Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerstfeest.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerstfeest.

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kerstfeest is het feest van de measchheid.

Het is het feest van de menschheid, omdat bet is het feest vaii Jezus.

Het kaa het feest van de mensohheid zijn als feest van Jezus, omdat Jezus Christus is de God met ons.

Op Kerstfeest triumfeert Gods genade. iMaar op Kerstfeest wordt tevens in beginsel' hersteld Gods schépping.

God wordt mensch.

Maar tevens is het waar, dat omdat God mensoh wordt, de mensch weer mensch wordt. De vleeschwordiug des Woords beteelïent tegelijkertijd dit, dat de menschelijke natuur zichzelve weer kan terugvinden en • hersteld kan worden.

In de herschepping, die in het feit van het Kerstfeest het begin van de vervulling harer voorwaarde vindt, wordt immers de schepping, die door den mensch onder den vloek gebracht was, weer hersteld.

De kroon van Gods schepping was de mensch. De mensch was het kind in het huis, dat God geschapen had, het huis vol van Zi|n wondei'en, vol vau Zijn wijsheid, vol van Zijn waarheid, vol van Zijn liefde. Maar als die mensoh, dat kind in huis, valt en als de band met den Vader wordt verbroken, dan ondervindt heel het huis de gevolgen en ligt straks gansch de schepping onder den vloek.

Dan ligt de kroon van Gods schepping verbroken ter neer. De mensch is ontadeld; hij heeft het heilig recht op zijn menscheneer, zijn eer als kind in bet huis der schepping, verloren. En hij kan de herstelling van z'ijn leven niet vinden.

Totdat Jezus komt, die d e mensch is, de tweede Adam. Hij komt om te herstellen wat de mensch had verbroken. Hij komt dus ook om te herstellen dien mensch zelven. Om te herstellen dien mensch in zijn eer, in zijn reobtspositie. Hij komt om het kind weer terug te leiden in het straks herstelde huis.

Kerstfeest is het feest van de herstelling van den mensch. Men vraagt in onzen tijd om liet echt menschelij'ke. Pe mensch wil zich uitleven. Of wel, hij wil zijn gaven geven in den meest gebonden vorm.

De gebondenheid van den mensch, de gebondenheid van ons menschelijk geslacht roept bij de gebondenen telkens weer reacties op. De arm© stumper, die niet weet van het pateis, waarin hij geboren werd, en die niet verstaat de oorzaak van zijn ellende, is heel den dag bezig te rammelen aan de ketenen van 'het knechtschap, die hem drukken, die hem pijn doen. Voor zijn voeten ziet hij liggen de brokstukken van de kroon, die hij eerst droeg. Hij grabbelt in het slik om de juweeten, die hij nog schitteren ziet, bijeen te zoeken. Straks flanst hij ze met ©en maakwerk van eigen vinding aan elkaar*. Drukt een gedrochtelijk maaksel om zijn slaj)en en jubelt het dair uit: „Zie ik ben een koning weer. Weet het: Ik ben een God in het diepst van mijn gedachten".

En men roept om vrijheid.

Men ziet het eigen levenshuis aan voor een paleis, waarin men zich thuis voelt, waarin de vrijheid lacht, waarin men mensch kan zijn weer, Mensch.

Het is ook zoo heerlijk om mensch te zijn. Is er niet een beeld van God in den mensch gelegd ? En herinnert niet elke gedachte, elke streving, elke begeerte eraan, dat die mensch vermogens heeft, die verre uitgaan boven datgene wat hij aan kunnen in de schepping rondom vindt?

Zoo wil de mensch weer Mensch worden. Hij wil Mensch worden door zijn vrijheid weer te vinden, door een koninkrijk van 'denken en een koninkrijk van kurmen zich te verwerven en hij zoekt groote dingen. Hij bouwt zich pateizen. Hij dicht zich idealen. Hij componeert zich jubelzangen. Leve de Mensch!

4 Kerstfeest is het feest van Jezus Christus. En daarom is het bet feest van den herstelden mensch.

Do wereld zal herschapen worden. Ook de mensch. Het kind zal weer tot den Vader teruggebracht worden. En daarom zal oofc het huis van onder den vloek worden verlost.

Zal dit echter mogelijk zijn, dan moet d© Zone Gods ingaan in onze menschelijke natuur. Dan moet Hij Zelf dragen de boeien, waardoor wij zijn gekluisterd. Dan moet Hij, Oi mysterie, verzocht worden in alle dingen gelijk als wij.

