Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit den duivel.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit den duivel.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eie de zonde doet is uit den duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is (Ie Zone Gods geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zon. : -rp: ^: ^k. . - 1 Johannes 3:8.

Een harde waarheid, — dat woord: „Die de zonde doet is uit den duivel"

M'ijn lezer, het is niet vóór allei van belang, dat de waarheid hard Oif zacht, maar dat zij waai'heid is. En moge de hierboven genoemde waarheid dan hard gezegd zijn, — men bedenke, dat zij komt uil den. mond van den apostel der liefde, die dooo.' de liefde weerhouden werd om als zachte geneesmeester-ip t3 treden.

„Die de zonde doet".

. Reeds uit het enkelvoudige „de zonde", waardoor de zonde als anti-goddelijk levensbeginsel geteekcnd wordt, blijkt, dat hier niet mag gedacht wolden aan een mensch die uit zwakheid iir zonde valt. Het , , wij struikelen allen in velen" is iets gehéél anders dan het , , de zonde doen". Zelfs een Paulus, die toch niemand „uit den duivel" zal noemen, klaagt over die andere wet m zijne leden, die strijdt tegen de wet zijns gem: : eds, en hem gevangen neemt onder de wet der zondb die in zijne leden is.

Neen, de kantteekening heeft hier het juiste gegrepen. „Door het woord zondigen en de zonde doen", zoo" lezen wij, „verstaat Johannes hier, hetgeen Paulus noemt wandelen naar het vleesch en dienstknechten der zonde zijn. Het wil zeggen: zich te begeven tot een kwaad en zondig leven, de zonde over zich te laten heerschen. Want anderszins zoo vallen ook de ware geloovigen somtijds wel in zonde".

Hier wordt dus een mensch geteekend, die niet leeEl uit kracht der wedergeb.oorte en .^^I^IHifs. Zulk een, , - hij moge zijn plaats hebben in'het blinde heidendom, of onder ons leven als een beminnelijk, zich Christelijk-gedragend menfoh, - de apostel zegt van hem dat hij de zonde doet. Wie niet uit God geboren werd, wie niet in Christus Jezus tot een nieuw leven opstond, - al oefende bij zich in. velerlei deugden, al arbeidde hij rusteloos aan zijne zelfverbetering, - hij doet de z-Oin de. De zonde is dan de levenssfeer waarin hij zich beweegt, de macht welke hij g, v hoorzaamt.

Tegen sommige zonden moge hij misschien ijen strijd aanbinden, — tegen de zonde zelve strijdt hij niet. Zij heerscht over hem. Ziji is de wortel waaruit hij leeft. En nu mogen vele bandeloosgroeiende takken bij hem gesnoeid worden, maar zoolang hij uit dien ouden wortel blijft leven doet bij de zonde.

En zulk een mensch is , , uit den. dijisgl".

Het is strong gezegd. 'S^SMc?

Maar'ZOO' waarlijk er slechts tweeërlei menschea zijn, kinderen Gods en kinderen van hem die de menschen-moorder van. den beginne genoemd wordt, — ZÓÓ waarlijk zijn al degenen wier levenselement de zonde is „idt den duivel".

„Want de duivel zondigt van den beginne".

liet was de booze die de zonde in ds wareld bracht. Hij is met die zonde begonnen. Uit hem kwam ze voort. Hij zondigt „van den beginne". Phi de mensch die hem navolgt, de mensCh < lie doet wat hij doet, ' die zijn beeld draagt, en in zijn dienst zich stelt, — die is zijn geesteskind, die is , , uit den duivel".

En dat te méér, nu er eene andere macht opstond, tégen dien duivel; dat te méér, nu er een ander kindschap mogelijk is, „Hiertoe is de Zone; Gods geopenbaard, opdat Hij de werken de.3 duivels verbreken, zou".

ZoiO de Christus niet verschenen ware, — de schuld van de kinderen des duivels ware v..> rgefelijker geweest. Maar nu ds Zone Gods geopen-: baard is om de werken des duivels te verbreken, nu er ontkoming aan de macht des booizen moi^elijk is, nu er wedergeboorte kan zgn, nieuw leven, nu men door de verlossing van Jezus Christus aan te grijpen „de rechtvaardigheid" doen kan in plaats van „de zonde", — nu, nu is het^ zooveel te érger „uit den duivel" te zijn.

Een harde waarheid, — dat woord „Die de, | zonde doet is uit den duivel".

Maar, '— een waarheid. Daarmede hebben! we allereerst te rekenen.

M'ocht die waarheid alle degenen die nog ifl.| huji oude onveranderde leven voortgaan, ook is dart leven uiterlijk onberispehjk, ontdekken aanl hun verloren staat voior God. Mocht die waarheid, ! als een felle bliksemstraal Gods, hun den eeuwi] gen afgrond doen zien, waarin hun weg eindigt.

Dan zullen zij den Heere nog danken voor diel harde waarheid. Dan zullen zij' dat strenge woord hef krijgen.

Dan zullen zij de liefde Gods prij-zen, diel juist in die hardheid en-onverbiddelijkheid hen| tegemoet trad, om hen te redden. .

Dan is er Evangelie in dat woord. Want daiil wordt aan alle kinderen des duivels nog gepre-J dikt, dat de Zone 'Gods geopenbaard is om del macht des boozen over hen te verbreken. Dail wordt geroepen: „Kust den Zoon, opdat Hij aiell toorn e, eii gij op den weg vergaat, wanneer Zijnl toorn_ maar een weinig zou ontbranden. Welge-I lulizalig zijn allen die op Hem betrouwen!''

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 februari 1928

De Reformatie | 8 Pagina's

Uit den duivel.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 februari 1928

De Reformatie | 8 Pagina's