Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De finantiën der Zending.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De finantiën der Zending.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

III.

De offervaardigheid der Geref. kerken is groot, zelfs izieör groot. Het zijn kapitalen van honderdduizenden ignlidens, (die zij jaarlijks bijeenbrengen Voor kerk, school, - armen, opleiding van dienaren des Woorids, stichtingen van barmharligheid ©n z'ending. Men beirekende, Idat (vóór den oorlog) in Nederlarud iedere protestant jaarlijks 15 oenl voor de zeriding 'gaf; in Noorwegen, een arm land zonder koloniën was het 24 cent, en in Amerika en Engelanid j'espeotievelijk 45 en 60 cent.

Na den o-orlog zijn deze cijfers ongetwijfeld zeer omhoog Igegaan, ook in olns land; maar tegenover de Herv. Kerk slaan onze Geref. Kerken een goed figuur. De begrooting (der verschillende vereenigioigen wordt tezamen geschat op f600.000 voor 1921. Rekenen wij; , dat de Herv. Kerk 3.000.000 leden telt, dan zöü dit per hoofd worden 20 cent. In onze Ker'ken is het, zoo 'zagen wij een vorig m-aaJ, zeker 40 cent per hoofd; en data ig dit cijfer in sommige provinciën, b.v. Zeeland met Noord-Brabant 'en Limburg nog hooger, n.l. 60 cent per lid.

Stellen wij '60 cent per lid iep pier jaar als maatstaf, *) dan is wel duidelijk, dat in hun geheel genomien ide Geref. Kerkein nog niet aan de grens van het geven voor ide z'elnding zijh toegekomen.

Maar bij; e-nfeële Kerken is dit toch wel het geval. Wat mio-eten 'deze nu doien? Er zal moeten bezuinigd woirden; op. leÜk terrein zijïn miöeï of mindej; noiodzakelijke uitgaven; 'de uitgaven, welke niet beslist noiadziafeelijk zijn, moeten worden geschrapt; hoe droevig ook, het wenschelijfce moet dan achlïerwegie blijven len alle kracht alleen op het volstrekt noodige worden samietagiatroikkön. Maar het weïlk stop zetten is naituurlijk ongeoorloofd len z, al ook onnoodig zijn. Als ide Heere Zijin KeA een taak oplegt, dan geeft Hij' - ook tevens ide middelen; om! aala haal; noeping ^e beantwoordetn. In dat gleloof moeten en mogen wij (staan; in zooverre is Ide zönding geloofszaak, en mag 'de Ker'k leven in heilig optimisme.

De moigedij'kbeid • is echter niet buitenigeslo-Len: , dat een Kerk 'teveel op zich genomen heeft, of dat het werk zich 2; oo uitbreidt, dat naar hulp mtoet worden uitgezien van andere Kei-dcen. In dit geval verkeert b.v. Amsterdam; bij' Djocjacarta koos het O'Ok Solo te bearbeiden; maar nu God de pogingen ongedacht izegent, jen overal geopend© deuren geeft, woirdit (de las". t; e zwaar. Gelijk wij in on!s' artikel over de Synode len Idë zending reeds mededeeldien, heeft Amsterdam aan Zuid-Holland ten Nooriden verzocht, om - Djocja over te nemen, en Zuid-Holland ten Zuiden, om 'Wonosobo van Dielft ©r nog bij te nemen. Hier bomt een bezwaar van de deoentraJisatie onzer zending iduidelijk voor den dag. Het zendingsterrein op 'Mdden-Java is verdeeld, en er is igean macht boven Ide Kefken, ook geen Syno'dale macht, Idie ideze vel^deeling qngedaan fan rnaken of billijk jgeblefcen veranderingen er in aan kan brengen. In ide praotijk heeft deze üeoentralisaLija tot dusver schitterend ide proef doorstaan, en sinds de Synode van Middelburg is fle zetadingsactie tot ongdkenden bloei gekomen. Maar nu het werk op enkele terremen Ide betrokken Kerken boven bet hoofd idreig-t te (groeien, kan aan leen minder belaste Kerk' geen (deel van het werk wonden overgedaan.

Dit behoieft (óns niet te verontrustein. In het Kerkelijk leven izien wij ook gedurig, hoe de eeneKerk raime inkomsten heeft len ©en klein , arbeildsveld, terwnjl - een 'andere 'Kerk bij weinig draagkracht zich* juist voor een reuzentaa.k ziet gesteld. De Gereformeerde leer leidt waarlij'k niet tot uniformiteit! Het z, al 'dan ook niet mogelijk! zijn, om de ongelij'kbeid in Iden zendingsarbaid weg te nemen; het 'eene terrein (zal veel meer van den Heere gezegend woirden Idan het andere. Maar er is ook geen twij'fel : aan, Idat het de roeping der sterkeren is de zwakkeren te heipen. Hier is geetn dwingende macht noedig; 1de liefde eis.cht het, de liefde tot de zwakkeren, de liefde tot den Naam en ^e zaak ides Heeren. De bezwaren die zich dan voordoen, zijn er, om overwonnen te worden.

