Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Christelijke Nationale Conferentie te Schanghai.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Christelijke Nationale Conferentie te Schanghai.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

II.

Het izendingsbevel: „Graat heen in de 'getóeele wereld, , anderwijst alle volk'en", geldt ook China. Reeds betrekkelijk spoedig schijnt er h'et Evangelie gebracht te zijn, al was het odk niet in zijn zuiveren vorm.

De Nestarianen h-ebben er giearbteid, en krachtig ook; ongeveer 500 jaren heeft het Nestorianisme er zelfs gebloeid n.l, van de 4e eeuw tot 845, toen er een hevige vervolging tegen de christenen uitbrak londer keizer Wu TiHig. Er waren toen in China zelfs 3000 Nestoriaansche priesters!

Echter heeft deze vervolging het chxistendom niet uit kunnen roeien; ten minste, toen de bekende ontdekkingsreiziger Marco Polo het land dooitrok van 1271—1292, vond hij allerwegen nog christelijke gemeenten en kerken, m-et name in de steden. Ook miaakt hij melding van den invloed der christenen laan het hof van den keizer.

Behalve de Nestoriaansche dwalingen, vertoonde pet christendom evenwel ook nog landere ingrijpende lafwijkingen; de priesters deden aan tooverij enz. evengoed als de heidenen. En zoo is het niet te verwonderen, dat in de 14e eeuw* dit christendom 'totaal verdwenen was. China bleef in het duister.

Toen de Nestoriaianschte periode ten einde liep, kwam de Room^che kerk haar Evangelie er brengen. De eerste zendeling was Johannes van Monte-Corvino in 1292. Het liep alles voorspoedig; van stapel; na een driejarig verblijf had hij reeds alleen in Peking 6000 Chineezen gedoopt! Toen hij in 1328 stierf waren er in Peking pl.m. 30.000 christenen. Paama breidde het werk' zich nogi meer uit. Maar, om welke reden is niet bekend, er kwam in 1342 een. onverwachte omk'eering; en in 1400 w, as er ook van dit christendom geen spoor meer te vinden.

De Roomschen gaven hel echter niet op, en zoo hegonnen 200 jaTen later de Jezuiten er te arbeiden. Het ginjg ook nu weer reusachtig goed; in korten tijd stonden er meer dan 100 kerken! Het was evenwel niet toe te schrijven aan zuiver geestelijke motieven, dat de Chineezen het woord der Jezaiten aannamen; tenminste, de geschiedenis vermeldt, dat zij hun succes vooxal te danken hadden aan hun bekwaamheid als wapensmeden, k'anonnengieters, wiskundigen en sterrekundigen. Men vraagt zich .af, wat dit alles met het Evangelie te maJcen had! Na honderd jaren waren er 300.000 christenen, en zelfs in de „verboden stad" stond een kerk. Maar toen kwam weer de inzinking; de vervolgingen braken uit, en ten slotte veAlaarde keizer Kia King in 1811 kortweg iederen zendeling vogelvrij! Kort daarna verliet de laatste Jezuiten-pater het land.

In het midden der vorige eeuw krögen de Roomsche zendelingen weer toegang, m'aar veel resultaat ha.d hun weriten niet; zij werden aangemerkt als politieke agenten, en ook misbruikten zij menigmaal hun bevoorrechte positie, die 'hun regeerin-gen (de Engelsche en Fransche) hadden weten af te dwingen. De Bokser-opstand in 1900 woedde! ook' onder de Roomöche christenen bijzonder sterk. Na dien gj'oeit het weifk weer, zoodat h'et getal dezer christenen nu op meer dan anderiialf inillioen kan worden gescihlat.

Tegelij'k met de Roomlschen kwatoen ook de Protestanten. De eerste zendeling w.as de bekende. Pngelschman Morrison, die in 1807 naar China ging. Zijn arbeid, evenals die van Güizlaff in 1831, bleef echter zonder noemenswaardige vrucht.

Het verdrag van Tientsin 1859 opende verscheidene havens voor de Europeanen, en gaf hun tevens toegang in (het binnenland, waarvan de zendelingen natuurlijk dadelijk gebruik maakten. Die axbeid bleef moeilijk, maar niet zonder vruqht. In 1898 waren er reeds 100.000 belijdende leden der kerk, terwijl het getal gedoopten ver de 200.000 overtrof.

'Het „bloedjaar" 1900 (de vreeselijke bokser-opstand), kostte aan duizenden christenen het leven. Maar daarmede ging de kerk niet onder; zij waakte integendeel-tot nieuwj leven op. De regeering werkte wel niet miee, wiant nog in 1909 werden de z endings scholen uitdrukkelijk uitgesloten van ofiïciëele erkenning. De Revolutie bracht evenwel een gunstige verandering teweeg; immers, de godsdienstvrijheid werd afgekondigd en vele christenen kregen belangrijke staatsbetrekkingen.

De oorlog heeft 'veel 'schade aan 'den arbeid gedaan; de la, atste officiëele cijfers zijn van 1915; toen Wiaren er in China 5338 buitenlandschè zendinglsarbeiders en meer dan 20.000 Chineesche helpers, mannelijke en vrouwelijke; 5712 scholen met 169.797 leerlingen; 330 ziekenhuizen en 223 poliklinieken; ten Avondmaal gerechtigd waren er 268.652, en het volledige getal der christenen bedroeg 526.108. 1A.1B nu 't getal inwoners meer dan 400 millioen is, dan vraagt Imten onwillekeurig: wat zijn deze duizenden onder zöiovele millioenen? Maar wie zal dezen dag jier kleine dingen verachten? , J'• , J; .,

De oorlog moge in mtenig lopzicht schadelijk' hebben gewerkt, - toch heeft hij oiok een zeer gunstigen invloed uitgeoefend, - en wel op 'h'et zelfstandig besef der Chineezen; zij zijn 'zichzelf bewust geworden, en ook' in het kerkelijk leven - is de behoefte, en de wil, naar onafharikelijkheid ontwiaakt. Doch .voiordaf wij, dit "punt onder de oogen zien, hebben wij nog' te wijzen op de verschillende vereenigingen, die in China 'arbeiden, en de verschillende methoden.

