Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christian Science.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christian Science.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van twee kanten tegelijk werd me gevraagd, of liet een christen, die gedrulvt wordt door chronisch lijden en bij do medische wetenscliap geen baat vond, geoorloofd is, zich te stellen onder behandeling van de Christian Scientists.

Ee bedoeling dezer vraag is natuurlijk niet, als antwoord een kort-af „ja" of „neen" te ontvangen, 't Zou onbescheiden zijn, hij de vragers zulk een onbepaald vertrouwen in m'n oordeel te veronderstellen, en erger dan dat, het te aanvaarden als ze 't me schenken wilden. Dat ze, gelijk ze schrijven, m'n gevoelen op hoogen prijs stellen, waardeer ik zeer. Doch ik geef het hun niet, zonder het te motiveeren.

Omdat argumentatie door aanhaling uit geschriften van de Christian Scientists meer ruimte zou eischen dan waarover ik hier beschik, moet ik evenwel toch zooveel vertrouwen vragen. van m'n vragers en de overige lezers, dat ze als juist aanvaardeji^ wat ik hun als resultaat van eigen onderzoek aangaande leer en praktijk van C. S. meedeel. T'rouwens, ze kunnen het zelf controleeren.

Voor m'n lezers, die 't noodig mocliten hebben, herinner ik even, dat de richting — we zouden ook kunnen zeggen: de selvte; want sekte woi'dt ze hoe langer zoo meer — die zich „Christian Science" (Christelijke kennis of wetenschap) noemt, haar ontstaan te danken heeft aan Mrs Eddy, of zooals haar geboortenaam luidde: Mary Baker, een Amerikaansche uit de vorige eeuw.

Deze selrte kwam op in de jaren waarin de eerste vlucht van wat we het „Occultisme" noemen, de geesten in Amerika in opwinding bracht. En evenals de meeste occulte verschijnselen: Mormonisme of dierlijk ma:7netisme, somnabulisme, - hypnotisme e.a.., trad ze op met do belofte de menschheid te zullen verlossen van ziekte en dood.

'Mrs Eddy begon niet met een eigen systeem. Naar ze zelve verzekerde en. haar levensbeschrijfster Miss Wilbur verhaalt, kwam ze, nog jong, op geheel toevallige wijze tot de ontdekking, dat er een kraclit tot onmiddellijlve genezing in haar huisde. Ze hield die voor de kracht van Christus, en voor een vervulling van Jezus' belofte in Mare. 16:17.

Dit te weten was haar echter niet genoeg. Haar speculatieve geest had er behoefte aan, het h o e van deze onmiddellijke werking bij Jezus en bij haar zelve te doorzien. En daarvoor dacht Mrs Eddy een systeem uit — als we het de eer van dien naam zullen gunnen — dat even belachelijk is om zijn gemis van alle logica als ergerlijk om zijn stuitende mishandeling van do Heilige Schrift.

Naar zijn praktische strekking heet dat would-be wijsgeerig stelsel: „Mindheahnjg", d.w.z. „genezing door geest".

Mrs Eddy zette het breedvoerig uiteen in haar levenswerk „Science and Health with key to the Scripture", d.w.z. „wetenschap en gezondheid, met den sleutel tot de Schrift"; bet boek, dat zooveel als de Bijbel van de Christian Scientists werd.

De grondstelling waarop heel het sysleem van Mrs Eddy rust is deze: dat de stof niet werlcelijk bestlaat, dat er in waa.rheid niets is dan geest. Het is niets dan een fictie, dan een waan, dan leugen, dat er stof zou bestaan. En in dien waan, in dien leugen schuilt de wortel van allen leugen, van alle dwaling, van allo zonde, ook van aÜe ziekte en van den dood.

Dat hij zich het geloof aan de werkelijkheid van de stof liet opdringen — dat en dat alleen was Adams val. Van dat oogenblik af moest hij óók gelooven aan

de veranderlijldieid en aan de vergankelijkheid die der stof eigen zijn; en dit geloof maakte hem zélf vengankelijk en onderwierp hem aan ziekte en dood. Hij had zijn steunpurit in den geest , en in 't geloof, dat er niets clan geest is, verloren.