Op Kerstfeest gedenken wij het wonder, dat d© Zone Gods aanneemt onze menschelijke natuur. Hij wordt mensch zonder het getal' der menscheai met één te vermeerderen. Hij is d e Mensch, zonder een mensch te zijn.

In Hem heeft de mensdielijke natuur weer de wondere eere om aan den band van de löieohtschap der ongerechtigheid onttrokken te zijn.

In Hem doet die mensohelijke natuur weer datgene, waarvoor zij geschapen is, n.l. dienen.

Ja, dienen den heiligen Persoon van den Zoon.

En als zij zoo in Hem dient, vindt zij weer haar plaats die zij naar scheppingsorde had, zij wijdt haar dienst aan de heerlijkheid des Allerhoogsten.

Daarom is Kerstfeest al dadelijk ook het feest van de menschelijke natuur, het feest van de menschheid. De menschelijke natuur mag weer de eere vinden, waarbij zij in beginsel hersteld is.

Maar daarmede is niet de beteekenis van Kerstfeest uitgeput.

Het herstel van de menschelijke natuur in Christus is slechts voorwaarde voo-r de mogelijkheid om die menschelijke natuur tegelijkertijd te doen ondergaan onder het gewicht van de straf die zij had verdiend.

In den Heiland wordt die menschelijke natuur teruggebracht op de plaats waar zij moet zijn, maar wordt zij tegelijkertijd gebracht in dubbelen zin in de betrekking die haar krachtens haarwezen toekwam.

Want is eenerzijds die menschelijke natuur ge^ schapen om te dienen de heerlijkheid des Allerhoogsten, door de schuld van den mensch is die menschelijke natuur ook gekomen in een staat en een stand, waarin de Allerhoogste haar slechtstreffen kon met het volle gewicht van Zijn vloek.

Daarom neemt op het eerste Kerstfeest Jezus Christus die menschelijke natuur op, om haar in zich te doen dienen op volmaakte wijze den wil en de heerlijkheid Zijns Vaders. Maar om haar tegelijkertijd neer te slingeren in den baaierd van de hellesmart, om haar te doen verplette-ren onder het eeuwige gewicht van den vloek Gods.

Tot tweeërlei gehoorzaamheid is in verband met het tweeërlei recht, dat over de menschelijke natuur beerscht, d© Christus Gods geToepen.

Hij neemt onze natuur aan om gehoorzaam te zijn door Zijn daad, om te herstellen de natuur van den mensch door Zijn staag volbrengen van den wil des Vaders; maar Hij neemt ook de menschelijke natuur aan om die natuur te herstellen door Zijn lijden, door trouw dragen van den vloek Gods, tot de laatste druppel uit denj lijdensbeker is gedronken.

Zoo is Kerstfeest het feest van de herstelling vati den mensch, doordat die menschelijke natuur in den Christus kan doen en kan dulden, kan gehoorzamen aan de Wet en kan gehoorzamen aan de straf. Daarom is Kerstfeest bet feest van de menschheid.

Zoo Kerstfeest te zien geplaatst midden in de verbrokenheid van dit leven, beteekent Kerstfeest te zien als het remedie voor de klachten van deze eeuw.

Jezus Christus, de tweede Adam, hervindt weer de kroon voor zichzelven en verwerft zoO' een kroon voor al de Zijnen.

De arme grabbelaars in het slik probeeren ook op Kerstfeest glazen nagemaaktei versierselen te voegen in de eigen gefabriceerde kroon.

En dat terwijl Kerstfeest het ons zoo ernstig zegt, dat wij slechts met zilvei-papier en gouddraad wat uit het slik opgeraapte steenen, al glanzen die dan nog, kunnen samenvoegen, maar zonder dat wij ooit een kroon zullen krijgen. En dat terwijl Kerstfeest ons predikt, dat wij arme stumpers zijn, die verdreven zijn uit het huis van den Schepper en die dagelijks beleven, dat er een breuk hgt tusschen Gods scheppingswerk en ons arme hart.

De wereld wil het Kindeke in Bethlehem voor zich opeischen, om zichzelf een nieuwe nobele figuur op te schilderen op een wapenbord, gehangen in de wijdsche hal waar deftige grootheden, prinsen van het menschelijk geslacht immens een kring van merkwaardige figuren vormt.

Die zoo slechts een plaats aan Jezus geelt, blijft de arme tobber, die zijn eigen leven, zijn eigen mensch-zijn, zijn eigen natuur ziet te grond© gaan met de rest.

