Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Varia.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Varia.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

D. With. Kolfhaus van Vlotho heeft pas weer een boekje geschreven, verschenen te Barmen, 1927, Öcbriftenverlag des Verbandes evangelisdher Schulgemeinden und öchulvereine, E. V., Barmen, Siegestr. 128, prijs 0.80 Mark. Het draagt den titel: „Om de toekomst van het Volk, eene bladzijde uit het lev'ensboek van Dr Abraham Kuyper". Voorin staat weer dat mooie portret van Kuyper, dat op zichzelf al spreken moet tot een ieder, ook tot het Duitsche volk. Zondeir een der onzen 'te na te komen, vraag ik toch of er onder ons één is, die zóó thuis b 1 ij k t te zijn in het leven en de werken van Kuyper als Kolfhaus? Dan verder: heeft één der onzen getoond zóó te kunnen schrijven over de werken van Kuyper als deze geleerde Duitscher? Haast schijnt hij, die zich terugtrok van een zeer omvangrijk arbeidsveld tot een kleine gemeente zich tot levenstaak voor ide tweede helft zijns levens gesteld te hebben, Kuyper bekend te maken, ik bedoel diens persoon en werk, aan het Duitsche volk. Daartoe blijkt hij mij gedreven door groote liefde tot zijn volk en door de overtuiging, dat het leven uit de beginselen, waaruit Kuyper leefde en door dezen met zoo wondere gaven en krachten zijn verbreid geworden, tot zeer rijken zegen van het Duitsche volk moeten en kunnen zijn! Ik wil niemand onzer te na komen; wie zich herinnert wat ik destijds schreef over leven en arbeid van Dr A. Kuyper door Ds W. F. A. Winckel, kan weten hoezeer ik dat heb gewaardeerd; doch steeds weer sta ik verwonderd oiver de kennis die Dr Kolfhaus bezit Van de geschriften van Kuyper.-Daarbij blijkt ook immer weer, dat de predikant van VlothO' een historicus is. Ook Kuyper was een bizonder groot geschiedkundige. Veel las ik van Kuyper, schier alles wat uitkwam over Kuyper, de geschiedenis van den schoolstrijd ontroert mij, daarvan te spreken en te lezen kan mij haast niet vermoeien; toch las ik nimmer in 'tachtig zeer compact gedrukte bladzijden zoo goed en zoo wetenschappelijk beschreven een overzicht van dezen, heroieken strijd, met den held zelf in 't midden daarvan gezet. En dat alles voor één penning de bladzijde! En dat ten behoeve en ter beleering van onze geestverwanten in Duitschland, voer wie de strijd om en voor de school eerst nu zal aanvangen. Hoezeer kan de lectuur van dit boekje ons nopen tot dankbaarheid! Hoezeer kan het onze herinnering opfrisschen! Hoezeer kan het ons drijven tot het gebed, dat de Heere „opsta onder het Duitsche. volk tot den strijd voor de School met den Bijbel"! Wat ik u bidden mag, mijn jonge en oudere vrienden van deze school en van onze schoolmannen, leest toch deze en dergelijke geschriften! Wat hebben wij noodiger in onzen tijd dan dat de kennis vermeerdere van en de herinnering herlevendiga aan zulke grooteche figuren, die wij ontmoeten onder de leiders in kerk en staat, onder de onderwijsmannen in de school en in de praktijk!

In „Der Grenzbote" van 5 Februari, las ik een bericht over een nieuwen profeet in Brandenburg. Hij treedt vooral op in Berlijn.

De beschrijving, die gegeven wordt vaii ©ene vergadering door dezen valschen Messias, W e i s z e n-berg, in een groote zaal nabij de Alexanderstraiat gehouden, doet ons - weer zoo duidelijk zien, dait juist daar, waar het waarachtig geloof niet meer leeft, het geloof der Schriften niet meer gekend wordt, het grofste bijgeloof het weligst tiert. Men staat er verbaasd over hoe duizenden, en ditmaal voor het meerendeel mannen, dezen man volgen en in hem gelooven. Hij is een geestenbezweerder en doet daarbij aanstellerig. Na eene plechtige begroeting roept hij iemand uit de vergadering, ditmaal een meisje, die dienst doet als medium. Zij schijnt door hem onder hypnose gebracht te zijn en valt daarop in bezwijming. Dtan gebiedt hij opi den avond, dat een persman van de „Deutsche Zeitung" in de besloten vergadering was binnengeslopen, den geest van Freiherr von Richthofen in het meisje: te varen en een rede te houden. Als het meisje dan spreekt wordt o.m. deze profeet aangewezen als een nieuwen Messias, hem moiet men eeren, de handen kussen en gaven geven, dat zal in het hiernamaals duizendvoudig vergolden worden. En metterdaad men kust hem die handen, als hij door de rijen gaat om menschen die in gillen en roepen uitbreken, van den duivel te verlossen. Na eenigen tijd roept hij het meisje, het medium, weer wakker en sluit de vergadering. Aan den uitgang wordt gecolleciteerd, nadat hij van te voren heeft bedankt voor het mild vloeien der gaven. Hij verlaat (de zaal en vertrekt in een elegante auto. Altijd weer hetzelfde • verschijnsel: het bijgeloof neemt juist in die kringen schrikbarend toe, waarin men zich ontgroeid acht aan de Schrift en ontwend is aan de kerk.

In ons land heeft zich een Comité gevormd tot christelijken arbeid in het nabije Oosten onder de Armeensche Christenen, die in Syrië in den bittersten nood leven; de weinige duizendtallen, die ontkomen zijn aan de massamoorden, waardoor de Turken en Koerden met korte tusschenpoozen hebben getracht dit volk uit te roeien. Reeds schreef ik vroeger over den ontzaglijken nood onder dit volk. Tot nog toe waren het vooral Duitsche Christenen, die onder hen het Evangelie brachten.

„Sonnenaufgang", dat in Frankfort verschijtit, is het blaadje dat ons steeds op; de hoogte hieldj. Thans werkt voor de Armeensche Christenen in Syrië, een gebied dat tot de zoogenaamde A-mandaten behoort en waarover Frankrijk door den Volkenbond als voogd is aangesteld, eene vereeniging onder leiding van Dr Paul Bert on, predikant te 'Graffenstaden bij Straatsburg. Deze man heeft zichzelf goed op de hoogte gesteld omtrent den deplorabeïen toestand, waarin duizenden Armeensche vluchtelingen verkeeren. D|e action ohrétienne en Orient, geeft om de drie maanden een blaadje uit: „Le Levant"'. Dit blaajdje verschijnt elk kwartaal in onze taal onder den naam M o r-genland.

Reeds vroeger deelde ik mee, dat „Sonnenaufgang" op aanvrage gratis wordt gezonden, dit is ook het geval met „Morgenland". Me^n adresseere zich voor dit laatste blaadje aan Mej. Gat o de Witte, Secr.-Penningmeesteresse, De Clerclqstraat 35, Amsterdam, Postgiro no. 18757.

G. KEIZER.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 maart 1927

De Reformatie | 8 Pagina's

Varia.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 maart 1927

De Reformatie | 8 Pagina's