En meer aandacht voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben omdat ze bijvoorbeeld een lichamelijke handicap hebben.
Marianne: Er wordt niet meer het onderwijs gegeven wat we nodig hebben. Het niveau van de vakken daalt en leraren staan niet meer centraal in het onderwijs. Vakmanschap en professionaliteit, daar moet naar gestreefd worden. Achterstand moeten direct opgepakt worden, net als gesjoemel met eindexamens. Ik ben voor een beoordeling volgens de nationale norm.

Samenstelling: Gerdiene Kasper

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 2012

RMU Contact | 32 Pagina's

Zesjescultuur

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 2012

RMU Contact | 32 Pagina's