Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Der jongeren toekomst.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Der jongeren toekomst.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

En gedenk a; ua uwen Schepper" in de dagen uwer jongoliugschap, eer dat de kwadft .dageii. komei), en de j-srui naderen, van dewelke - gij zeggen zult: Ik heb geenen lust in dezelve;

Eer dan de zon, en het licht, en de niaa'n, en de sterren verduisterd worden, en de wol---"ken wederkomen na den regeh;

In den dag, wanneer de wachters des huizes zullen beven; en de sterke mannen zichzeiven zullen krommen; en de maalsters zullen stilstaan, omdat zij minder geworden zijn; e'n die door ide vensteren zien, verduisterd zuUe-li worden;

En de twee deuren naar da straat zullen gesloten worden; als er is een nederig geluid der maling; en hü opstaat op de steini van het vogelken; en alle 3e zangerossen hedergebogen. zullen worden;

Ook wanneer zü voor da hoogte zullen vreezen ; en dat er verschrikkingen zuUe'n zijn op den weg; en de amaudelboom zal bloeien; en 'dat de sprinkhaan zichzelven eeii last zal wezen; en dat de lust zal vergaan. Prediker 12:1—5.

De dagpn der jongelingschap duren niet altoos. De jeugd en de jonkheid is' ijdeilheid, zegt Salom'O, waarmede hij niet bedoelt, dat het jeugdige leven leen zondig, ijdel karakter zou dragen, maar waarin hij ons 'zegt, dart zij!, ondanks haar 'schoon en heerlijiyheid, behoort tot het vergajntkelijke leven.

Zi] snelt 'weg en vergaat.

Zij gaat over in den middag , en straks in den' avond des leviéns, en van die to'ekomst, want dit veroudon is ook toekomst voor de jongeren, spreekt de Prediker, als hij zegt: gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade da'gen komien, en de jaren naderen, van dewelke - gïj' zeggeïi zult: Ik heb geen lust, in .dezelve.; Dat zijn de jaren van levenszinkdngi& ^te.

De dagen, waarin de jongeling van*nu'"'Mag'en' zal: ik' heb in dezen ijjd geeïi lust, of wilt ge, mijn - levenslust is .vergaan, en van die dagen geeft de Prediker in de volgende verzen een zoo schoone en sto-ute uitbeelding; dat zjé in geen andere teekiening van den avond de^s levens haaï weerga vindt.

In dien ouderdom', zoo begint hij', woïden de zon en het 'licht, en de - m'aan en dö sterreii vei: duisterd, - en kom'en, zooals dit in den latten herfst steeds geschiedt, de wo'lfcen telkens weer na delï regen, zoodat de zonneschijn voortdurend achter isombere sluiers schuilgaat. En in die symboliek doelt de koninklij'fce ziener op dö kwijning déï geestelijke vermogfeins. In den levensavond toch' braaidt doorgaans de vlam van het velrstand niet

meer Heideren gloimf*'ÉïiM^de energie van den wil mteestal in; neemt de Êracht der persoonlijkheid af; wordt het idealisWe zwaJckteï; komt er moeheid over het geiestesleven, en... hoe dieper de avond tot den doodsnacht daall', hoe breeder de schaduw, die het innerlijk licht schu'il doetgaa; n achter donkene, wolken.

Doch niet alleen het geestelijke, ook en vooral het lichamelijfe verslapt.

Heel dat kraohtigi©, gespierde lichaam' ondergaat de werking der verderfenis, en de Prediker teekerit die slooping van den aardschen tabernakel eerst in het beeld van ©en huis.' In den ouderdom beven, , zoo zegt hij', de wachters des huizes, d.i. de krachtige haind verslapt len beeft. In die • dagen krom'anen zieh de sterke mannen of . steunpilaren, die het dak schragen, want d© voe't verliest haar kracht en de b'eenen worden zwakker. In dien levensavond staan de maalsters sitil, want de tanden worden minder en doien haar werk' niet. Dan worden die door de veirsters zien verduisterd, want het oog verdorfcert ©n de blik verdoft. Dan-sluiten zich de twee deuren naar 'de straat, - want de lippen spreken niet gemakkelijk.meer. Dan is' er een nederig, zwak geluid der malinig, want het ofcen vermindert. Dan staat de oude op op de steta' van een vogeltje, want het muisle geluid stoort zijn slaap. Dan' wor'den de zangeiressen neergebogen, want de klankvolle stem verliest haar helderheid en kracht. Dan vreest de grijsaard voor de hoogte, want zijn voeten verhinderen hetn die te bestijgen. Dan zijn er allerlei verschrikkingen en hinderpalen op den weg, len ziet men tegen het reizen op. Dan bloeit de amandelboom in z'n weelde van sneeuwwitte bloesems, wanl de haren grijzen tot zilverwit. Dan vindt de jeugd van nu haar bieeld in den sprinkhaan, die zichzelven een last is, omdat hij z.ich zoo moeilijk voortbeweegt. Dan vergaat de levenslust, en... oer nu die dagen kom; en, gedenk aan uw Schepper, o jongeling.