Maar wat zou erop tegen zijn, om desnoods met geld Le steunen? Hier zoiu wellicht de Generale kas de helpende hand ku, nnen bieden. , üit deze kas krijigit Amsterdam reeds steun voor haar Peironella-hospitaal; - deze kerkelijke subsidie ware misschien uiL te breiden. Dit zal echter dan alleen kunnen, indiien alle schijn wordt vermeden, dat men andere kerken wü gebruiken om zelf „groiot" te leven. Men 'heeft al bet moigelijke te doen, om te voorkomen, dat er oorzaak van wantrouwen zou zijn.

Voordat men klagen gaat .moet men evenwel onderzoeken, of alle pogingen zijn aangewend, en alle bronnen zijn aangeboord tot het vei'krijgen van de noodige gelden. Er kan aan de finantiëele organisatie wel eens wal ontbreken.

Hier Isomit nog wat bij'; ide zou'den-de kerk' is veranltwoordelijk; zij zeu'dt en voert de correspondentie; en dit z-al haar erto'e. brengen o-ok het leeuwenaandael der gelden te oöenön. Toch zal zij wijs doen, oni met de samienwerkenide kerken zoioveel mogelijk in alles overleg te plegen, en de finanüêele lasten , ^00 billijk mogelijk te verdeelen. Dit laatste zal echter alleen kunnen, als ide ziemdemide kerk niet heere öhend, maar idienenid optreedt, 'en ook die samienwerkende kerken genoegzaam 'O'p fle hoogite btrengt lan houdt. Als een zendende (kerk zou maeneta, dat de samenwerkende kerken 'er alleen zijh, - om 'gelden te verzamelen, zal spoedig de belangstelling IdO'Oveln, ja sterven.

Al ho'Uidt men al het genoemflö ita het oog, en worden ideze en .dergelijke maatre-geleta' genomien, dan kan Lo'ch inoig een kerk in onoverko'm'elij'ke moeilij'fcheden geraken. Wij gelooven, dat daarom ernstig de vraag ondetr de oogetti mo'& t wordeln gezien, waaro'p wij ook' een p; aar wekeh ge'leden wezen, om den .schooldienst - en den medischen dienst van 'de kerfeetn los te niaken en aan afzonr derlijfce vereenigingeta op te dragen. Men zal 2; eggen, dat dit feitelijk geen verandering geeft, daar toch dezelfde kierkmensch'en ihun gaven offeren, eerst aan de (klerk voor. haaï hulpdiönsilien, ^n dan aan (de veraenigingten, 'welde deze hulpdiensten overnamen. Dit is .ook zoo. Maar m'eta bed'enkei, dat er aitijd zijn, die vo'or iden kerkelijken arb'eiid weinig gevoelen, 'eta 'gamaMcelijker aan een vereeniginig igeven. Dan leert ide ervaring, dat gij aan ''drie gespecialisieerde dingen mie'er geeft, dan wanneer idezie drie onder ééh hoofd worden samengevat; zoio hO'Uidt mien in vele kerkeli twee keer achter lelfcander collectie voor den kerkeidiehst, omdat 'er in één zakje lanjg niet 'zoovetel komt als in ide twee, hoiewel het toch voor hetzelfde doel is. En dan, vergeet toi'et, Hat dé kerk, als zij' alleein voor iden hoofddienst (heeft të ziorgetn, daarop' al haar dcrachlten kan saam'trekkeln^ en de gemec'nte hiervoor intjensiever kam bléwerkein. Teimeer zal dit noodig ; zijh, hoewel di't bij opis onderwerp nu niet rechtsitredkis ter Sprake komt, omdat het werk' ook onze manlnien boven het hoofd gaat groeien; , onze deputaten 'zijh allen in Hie pracltij'k van dienaax des Woiords', en moeten miet hnn tijd' wo-ekeren; , om wat voor Ide 'Zending te doeii; dit kan zoo niet voortduren; - maaüit igij' de beide hulpdiensten van die kerk los, dan blijft er wellicht voldoende tijid over, om' .zioh aan dien hoofddielnst te wijlden. Maar verder gaan wij nu P-iet 'O'p.deze splitsing in. Ons artikel wordt toch al latager dan wij' z:6lf gewenscht hajdden, en zioo zien wij' ons genoodzaakt af te 'breken, om (ie volgënide maal nog eenige slatopmerkingan te maken.

P.S. Dpojr een 'misverstand worden het derde en vierde aftikel valn deze serie, welke reeds geruimen tijd 'ter druikkërij' was, eerst heden en over veerlie-n dagen geplaatst.

J. D. W.


*) Sommigen zijn van oordeel, dat deze 60 oent wel kunnen opgevoerd tot lOÜ ceiit per lid en per jaar.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 mei 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

De finantiën der Zending.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 mei 1921

De Reformatie | 8 Pagina's