Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PERSSCHOUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PERSSCHOUW

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ook in ons land zijn z ij de menschen van het recht. ij zijn de zoekers van den grooten stijl. Evenals bij ns, overal elders.

„Patrimonium" laat ons een staaltje van dien rooten stijl zien (29 Mei '30).

In ons goede vaderland wordt, dank zij den grooten strijd van de Christelijke groepen voor ware vrijheid op onderwijsgebied, het beginsel van de rechtsgelijkheid, van de gelijke behandeling van klle volksgenooten, op alle gebied toegepast.

Daarvan profiteeren ook de socialistische groepen. Zooals men nu ook weer bij de verdeeling van den zendtijd kan constateeren.

Dat beginsel van gelijke behandeling passen socialisten en communisten niet toe, waar zij het voor het zeggen hebben.

Men behoeft slechts Rusland te noemen, om zich het meest krasse voorbeeld van onderdrukking van alles, wat niet is naar den geest der machthebbers, voor den geest te brengen.

Maar ook elders blijkt telkens weer, in groote en kleine dingen, dat men bepaaldelijk de belijders van den Christus niet op voet van gelijkheid wil behandelen.

In de grootste stad van Zwitserland, Zurich, hebben de „rooden" de meerderheid in het bestuur. Men geeft er, zooals ook ten onzent in de steden wel geschiedt, schooltramkaarten uit tegen gereduceerd tai-ief. Maar ten onzent maakt men daarbij geen onderscheid tusschen de leerlingen der verschillende scholen.

Anders in Zurich. Daar stelt men deze tramkaarten niet beschikbaar voor leerlingen van de vrije Evangelische scholen.

Klein gedoe.

Maar ook in zulke kleine dingen kan de vijandschap uitkomen.

Laten we wakker blijven om van deze „kleinheden" in grooten stijl verschoond te blijven.

Herdenking van groote beteekenis.

Dr Keizer schrijft in „De Geldersche Kerkbode" naar aanleiding van het feit, dat weldra het vierde eeuwfeest der Augsburgsche Confessie valt:

Het zal, zoo God wil, den 25sten Juni vier honderd jaar zijn geleden, dat in Augsburg de Augsburgsche geloofsbelijdenis door de Evangelische vorsten aan den Rijksdag werd overhandigd. Dit groote feit wil men in Duitschland niet onopgemerkt voorbij laten gaan. In de eerste plaats maakt zich de evangelische kerk van Augsburg op, deze gedenkwaardige gebeurtenis kerkelijk te vieren; daartoe heeft zij een kerkelijke feestkalender samengesteld, waarop als eerste feestelijkheid de inwijding, of wilt ge, de ingebruikname van een nieuw kerkgebouw zal plaats hebben en wel op Pinkstermaandag, 9 Juni, a.s. Dit gebouw zal den naam ontvangen: Belijdeniskerk. Tot 24 September zullen er wekelijks vergaderingen worden gehouden en feestelijkheden, uitgaande van zeer onderscheiden vereenigingen en takken van Ghristelijken arbeid in de Luthersche kerkgemeenschap. Op Zondag 22 Juni zal de groote „evangelische volksdag" worden gevierd, en wat ons •beter aanstaat, op Woensdag 25 Juni, de kerkelijke gedachtenisviering van den vierhonderdjarigen gedenkdag der overhandiging van de Luthersohe geloofsbelijdenis, opgesteld door Melanchton. Dan zal in de Barrevoeterskerk de feestrede worden gehouden door Prof. D. A11 h a u s van Erlangen en aan buitenlandsohe afgevaardigden de gelegenheid worden gegeven het woord te voeren. De Duitsche Evangelische bond van kerken, waarbij alle Duitsche Evangelische landskerken zijn aangesloten, zal op den 24/25 Juni in Augsburg het genoemd historisch feit herdenken. Deze bond is van oordeel, dat in overeenstemming met de beteekenis van de Augsburger geloofsbelijdenis, deze herdenking een oecumenisch karakter moet dragen. Daarom heeft ook deze bond eene uitnoodiging gezonden aan waarschijnlijk alle kerken, die vertegenwoordigd waren te Stockholm, afgevaardigden te zenden om dit groote feit, met de kerken van Duitschland te herdenken. Ook onze kerken ontvangen zulk eene uitnoodiging. Op Dinsdag 24 Juni is de begroetingsavond te Augsburg gesteld; des Woensdagsvoormiddags zal de feestrede worden gehouden: de boodschap van de Hervorming in Duitschland; waarna buitenlandsche afgevaardigden het woord zullen ontvangen en artikelen uit de Augsburgsche geloofsbelijdenis zullen worden voorgelezen. Des avonds zal de stad Augsburg de feestgenooten ontvangen. In samenhang met deze viering vergadert daarop de Duitsche Evangelische Kirch enbund in Neurenberg van 26—30 Juni, waartoe de afgevaardigden naar Augsburg tevens officieel zijn uitgenoodigd. Op alerlei manier zal het den gasten gemakkelijk worden gemaakt van daaruit een bezoek te brengen aan de Lutherstad Koburg enz. enz. Het Augustana-Feest zal daarop vooral in het vaderland van Luther worden gevierd van 2 tot 4 Juli te H a 11 e en Wittenberg. Zoo verwacht men in het land van Saksen, dat zij, die te Augsburg en Neurenberg de Augustana-feesten hebben gevierd, niet zullen vergeten het geboorteland van den grooten Hervormer te bezoeken; den feestgenooten zal het gemakkelijk worden gemaakt bezoeken te brengen aan Eisenach, Erfurt, Eisleben en Mansfeld. Zij, die dat land reeds kennen, zuUen eer verlangen het nog eens te bezoeken, dan het te veel te achten het geziene voor de tweede of zoovcelste maal te doorkruisen.