Waarom nu dit beeld der kwade dagen?

Niet alleen om ons in deze uitbeelding te doen opgaan, maar om de jeugd tot gedenken aan ilé sparen, eer die dagen komen, en dat wel om een tweevoudige i'oden. In de eerste plaats hierom', omdat gij jongeling, niet weel of gij* in den kwaden dag wel aan God kunt gedenken. Zeker... er is ook licht ten itijde des avonds. Mozes was honderd en twintig jaar, en zijn oog was niat-donkeir geworden, en zijn ktacht niet vergaan. Kaleb, de zoon van Jefunne, was vijf en tachtig jaar, en hij kon spreken: Ik ben nog heden zoo sterk gelijk als ik was ten dage toen Mozes mij' uitzond; gelijk mijn kracht toen was, alzoo is nu .mijn Kracht tot den oorlog, en om uit te gaan en om in te gaan" (Jozua 12:11). Johannes schrijft in zijn ouderdom nog zijn brieven, rnaar dit zijn uitzonderingen, len gij, jonge van janen, weet rjiet of gij straks toet alles wat God u gaf, Hem vv"el kunt gedenken.

Dan kan het zoo gansch anders zijn.

Uw verstand, , (en volgt de beeldspraak van den Prediker), , kan verdonkerd wezen, om aan Hem te gedenken.

Uw wil kaU verslapt zijn, om: Hem te dienen. Uw hand kan krachteloos wezen, om voor Hem te werken.

Uw voet kan weigeren naar Zijn Huis te gaan. Uw oog kan Zijn Woord wellicht niet meer lezien. Uw oor kan Zijn prediking misschien niet meer hooren.

Uw stem kan Hem waarschijnlijk niet meer loven, en daarom: gedenk aan uw S'öïiepper nu, in uw jonge dagen, nu gij het doen kunt. Ku hebt ge de gelegenheid. Nu geeft' God u den üid. Juist uw lente is er geschik'rvoor, want dè lente is de tijd om te zaaien, en de morgen, om met frissche kracht uw ^Verk, .ook uw/gieesl; elijilc..w€^^^^ aan, te vangen.

Hoe eerder ge , God zoekt, des te béter. Die Mij • vroeg zoeken, zullen Mij' vinden.

Nog een tweede reden heeft de Prediker voor zijn vermaning.

Hij roept den jongeling ook toe in zijn jonge dagen aan God te gedenken, omdat de tteere hem juist wil in zijn jeugdige kracht en. frisschen bloei. O zeker, de grijsaard, die in den avond des levens tot God kornet, wordt niet uitgeworpen. Een stokoude, die verzoening zoekt, vindt vergeving. , Een oude van dagen, die nog de rest van zrijn levens-. Kracht God wil wijden, wordt niet afgewezen, maar op die uitzondering moogt gij, jongeren, hfat zondigen. De Heere vraagt u in uw jonge jaren, want de eerstelingen moeten Hem gebracht. Zoo was het in Israël.

Zoo moet het zijn ïn uw leven.

Het beste en schoonste van uw leven moet Hem gegeven, en op uw lente vol kracht en heerlijkheid heeft hij recht. Recht op uw frisschen geest en jeugdigen wil, eer de zon 'en het licht en de maan en de sterren verduisterd worden. RecM op uw krachtige hand''en vlugge voet, eer-de wachters beven en' de sterke mannen zich krommen. R.echt op uw tintelend oog eri klankvolk' stem, eer die door de vensters zien verdonkerd en de zangeressen neergebogen worden. Recht op uw jonge energie en heilig idealisme, eer gij voor de hoogte vreest en, er verschrikkingen .zijn, op den weg. Recht "^^^. geestdriKsp^ia^fElpIl^^^' liefde, '1^fS|^i|^^^f& gen komen vergaan.

Beseft ge dat?

Gij wilt toch'f«i|éèMsraehte.n t& i^ zijt7' , ; - > '-^^-gewörden zijt?

Ge gevolelt toch, dat. ge God miert zulk éen uitstel smaadt, en uw eigen ziel schade berokkent? Want dan houdt ge hét beste voor uzelf 'ear voor uw boos hart, en de kwade dagen en uw versleten leven bewaart ge voor Hemi, en dat wil _de Heere niet. Hij is een jaloersch God. Hij neemt geen verbruikte kracht aan. Hij is niet tevreden met overgeschoten 'brokken-. Hij is te hooig en .ie heilig om met levensresten igenoegen te hemen, raaar uw jeugd en vreugd moeten op Zijn altaar gelegd.

Het beste van uw leven. \ De Schoonste en teerlijkstö tijd-. ... Eer ..jd& ; .Ë^^^^. dagen komen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 november 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

Der jongeren toekomst.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 november 1921

De Reformatie | 8 Pagina's