Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aansluiting aan de Reformed Church *) in Amerika.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aansluiting aan de Reformed Church *) in Amerika.

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij gelooven, dat niemapd, van wat staat of qualiteit hij zij, zich behoort op zichzelven te houden, om op zijn eigen persoon te staan. N. a. Belijdenis, Art. XXVIU.

Door het vele dat de Reformed Church, zij' het op indirecte wijto, voor de emigranten deed, moest eï bij de landverhuizers wel eenige Sympathie voor deze oude Hollandsche kerk gieboren worden. Hoe vreemid moest bet dezien bannelingen zijh zooveel belangstelling len liefde te vinden bijl eene kerkgemeenschap, zoo nauw verwant aan de Nederlandsche Hervormde Klerk, van welke zij' zoo weinig goeds hadiden ondervoniden en konden verwachten toen zij nog in het vaiderland woonden, door welke zij^ weïiden geplaagd lew g^eniinacht. Dbch voor de Reformed zelve wa^ bet ook een blij' bericht, toen men vernam van een volk, dat Nederland haJd verlaten en eene woonstede ging zoeken in een van de meer westelijk gelegen Staten van Amerika. Immers bet bleek meer en meer dat de ouide Hollandsche kerk geen vatbaarheid had om overgeplant te woeden en tot bloei te geraken in streken waarvan de bevolking niet van Nederlands chen oorsprong was. Zoolang in de lacbttienlde eeuw N^erlandsche kolonisten zich vestigden in de oostelijke Staten, najm het ledental de'zer kerk gestadig toe, maan toen de stroom der landverhuizers vanuit het Vaderland langzaam verliep, kon ook de kerk niet bogen op belangrijken groei en bloei. Daarbij kwam nog het verschijtnsel, waarop ook de anonyme piamflettist in zijn „over volksverhuizingen in het algemeen enz.", dat vooral tegen het bekenlde geschrif Lje van Bnmimelkamp en Van Raalte gericht was, wees, dat namelij'k het gevaar bestond voor de landverhuizers, dat zij', otai, welke redenen dan ook^ in de Nieuwe weireld wel eens „vallen" konden in de halniden van Amerikaansche kerkgemeenschappen. Het is een opmerkelijk verschijnsel dat zich in het midden van de vorige eeuw vele mannen van beteekenis, zoowel hier als in Duitschland, zonder onder een schuilnaam tei gaan, tegen landverhuizing veridaarden. Ik noem , bier alleen maar den naam van den zoo vjioeg gestorven jongen Des Amorie van der Hoeven. In .Duitschland waarschuwdten mannen van Luthersche belijdienis' tegen de landverhuizing aldaar, die den stoot gaf aan onzen „grooh ten Trek", meit eir op te wijzen, „dat vele Duitsche Lutheranen, na een kort oponthoud in Amerika, den Engelschen Hermliutters, Methodisten of CaJvinistischen Episcopalen in handen vallen of ziqh aansluiten bij' de Algemleene Synode in Baltimore, die althans in het artikel des Avon'dniaals geene zuiver Luthersche bielijdenis hieeft. Djt is toch wel een groot ongeluk voor personen, waaronder er zijh, die oni hunne Luthers cjhe belijdenis hun vaderland hebben verlaten."

Deze Duitsche emigranten trokken naar het verre Westen l^venals onze trekkers, om .den Heere ook kerkelijk te kuninien dienen in trouw aan hunne belijdenis. Nu werden zij gewaarschuwid, dat zij juist in dit opzicht gevaar liepen gedesillusioneerid te worlden. Hoevelen hunner mede-Lutheranen waren öiet in handen gevallen van ondetócheiden Amerikaansche niet-Luthersdhe kerken! Onze pamflettist meent „de Leeraars bij onze Afgescheidenen" te moeten herinneren i'dit feit „wel ter harte te nemen." En metterdaad werd hier op een verschijnsel gewezien dat den groiei en bloei der oude Hollandsche Kefk in den weg had gestaan.

Meerderen der uit Nederland afkomstige leden kon worlden versterkt. De geloovigen in Amerika maar al te gemaklselijfc van kerkgemeenschap en dat om allerlei bijkomstige redenen. Zoo scheen het wel dat Ide iGiereform'eende Kerk niet recht wilde tieren len aarden op Amerikaanschen grond. In het jaar dat de groiote stroom' van „Afgescheiden" emigranten in Amerika aankwam, telde de Dutch Reformed 276 kerken, met 289 leeraars, 24.873 huisgezinnen en 32.840 Avondmaalgangets.