Maar wie kent de verbrokenheid, de armoede, de benauwing, den vloek die er gegaan is en die er gaat eiken dag ook dikwerf door zijn leven heen, die leert roepen om herstel, die wendt zich tot het Kindeke in de kribbe, dat gekomen is om te gehoorzamen en om 1© dragen den vloek van Gods toom.

Kerstfeest is het feest ui de menschheid. Neen, dit beteekent niet, dat Kerstfeest eindigt in den mensch.

De schepping had niet ten doel om een versierde wereld toe te bereiden, opdat die wereld een museum zou zijn, waarin men de wereld zelf bewonderde.

De komst van Christus had niet ten doel om slechts den mensch tevreden te stellen in het paleis waax hij thuis hoort, om hem weer te maken tot het kind, dat als erfgenaam glimlachend eu blij de zalen vol schatten van schoonheid en rijkdom doet bewonderen.

Kerstfeest is het herstel van de menschelijke natuur; opdat God weer zou zien Zijn schepping, zooals Hij ze zich had geformeerd; opdat straks het in zijn plaats herstelde kind van de schepping zich in aanbidding voor zijn Schepper weer zou buigen.

Het is niet Gods medelijden in de eerste plaats, al heeft God een eeuwig erbarmen gekend. Het is niet onze zaligheid in d© laatste plaats, al heeft ons God den hemel toebereid voor Zijn kinderen.

Zonder Christus beerscht de natuur. Wij zijn vleeschelijk, verkocht onder de zonde. En onzö arme geest, ons arme ik dient van dag tot dag het vleesch, de ongerechtigheid, ons eigen bederf. Maar de Koning van Kerstfeest wil herstellen, herstellen ook de verhoudingen in oinzen eigen persoon.

Zoodat wij niet meer zijn dienaars van het vleesch, maar zoodat wij worden geestelijk, omdat Zijn Geest beerscht over onzen geest. En onze geest heerschen gaat in ons leven over da

90 boosheden van ons hart, over de verdorvenhoid van ons vleesch.

Zoo worden wij in het kindek© van Kerstfeest koningen weer en priesters. Maar koningen en priesters niet opdat wij heerlijk zouden zijn in ons eigen regiment; niet opdat wij offeranden zouden bewonderen, wier rook opstijgt tot verblijdiag van het menschelijk hart en wier geur de wereld verheugt; maar koningen en priesters 6ode en Zijn Gezalfde; opdat God uit ons leven zou ontvangen de offerande der dankbaarheid. Koningen en priesters, opdat wij heerschen zullen in ons heilig regiment over de ongerechtigheid en over de wereld tot eer des AUerhoogsten.

Zoo is Kerstfeest Christusfeest.

En het is het feest van de menschheid.

Zoo is het het feest van het herstel, omdat het is het feest, waarbij God mot Zijn wonder doorbreekt in de verbrokenheid van ons leven.

Zoo is het het feest van het herstel, omdat de doorbraak Gods een breuk beteekent in de lijn van het eentonige dienen van de ongerechtigheid. Immers nu is er Eén die zonder zonde dient den Vader.

Zoo is Kerstfeest het feest van het herstel, omdat het beteekent een doorbraak in de verbrokenheid van onze natuur, waar zij geslingerd wordt tot in de diepste diepte van de hellepijn. 1

Maar zoo beteekent dan ook Kerstfeest vieren, ' Christus zien als de Borg en de Hersteller.

En zoo beteekent Kerstfeest vieren ootmoedig en bereidwillig den Heiland willen volgen.

Den Heiland willen volgen, door Zijn Geest bereid, door Zijn Geest getrokken, door Zijn Geest overwonnen.

Den Heiland willen volgen in Zijn weg van onverbroken gehoorzaamheid en in Zijn weg van het ingaan in den dood.

Kerstfeest vieren is sterven leven met Christus. met Christus en

En zoo is Kerstfeest vieren het binnengaan als erfgenaam in het huis, waar God Zijn kind weervindt, en waar alles zich buigt in aanbidding voor den Allerhoogste en in trouwen dienst aan Hem zich overgeeft, die ons heeft liefgehad.

Zoo ruischt door de tompelgewelven, zoo klinkt het in alle zalen van ons levenspaleis: E e r e zij God! 1

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 1933

De Reformatie | 8 Pagina's

Kerstfeest.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 1933

De Reformatie | 8 Pagina's