Niet zelden hoort men smalend spreken als Hervormiagsfeesten van het karakter als dit feest worden gevierd, van het bouwen der graven van de profeten en het versieren van de grafteekenen der rechtvaardigen. Er is echter een ander woord der 'Schrift, dat eerder in herinnering moet worden gebracht; gedenkt uwen voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.

De vromen in deze landen waren wat blij, toen Ds Nicolaas Schotsman van Leiden bij den aanvang van de vorige eeuw zijn Eerezuil stichtte ter herdenking van de Synode van Dordrecht. Het zijn mede de Kalvijnfeesten bij den aanvang van deze eeuw gevierd, die de Kalvijnstudiën deden herleven. Ontwaking van den historischen zin en de verschijning van 'historische studiën gingen schier immer vooraf aan reformatorische actie. De mannen 'der reformatie, ook ten onzent, waren geschiedvorschers vaak van den eersten rang. Juist ons gereformeerd volksdeel is bij uitstek beminnaar van de historie. Men kan niet licht te veel lezen over het werk der mannen Gods, nog minder te veel lezen wat zij zelf schreven en hoe zij handelden door het geloof. Misschien dat de oogen van velen, die zich naar hen gaarne noemen, eerst dan opengaan voor het feit, dat zij 'der vaderen spoor verlaten hebben en ontrouwe zonen zijn geworden. Het werk der reformatoren was vóór alles een getuigen.

Variïs modis geldt ook in dit opzicht: tot de getuigenis! Zoo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, 'dat zij geen dageraad zullen hebben. Door het getuigenis van deze mannen Gods kan de Heere velen leiden tot de Wet, dat is, tot Zijn Woord, wijl de reformatoren aan het Woord des Heeren, waaraan de Geest van Christus kracht verleende, ontleenden hun trouw en kracht in en tot het werk waartoe 'de Koning der kerk hen riep. Moge de Augustana-viering ten zegen gedijen van het kerkelijk leven in het zwaar beproefde Duitschland!

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juni 1930

De Reformatie | 8 Pagina's

PERSSCHOUW

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juni 1930

De Reformatie | 8 Pagina's