Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Goddelijke traditie.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Goddelijke traditie.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

.... de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik liun gegeven.... Joh. 17:8.

Er is menschelijke traditie.

Zij levert gewoonten, denkbeelden, uitspraken en woorden over van geslacht tot geslacht, ook in de Kerk.

Stellig heeft die traditie haar waarde, al kan zij voor ons nimmer naast de Heilige Schrift als kenbron der waarheid gesteld worden.

Al wat zij echter geeft, komt uit de handen van menschen.

Die leveren haar over aan de groeiende generaties.

Bij dat doorgeven van hand tot hand blijft de inhoud der traditie niet altijd intact. Er wordt bij gedaan, of van weg gelaten. Het accent wordt verlegd; het beeld wordt bijgewerkt.

Daarom geeft vooral de mondelinge traditie zoo weinig zekerheid.

Wij kunnen op haar ons geloof nimmer gronden.

Maar de Heilige Schrift spreekt ons ook van een g o d d e 1 ij k e traditie.

Dan komt, wat overgeleverd wordt, uit de hand des Heeren.

En God Zelf heeft voor de zuivere bewaring en dóórgeving er van maatregelen genomen.

Wat behelst die traditie? Woorden! Geen , menschelijke, maar goddelijke woorden. Dus: openbaring, waarin God Zijn raad en wil aangaande onze verlossing toont, opdat daarin Zijn groote Naam verheerlijkt worde.

Die woorden gaf God aan Christus mede, toen deze in ons vteesch als Middelaar en Zaligmaker op aarde kwam, opdat hij ze vervullen, ze werkelijkheid maken zou, maar ze ook dóórgeven zou aan Zijn discipelen, en door hun dienst aan Zijn Kerk van alle eeuwen, ook aan ons.

Wie van menschen gezonden zijn, spreken menschelijke woorden, openbaren menschelijke gedachten, zijn dragers van menschelijke tradities.

Maar wie van God gezonden wordt, Christus dus, spreekt de woorden Gods en geeft die dóór.

Wat Christus ons dus predikte, was geen spinsel van een genialen geest, gelijk de modernen leeren, maar het was gave Gods.

De discipelen hebben door genade moeten leeren gelooven dat dit metterdaad zoo en niet anders was. Dat er niet maar een profeet was opgestaan onder hen, of een machtig denker en onderzoeker, een leeraar, die met menschelijke tradities werkte, doch een gezant Gods, de Gezant Gods, drager van goddelijke krachten, boodschapper van goddelijke woorden.

Daarom zegt Jezus: Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van ü is.

Hier ligt de oorsprong van het Woord Gods. God gaf het aan Christus. En Christus gaf bet aan zijn kerk: en hij gaf alles wat de Vader hem toevertrouwde, zonder één woord achter te houden.

Hoe rijk is dus deze traditie; hoe sterk staan wij als wij ons geloof op haar bouwen. Maar ook hoe schuldig, als wij deze woorden Gods achter ons wegwerpen, of er gedachteloos aan voorbij gaan.

Want door het apostolisch ambt en de inspiratie des Heiligen Geestes is deze traditie van geslacht tot geslacht in de Heilige Schrift dóórgegeven.

Wat eenmaal in Christus' handen kwam, uit de handen des Vaders, dat is nu uit zijne handen in de onze gekomen.

Goddelijke traditie!

Wij dwalen dus niet als wij ons geloof daarop gronden, als we op dat Woord vertrouwen, er mee strijden als met ©en tweesnijdend zwaard en er voor Gods Kerk, voor de toekomst van Zijn Rijk en voor ons persoonlijk leven staat op maken.

Dat kan alleen als we ook door genade geleerd hebben die woorden te ontvangen en te bewaren, ze tot onze verlossing en levensbehoud te gelooven, opdat we zelf ook dragers en dóórgevers dezer traditie zouden worden, want Christus bidt óók voor degenen die door het apostolisch woord in Hem gelooven zouden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 mei 1933

De Reformatie | 8 Pagina's

Goddelijke traditie.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 mei 1933

De Reformatie | 8 Pagina's