Toen men nu door den b'rieif van Brummelkamp en Van Raalte in „the Christian Intelligencer" van 15 Oct. 1846, vemam' de vestiging van mannen en vrouwen, die mede om des geloofs wille waren uitgeweken, werd ook' in ide krin, gen van ide Gereformieerde Berk de verwachting gewekt, dat door zulke lieden van karakter, hun kei^kgemeensöhap' kon worden gesterkt. De geloovigen in Amerika veïistonden heel goed dat dergelij'ke in Europa en in het bekrompen liberale Nederland niet meer „gangbare pasmunt", juist bizonder bruikbaar was voor de Nieuwe wereld met haar breed zich ontplooiend krachtig en gezond leven.

Zoo geschiedde het 'dan dat vooral uit het midden der geloovigen, beboorenid tot die oude Vaderlandsche keA de levendigste belangstelling werd gesteld in deze voor het meerendeel behoeftigei lieden en dezen van "hen de meeste vrienidelijfcheid en voorkomendheid onidervomden alsook' zeer kraohtigen steun genoten door middel van de onderscheiden „steuncomitees" idie onder leiding van eminente predikanten met groote toewijding aan ide zlaak der landverhuizers werkzaani waren. Ook lag het vojor de hanld dat deze mannen direict aan de kerkelijke positie der landverhuizers dachten en dat niet aJgeschwden van het belang hunner eigene kerk. Reeds zeer vroeg is er eene aanvrage van de zijde der Amerikanen gericht aan het adres der kolonisten , om van hunne zijde te deputeeren naar de kerkelijke vergaderingen der Dutch Reformed.

Althans op eene der eerste classisvergaderingen, reeds in' September 1848, deed Ds C. van der Meulen, de Afgescheiden Reformator van Zeeland, die met vele Zeeuwen naar Amerika was verhuisd en het dorp Zeelanid' stichtte, en mede lid uitmaakte van de eerste vergadering geboujden op 23 April 1848, waarop men zich constitueerde te Zeeland, als eene Classis, met de drie Formulieren' als accoord van kerkelijke gemeenschap, onder vigueur van ide D|. Kt O., ja van het „geheele kerkelijk Handboekje", mededeeling van een dusdanig verzoek.

De vergadering ging toen op de aanvraag om te deputeeren niet in. G-een wonder! Het was nog de tijd van lijden en, van ontzaglijke zorgen en ellende. Bovendi-en Ideze eerste vergaderingen bestonden slechts uit J)s Van Raalle en den kerkeraad der gemeente van Holland, Ds Van der Meulen en den fcerkeraad van Zeeland, Ds Ypma en den kerkeraaJd van Vriiesland, en den kerkeraad van 'Graafschap.

Ik wil hier opmerken idat tot '52 de leden der Classis bestonden uit 'den predikant en alle leden van den kerkeraad, die ter vergadering tegenwoordig waren. Weldra echter begon de kolonie zich te ontwikkelen en meit haar ook de kerkelijke samenleving. Drenthe werd zelfstandig^ terwijl het eerst gecombineerd teelde met Vriesland. Ook Overijsel werd geïnstituieeird len voegde zich bij' de Classis'. Van buiten de kolonie in Michigan kwam' ree'ds in '49 de vraag om de 'kerk te Milwaukee tot openbaring te brengen. In hetzelfde jaar was ook reed's een der gemeenten van Grand Rapids op de vergadering der Classis vertegenwoon'digd. Toen konden de broederen weer ruimer aidemhalen. Een vrije 'kerk in ©en gajnjsch vrij; land, één ideaal der voo'rltrekkers verwezenlijkt! Zou zij zich willen en kunnen ontwikkelen tot eene zelfstandige kerkelijke gemeenschap, zonder dat zij zich aan zou sluitien bij! eene ider kerken van Amierika van Presb'yteriaansch 'karakter?

Velen hebbien het a posteriori diep betreurd dat dit niet vanaf dit aanvankelijke zoo geizegend begin het geval is geworden. Want op de boven vermelde vergadering deelde Ds Van der Meulen mede dat tot hem een verzoek om te depnteeren was geko^ men en wel van 'eene keirk in het Oosten, om hare synodale vergadering bij' te wonen. Zij kwam van voorgangers der Reförmieid Church. Doch omdat de vergaidering daarop toen niet inging om alle'riea redenden van accidenteelen aard, kwam binnen het jaar de meermalen genoemide Dr Wij'ckoff op Donderdag den Isten Juni in de kolonie aan als officieel afgevaardigde door den „Bioaxid der Inwendige Zending van de Dutch Reformied."