Be verlossing vaxi den mensch ligt nu in zijn bevrijding van 't geloof aan de werkelijkheid der stof; in het inzicht, dat er in waarheid géén stof is; dat er ook geen ziekte is, en dat er evenmin dood en verderf is. Wie al deze begrippen en voorstellingen van stof, zonde, ziekte en dood uit zijn ziel bande, om eeniglijk en alleen fe gelooven aan de werkelijkheid van geest — die is verlost. Die is weer tot God gekomen; want God is de hoogste geest; en die komt óók tot heiligheid van ziel en tot volmaakte gezondheid van lichaam. De eerste die dit ten volle heeft ingezien, verkondigd en beleefd was Jezus.

Dit dankte hij aan zijn moeder Maria, die óók aan den leugen van de stof ontkomen was en aan geestalléén geloofde. Dat bedoelt n.l. de Schrift als ze zegt, dat Jezus 'bij Maria uit den Heiligen Geest ontvangen is! Heel het Evangelie dat Jezus predikte — Mrs E. is hier, ©venaJs overal, zeer zuinig met bewijzen — komt neer op de ontkenning van stof en ziekte en dood, en de prediking, dat er enkel geest is. Jezus' wonderen waren niets dan demonstraties van de heerschappij van den geest over de stof; en het heerlijkste bewijs daarvoor was zijn opstanding uit de dooden.

In Jezus igelooven wil zeggen: deze leer van „stof is niets; geest is alles" van harte omhelzen, en zich daaxdoor in zijn denken en willen laten leiden.

Wie dat doet ontkomt aan leugen, zonde, ziekte en dood. Want hij ontkent dit alles; en voor wie het ontkent is het wèg. Hij is gekomen tot de mindhealiiig. En hij ontvangt de macht om ook anderen te bevrijden van de suggestie die ze dwalen, zondigen, ziek-worden en sterven doet.

Eeze korte uiteenzetting van wat C. S. is en leert, geeft, dunkt me, al wie niet geheel onkundig is in de Schrift voldoende antwoord op de vraag, of een christen zich aan de z.g.ii. mind-healing van Christian Scientistsmag onderwerpen. Wie het doet zoekt zijn genezing op aanwijzing van een leer, die een der onbeschaamdste verdraaiingen is van Gods Heilig Woord en een der stuitendste aanrandingen van onzen gezegenden Middelaar en zijn verlossingswerk, met ai wat een christen voorts heilig is.

De zonde, de toorn Gods tegen de zonde, de straf der zonde — 't is naar de C. S. leert alles louter fictie. En als fictie wordt daarmee ook aan den spot van den zuiveren „mind" (van 't gereinigde verstand) prijsgegeven al wat behoort tot de voldoening aan de gerechtigheid Gods: de menschwording van Gods Zoon, de waarachtigheid der verzoening in zijn bloed, de genade der reehtvaardigmaking door zijn opstanding uit de dooden.

Geen enkel christelijk leerstuk, tot dat der El. Drieëenlieid toe, laat dit gedrochtehjk product van vrouwen-logica onaangetast.

Maar de genezingen die G. S. bewerkt? ! Naar uit de feiten gedurig bewezen is, berusten ze voor een deel op boerenbedrog, voor een ander deel op heel gewoon magnetisme of op suggestie; en als er ook nog zoo iets van bovenmenschelijke kracht bij in 't spel is — welnu, ik aarzel niet te zeggen, dat het dan, naar mijn innige overtuiging, kracht van den duivel is.

't Is ook net iets voor dezen vader der leugenen, om de mensohen wijs te malcen, dat leugen en zonde, dat ziekte, dood en verderf eigenlijk niet bestaan. Zekerder weg om de zielen in zijn net te houden, is er stellig niet. En hij moet zich de handen wrijven van helsch pleizier, als hij merlrt, dat christenen onnoozel genoeg zijn om er wel een reclame voor zijn uitdenksels voor over te hebben, als ze van wat leed verlost kunnen worden. Ik voor mij zou me liever m'n levert lang met ©en ziek lichaam behelpen, dan dezen dokter het genoegen gunnen, dat ik me onder zijn handen stelde.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 februari 1925

De Reformatie | 8 Pagina's

Christian Science.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 februari 1925

De Reformatie | 8 Pagina's