Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGENBUS.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGENBUS.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

J. R. te G. vraagt naar de woorden van dea zegengroet, die aan het begin van onze godsdienstoefeningen door den Dienaar des Woords wordt uitgesproken.

Voorop sta, dat onze liturgie geen zegengi-oet keat, wel een votum. Ooli: is er nooit voor den zegengroet door eenige synode een formule gegeven. Men kan dus niet spreken van een vej-plichte formule, waaraan iedere predikant zich heeft te houden. Dat heeft er toe geleid, dat er allerlei formuleeringen in zwaiLg zijn gekomen, soms heel uitvoerige. De meest gewone was tot voor ongeveer 25 jaar geleden we!: Genade, barmhartigheid en vrede zig u van God den Vader, en van Jezus Christus onzen Heere, in de gemeenschap des Heiligen Geestes. In de laatste jaren evenwel kwam bij verschillende predikanten het streven op om dezen groet, die klaai-blijkelijk aan de brieven van Paulus was o; atleend, dan ook letterlijk te geven, gelijk hö in die brieven voorkomt, te meer, daax ook het votum letterlijk aan Psalm 124 is omtleend, en de zegen aan het einde van Num. 6, c. q. 1 Kor. 13. Dit gebruiken van den zegengroet, geljjk Paulus hem in de brieven geeft, gaf wel eens aanleiding tot moeilijkheden, omdat men meende, „dat de Heilige Geest daarin weggelate^-x werd". Zulk een meening berust natuurlijk op een misverstand. Wie zich houdt aan de woorden der Schrift, is daardoor gedekt, en buitendien, in den zegengroet van IPaulus is van een niet rekenen met den Heiligen Geest geen sprake, aangezien daar naar God den Vader, den Drieëenige met den Zoon als tweede Persoon genoemd wordt, maar Christus als Middelaar des heils, gelijk uit de gebruikte namen duidelijk blijkt. Om evenwel dit misverstand te ontgaan, woi-dt ooi: wel de groet uit Opeub. 1 gebruikt, of houdt men zich aan den bovengenoemden.

Ons oordeel is, dat elke Dienaar des 'Woords nauwgezet zri! hebben te overwegen, welke formule hem de beste lijkt, want waar de liturgie vrij laat, mogen we elkander niet binden.

F. W. G.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 oktober 1920

De Reformatie | 8 Pagina's

VRAGENBUS.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 oktober 1920

De Reformatie | 8 Pagina's