Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Lam Gods.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Lam Gods.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. Joh. 1:29.

Een merkwaardige ure sloeg in het leven van den groeten Dooper.

Hij was eerst opgetreden als boetgezant, roepende tot bekeering. Hij had de zonde aangewezen.

Zóó was de boetgezant heraut geworden, gaande voor zijn Koning, bereidende Hém den weg in de woestijn van het Israëlietische volksleven.

Tlians zich omkeerende, het oog gericht op Jezus, wordt de heraut verkondiger van het Evangelie, van het volle Evangelie Gods.

Hij wijst den Christus aan, aan wie een Heiland van noode hebben. Messias neemt de zonde wég.

Het is het hoogtepimt van zijn bediening, als hij uitroept omtrent Jezus: Het Lam van God, dat de zonde, de zonde der wereld wegneemt. Zie het Lam!

Had Israël het niet moeten verstaan? Niet zijn Zaligmaker moeten zien en volgen? De Farizeër, de Schriftgeleerde, de O verpriester bovenal?

Immers! Johaimes sprak hier in taal. schriftuurlijke

In schriftuurlijke taal van den Messias, Die in de wereld komen zou om Zijn volk tot God te brengen.

Zxe het Lam.

Zeker, Israël kende het beeld. het gedurig offer. Allereerst in

Eiken avond en eiken morgen werd een lam. den Heere geslacht in het Heiligdom.

Het was een vuuroffer den Heere, aan de deur der Tent der samenkomst van Israël met zijn God.

Daar zal Ik komen tot de kinderen Israels, opdat zij geheiligd worden door Mijne heerlijkheid.

Vrede en gemeenschap met God, maar na verzoening, altijd weer.

Die verzoening symbolisch in het bloed van het lam, —• straks in den Messias volle werkelijkheid.

En Israël kende in de tweede plaats het Paas chlam, dat eenmaal in het jaar geslacht werd, welks bloed gesprenkeld werd aan de posten van de deuren van wie tot Israël gerekend werden.

En immers, achter dat Paaschbloed was Gods' Israël veilig voor den slaanden Engel Gods.

Veilig voor den toom van een rechtvaardig, de zonden wrekend God.

O! Dat jPaaschbloed aan de posten van de deuren. En dat Paaschvleesch aan den Disch des Verrbonds.

Het sprafc van verschoohing, van vrede me' van zaligheid.

Het deed juichen in den Heere, hun gerechtigheid.

Maar immers ook dat Paaschlam sprak van den Messias, Die in de wereld komen zou.

Van den Messias, Die den vloek zou wegnemen, en vrede en gemeenschap met God verwerven zou èi) geven.

Straks juicht dan ook de Apostel, ook ons Pascha is voor ons geslacht n.l. Jezus Christus. En voor den Paaschdisch komt het heilig Avondmaal des Heeen

Ziet het was geen nieuwe leer door Paulus voorgedragen, geen gansch nieuwe openbaring aan hem gegeven.

Noch ook aan Johannes, noch het beeld dat hij oebruikte van den Messias was nieuw en onverstaanbaar voor het Israël Gods.

Het stroomend offerbloed had de eeuwen door gesproken van 't heilige Bloed, dat eenmaal vloeien, zou, het Bloed van het Lam van God, dat onze zonden zou bedekken, wèg zou nemen.

Immers ook de oude Godsgezanten in de derde plaats hadden Israels Messias in het beeld van het lam, van het offerlam, aan 'Israël-voorgesteld, jn het woord der profetie.

Als een lam is Hij ter slachting geleid, zoo troost Jesaia wie aan Babels rivieren zuchten onder den vloek van hunne zonden, die door Messias weggenomen wordt. Het is het volle Evangelie der genade.

En voor ons staat alles in het licht van de vervulling in het fauis van Christus.

Maar, het vleeschelijk Israël, dat van geen zónde wist, geen schuld voor God, geen scheiding van den Allerhoogste vóélde, wilde niet het Lam. Alleen den Leeuw uit Juda's stam. Alleen een uiterlijke verlossing van zijn vijanden.

Neen! Het wilde niet het bloed der verzoening.

Het kende niet het offer meer in ^ijn vollen diepen zin.

En zoo den Messias niet als het Lam.

Ja, daarin lag straks de ergernis aan Jezus, voor het hooge hart.

De ergernis van den modernen mensch aan Jezus' kruis' en zoendood.

Maar daarin is juist de heerlijkheid voor den door schuld verslagen geest.

Hoe diep peilde Johannes, door Gods Geest verlicht, het wezen en het werk van den Zaligmaker, met het „Zie het Lam".

Zie het Lam van God.

Door God gegeven, en aan God zich wijdend.

Maar ook door God aanvaard, en straks door Hem verheerlijkt.

O! Zie het Lam. Dat Lam van God, dat de zonde wegneemt. Ze bedekt, verzoent.

Wie zal het zien?

Juist niet de Farizeër, de' Schriftgeleerde of de Overpriester.

Maar de tollenaar, bij wien de boetgezatit zijn arbeid heeft gedaan in de zending des Heeren, die met het „o, God, wees mij zondaar genadig", ae tccvlucht neemt tot God en Zijnen Christus.

Daarom riep Johannes tot meerderen, die tot zijn doop kwamen: „gij adderengebroedsels, wie heeft u aangewezen te vlieden van den toekomenden toorn? Brengt dan vruchten voort der bekeering waardig".

Maar, bij wie de bekééring doorbrak in schuldgevoel èn zonde-kennis, drong hij aan met het volle Evangeliewoord: ziet het Lam! Het Lam van God, dat de zonde, de zonde der wereld wegneemt.

Daarom herhaalde hij dat woord met klem tot zijne jongeren, alsof God door hem bade, èn zij volgden Jezus.

't Is nóg de zegen van de prediking, haar kostelijke vrucht.

Want, Jezus te zien als het Lam, beteekent nóg vóór den aan schuld ontdekte Jezus te volgen, èn zalig te zijn!

Ziet dan het Lam, d.i. ziet uw Verlosser, gebogenen onder den last van uwe zonden. En weest getroost, en aanbidt.

Zeker, God kan de zonde wegnemen door de zondaren te verderven in Zijn gerechtigheid.

Zoo deed de Heilige in Noachs dagen, door het water van den vloed.

Zoo zal de Heere doen, ten jongsten dage, door het vuur van het gericht.

Maar het Evangelie van genade in Jezus Christus is, dat God de zonde wegneemt door het bloed van Zijnen Zoon, en zondaars wil behouden tot prijs van Zijn genade.

En dat wordt ook u verkondigd.

Gelooft in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden.

God had de wereld alzoo lief, dat Hij den Eengeborene voor haar gaf. Dit is de liefde, niet, dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad, en ons Zijnen Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Dat is het Evangelie van het Lam, voor ons geslacht.

En het Sacrament bevestigt het: vrede door het bloed des kruises.

En de boodschap gaat uit, nog steeds, van den grootste van vrouwen geboren, van vruoen geborien van den boetgezant, die, heraut, ten slotte prediker van het volle Evangelie wordt voor de aan schuld ontdekten:

Zoo gij Zijn stem dan heden hoort. Gelooft Zijn heil-en troostrijk woord. Verhardt u niet, maar laat u leiden.

Straks wordt het Lam zoo toegebracht eere, aanbidding en dankzegging.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 januari 1931

De Reformatie | 8 Pagina's

Het Lam Gods.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 januari 1931

De Reformatie | 8 Pagina's