Zijn voornemen was om des Zatei^d'ag's met !dje leeraars te vergaderen en dan Maand'ags weer tie vertrekken, maar daar het onmogelijk was om binnen zoio korten tijd, ide predifcamten samen te roepen, liet hij' zich overreiden om! te blijveln. D'es Maandag|s' Irwam nu 'een vergadering saam die door de gede'legeerde uit het Oosten werd gehouden voor eene Classicale vergadering. Zn werd' ten huize van Ds Van Raalte gehouden. Zijr bestond uit vier en 'twintig lelden, daaronder vi, eir predikanten.

Dr Wijckoiff maakte terstond het doel van zijn zending bekend len vroeg derhalve naar belijdenis en kei'kregaering, 'en daa'rop volgde de tweede vraag of zij zich wicnsdhten te vereenigen nre't de Dutdhl Reformed? Wijl beatten twee offioiëele stu'kken miet betrekking tot hetgeen verhandeld werid op dezfe vergaderi; ng, rakende de aansluiting. Een gansche dag werd volgens het verslag., door Dr Wijckoff aan de Synode der Dutch Reformed gedaan, besteed aan het §tellen van Vragen, aan het geven van inlichtingen en het wisselen van gedachten.

Wijckoff verzwijgt niet dat op de vergaidering bleek, idat er aarzeling was en vrees om in nauwere relatie te treden met de Reformed. Wel verlangden zij' naar gemeenschap, naar lieifide en betooin van toegenegenheid, maar nog voelden zij' de diepe groeven door een onid'ragelijk kerkelijk juk in hun vleesch gedrukt; nog herinn'eriden zij' zich hoe allerlei raenscbelijke wetten en verorideningen wel tonden leiden tot eeni geordenid systeeniL van kerkelijke regeering, doch dat met zich braciht 'dooid formalisme en een stellen van menschelijfce verordeningen boven bet gezag van Klöning Jezus en onderdrukking van hen die alleen maar aan Hem' den Koning der Kerk de m-aoht toekenden over zijn erfdeel beerschappij' te voeren.

De broeders aarzelden en betoonden eenige vrteieSachtigheid, gelijk dit meer gaat met hen die paa van onder de hand van een dwingeland' komien en in de vrijheid zijn gesteld. De gedeputeieiide' uit het Oosteh kon 'zich deze vrees len 'deze aarzeling indenken, vond haar verklaarbaar en zeer zeker te verolnitsohulidige|n en kwajm^ hen tegemoet met de verzekering, dat men in het Oosten er niet aan dacht om hen weer te brengen o'nder ©enig juk van „menschelijke inzettingen-Ja, moclit ©ene veireeniging hun later blijken strijdig te zijn met hunne belangen, dan heihielden zij volle Vrijheild om broederlijk het Oosten vaanwei te zeggen. Wijckoff rapporteert ook nog dat er ten aanzien van de leer volkomen overeenstemming bestaat. Wat hij' mededeelt omttent ide kerk'regeering herinnert ons sterk aan wat wij' 'gewoonlijk' aanduiden als de „Geldelrsch-Overijlsels'chie Richting" in jde Scheiding. De kolonisten verlangden niet ^amen te smelten melt de IDutch jReformeid Clajssis Michigan., doch eene afzomideirlijlkie Classis Holland te vormen, die in classicaal verbanld zouide leven met de ClassiS; in het Oosten en wel onder het resSort van die Particuliere Synode van Albany. Dtr ^Wijtakoff had voor zich hiertegen geen bezwaari Wij zullen een volgenden keer zien hoe de'ze: zaak vetpder haar beloop had.


*) Nog eenmaal herinner ik er aan, dat ik deze Kerk met haar tegenwoordigen naam reeds hier noem, hoewel zij in het begin van de vorige eeuw den naam Reformed ProtestanJ; Diutch Church droeg, later Dutch Reformed en nu alleen Reformed Church heet.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 november 1920

De Reformatie | 8 Pagina's

Aansluiting aan de Reformed Church *) in Amerika.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 november 1920

De Reformatie | 8 Pagina's