Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

K. Schilder, Tusschen „ja” en „neen.”. N.V. U.M. J. H. Kok — Kampan — 1929.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

K. Schilder, Tusschen „ja” en „neen.”. N.V. U.M. J. H. Kok — Kampan — 1929.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

K. Schilder, Tusschen „ja” en „neen.”. N.V. U.M. J. H. Kok - Kampan - 1929.

Onze lezers weten, dat de redactioneele regel van ons blad is^ dat elke redacteur zijn eigen werk moet aankondigein: , de redenen, die voor dezen regel worden aangevoerd, zijn reeds genoemd.

In dit boek heb ik getracht, iets te zeggen, dat illustratie bedoelt te zijn bij en critiek wil leveren op .het streven van dezen tijd, om, niet alleeni in de dingen der leer en der geopenbaarde waarheid „ja" en „neen" te verzoenen»(Barth, Vaihinnger etc), doch dit? .elfde te doen ten aanzien van de dingen der ethiek en der openbaring van Gods gerechtigheid (Satan, de verzoening van den „ja-stroom" en den „neenstroom"). Alsmede, om de zalige versmelting van het objectieve „ja" en „neen" spreken Gods, zoo-wel in leer als in gebod, zooals die versmelting geschiedt door de subjectieve er^^aringen van de valsche mystiek of door het zoete spel der naieven „Gods", te oordeelen en te verooirdeelen.

Hier volgt de inhoudsopgave, zooals die door hoofdstukken is aangegeven; de

Het Satanische, spel of ernst? - 1. Spel? -

2. Ernst - géén spel!

O'penbaringsnamen voor Satan. - 1. , ^Satan", . - 2. „, Duivel" - 3. „Belial" - 4. „Beëlzebul" en „Beëlzebub" - 5. „Draak" - 6. „Oude slang" - 7. „Overste d6(ze)r wereld" - 8. „Overste van de macht der lucht" - 9. Slot.

Over den naieven Christenmensch - 1. Van de „eenvoudigheid" des geloofs, en haar ingewikkeldheid - 2. Vier vraagpunten - 3. „Gebed" en naïviteit volgens de godsdienst-historische school - 4. Het paradijsverhaal in het debat gebracht - 6. Mytho^ logische motieven verwerkt in het debat - 6. Andere termen van het debat - 7. Ressentiment in de stichtelijke redenen over den naleven m-ensoh - 8. Buiten-olrriste-' lijkheid van de stichtelijke redenen over den' naïeven taensch - 9. Wetenschappelijke onzekerheid in de stichtelijke redenen over den naïeven mensch - 10. De Bijbel over het „argument" van den „boom der kennis" - 11. De „primitieve" mensch - en Adam - 12. Bewustzijn van zonde - Geen „naairtheid" meer - 13. De wedergeboren mensch, geen „naïeveling; " - 14. Losse uitspraken in de Schrift - 15. Het NieuwtastamentisoH begrip der „eenvoudigheid" - 16. De mensohelijke ziel van den „Tweeden Adam" - 17. Conclusies voor leer eir leven.

Over ware en valsche „Mystiek" - 1. Begrenzing van het onderwerp - 2. De Bijbel en de „Mysticus" over het woord „mystiek" - 3. Voorloopige conclusie - 4. Uiteengaande wegen - 5. Gods sprebeni buiten en binn, en . - 6, Gods werk en het onze. - 7. Moment eu tgd; werk of stukwerk - 8. GemeenBchap en individu - 9. Verstand en gevoel - 10. Woord en Geest - 11. Principieel belang van het debat - 12. Practisch nut van het debat.

Calvijn over de Geloiofsparadox - 1. Tar Inleidinjg - 2. Eigenaardigheid van enkelen of beginselkwestie voor alleü? - 3. Op weg naar de formuleeriiig van het eigenlijke geschil. - 4. Waarde of waardeloosheid vaü het „Schriftbewijs" - 5. Het „citaat" uit Calvijn. - 6. Calvijn - en de logische „absurditeit" - 7. Calvijn - over de j, klaarblijkelijkheid" der openbaring - 8. Recapitulatie - 9. Eenvuldig en drievuldig - 10: Ten besluite.

Aanhangsel bij „Calvijn over de G eloof s-parad ox".

„Alsof" of „Nochtans" - 1. Over de filosofie van het „alsof" - 2. Aanraking met de theologiö van het „nocihtans" - 3. Bezwaren - 4. Slot.

„Ia de Crisis? " - 1. Eenigszins satirische inleidinjg - 2. In de school van Karl BarUhi - 3. De andere beschouwing over „de crisis".

Van twee zonen (een gelijkenis) - 1. De eenheid der kinderen - 2. Het schisma der mannen -

3. Slot.

Iets over Prediker contra Psychoanalytions - 1. Zielzorger tegen zielzoigeir - Het offensief van den Freudiaan geopend - 3. Voorzichtigheid geboden - 4. Enkele twistpunten - 5. „Ja" tegenover „neen".

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 november 1929

De Reformatie | 8 Pagina's

K. Schilder, Tusschen „ja” en „neen.”. N.V. U.M. J. H. Kok — Kampan — 1929.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 november 1929

De Reformatie | 8 Pagina's