Er zijn niet minder dan 144 zendingscorporaties, alleen-yan Protestantsche zijde. De éénheid tiisschen ideze alle is ver te zoeken; want de bisschoppelijke kerk van Engelaiid werkt er naast het Heilsleger, en de streng, .confessioneele Lutherschen naast de modernen. Ook hier, , gelijk trouwens overal in de zending, gaat het om' twee methoden: de verbreiding van de kennis van het christendom met het doel zooveel mogelijk menschen te bereiken, len de christelijke gedachten allerwegen te doen kennen; of hiet gewinnen van de enkelen voor .Christus, oto deze straks in kerken te vereenigen. •

Voor de eerste mtethode hebben o.a. gekozen het Heilsleger en de beroemde China Inland Mission. Onder hen leeft het hdk'ende motto: the evange, lisation of the world in Hhis generation (het brengen van het Evan, gelie , aan de wereld gedurende liet nu levend menschengjeslacht). Dat de chrisl-telijke gedachte bij deze „bekeerden" 'diep' zit, is niet aan te nemen; eerder valt te vreezen, dat zij zich voor het christendom laten winnen inet bijbedoelingen b.v. goed en goedkoop onderwijs (m de zendingisscholen. In hun leven gedragen vekn van hen zich zeer berispielijk, en - zijn daardoor om-dat zij gedoopt zijn, een scihan-dvlek voor fet Ghristendom. Men verdedigt deze averechtsche ir^ethode met - de redeneering, dat m'en zoo een zeer groot getal menschen onder de bea, deming van (hiet Evangelie krijgt, die, daar. zij b-ij de christelijke kerk zijn ingelijfd, natuurlijk gemakkelijker te be. werken zijn dan de heidensch'e Chineezen; het lij'kt dus veel op de idee van - de volkskerk in ons land; |maar Schriftuurlijk is toch anders.

Het eenige, wat er met grond voor te zeggen Valt i$, dat jmlet namie onder de hoogere 'kringen de zending zich alzoo-doet kennen als e& n relig^euse 'miach't; nog (mlaar al te velen voelen zich tot het christendom aangetroldsen als een cultuurmach't; en aan zulke gewonnen christenen heeft de zending niet veel; wanneer nu de zending werkt volgens deze „verspreidin^gsmiethode", is de kans groot, dat de Chineezen de religieuse kïacht van het - clixistendom zien, mieer dan de cultuur-gro-otheden, en - dus in het christendom gaan zoeken wat het w.aarlijk geven - wil en alleen geven kan.

Zeer wordt allerwegen geijverd voor - een goede christelijke literafuur; beCbalve de Bijbel-en tractaafcgenootschappen, zijn er ook vereenigingen tot verspreiding van allerlei soert boeken, en tijdschriften. De zending heeft in China, zelfs 23 drukkerijen in eigen beheer. Behalve de vele verschillende scholen, en de vereenigingen van jonge mannen, is ook de sociale arbeid een uitnemend middel^ om het christendom groot aanzien te verschaffen. Er wordt gestreefd naar verheffing der vrouw, waar-'voor icursussen zijn ingerioht ter opleiding van vroedvrouwen enz. De medische dienst der zending bloeit ook; er zijn nu 600 Europeesche en CM; , neesche doktoren; miaiar wat beteekent zulk' ee^ klein getal op' meer dan 400 millioen menschen!'

In zijn boek' „Aus. dem Missionsleben drauszen für die Arbeit daheim", waaraan wij onze gegevens ontleenden, merkt dr. J. Witte opi, dat het opvallen moet, dat het getal der Roomsche christenen zooveel hoog-er is dan dat der Protestanten. Hiervoor zijn verschillende oorzaken .aan te wijzen; . de Roomischen hebben er sinds vele eeuwen gearbeid; ook' trekt het bonte van den Roo-msclion eeredienst 'de Chineezen aan; maar vooral de gebruikte middelen der Roomfechen veroorzaken den voorsprong, als: helpen bij processen enz.; bekend is ook, dal de Roomschen spoedig, tevreden zijn; wat wij waarachtige bekeering ; noemen, wordt door hen niet geëischt.

. Uit den arbeid van deze 144 zending-scorporaties zijn onderscheidene kerken geboren, van elkander verschillend in leer len belijdenis, eeredienst en geloofsleven, maar toch saam' verbonden door den éénen band van 't dhristendom. 'Ook' is het te begrijpen, dat men in het heidenland er behoefte aan heeft met elkander in nauwer contact te komen. Zelfs werd het streven gezien om' tot samen-, smelting, te geraken. Dit laatste pogen heeft fiasco geleden, maar het eerste streven is - mtet aanvankelijk gunstigen iiitslag bekroond. Diaarvan legt de (tweede) christelijke nationale conferentie, ten vorigen jare te Shangh& i gehouden, getuigenis af.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1923

De Reformatie | 8 Pagina's

De Christelijke Nationale Conferentie te Schanghai.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1923

De Reformatie | 8 Pagina's