Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VAKWETENSCHAP EN PRAKTIJK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VAKWETENSCHAP EN PRAKTIJK

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gebedsgenezing.

De berichten, die sinds eenigen tijd tot ons komen over de genezing van zieken in lietplaatsje Möttlingen, in Würtem; berg, maken het wenschelijk, ons te bezinnen over de waarheid en de waarde dier genezing.

Het kan niet onze taak zijn, de theologische bezwaren te ontvouwen, die tegen de "Möttlingerbeweging m.i. wel zijn in te brengen.

Maar van medisch standpunt moge deze geneesmethode door ons worden getoetst, — temeer waar ook onder Gereformeerden niet weinigen hun belangstelling richten naar deze religieuze methode ter genezing van hun ziekten of kwaal- En ofschoon wij bepaalde genezingen — hoewel wij van geene hebben gehoord, of hebben kunmef vaststellen, — geenszins a priori zouden willen loochenen, willen wij toch trachten aan te toonen, in de eerste plaats, dat in Möttlingen geen wonderen geschieden, en verder, dat de Mötthngergeneesmethoden soms niet zonder groote gevaren voor de gezondheid worden aangewend'.

Zoo is mij een geval bekend van een jonge vrouw, die een chronische (luberculeuze) infectie van de huid heeft, en die ondanks veel Möttlingen-geloof, en Möttlingen-gebed, een langzaam voortschrijdend proces heeft.

Door doelmatige geneeskundige behandeling zou deze voortschrijding zeker kunnen worden beperkt en wat meer is, de besmettelijkheid voor de personen uit haar omgeving kunnen worden te niet gedaan.

En aangezien op het terrein der geneeskunde zoo wonderbaarlijk veel menschen altijd weer snel geneigd zijn, op een bloot gerucht met vol vertrouwen hun lichaam toe te vertrouwen aan willekeurige „gezondmakers", is het zieker nuttig; , dat wat Mötlilingen aangaat, het bloote gerucht worde geneutraliseerd door een uiteenzetting van feiten.

Wat wij in Möttlingen zien gebeuren, is in wezen in geen enkel opzicht afwijkend vani wat de Christian Science weet te bewerken.

Nu is deze Christian Science het meest goddelooze stelsel dat zich ooit met den Christennaam heeft gesierd, en dat niettemin duizenden genezing; en verbetering heeft gebracht.

En aangezien de parallel te trekken is tusschen beide: religieuze beweging ter genezing met groot resultaat, willen we beide methoden grondig onder de loupe nemen, om daardoor aan te toonen, dat we met Möttlingen niet op den goeden weg zijn.

In 't kort is de Möttlinger-beweging een leer der wondergenezing op het gebed.

Geloof in uw God, en doe uw zonde van u, door een waar geloof in den Christus Gods.

Het echte Apostolische geloof moet weer komen, en dan worden ook de zieken weer genezen, gelijk als in hun tijd.

Nu lijkt mij deze vergelijking met den Apostolischen tijd zeker niet juist.

Ik lees in de Schrift, dat de Apostelen herhaaldelijk wonderen doen, maar niet in de kerk, in de gemeente, onder de geloovigen, maai- juist bij de ongeloovigen en verder lees ik b.v. van Paulus „Ik heb dien broeder daar krank achtergelaten". Paulus kan op zijn zware reizen dien broeder kwalijk missen en hij had verstandiger gedaan, dien broeder dan maar even te genezen, in plaats van hem krank achter te laten.

Maar zooals gezegd, het kan niet mijn taak zijn, de theologische zijde van deze "beweging te belichten.

De Möttlinger beweging vindt haar oorsprong in de genezing van een meisje Go ttliebin Ditius, ten tijde dat Johannes Christoph Blumhardt in Möttlingen predikant was (1838—1852). Het meisje was ernstig zenuwziek en onder Blum.hardts zegenrijke bearbeiding der gemeente, trad bij haar op een goeden dag de gezondheid van geest en lichaam' in, na het beroep: „Jesus ist Sieger" — Jezus is overwinnaar.

Deze spreuk is sindsdien de zinspreuk der beweging gebleven en prijkt ook boven den ingang van de „Reltungsarche", de plaats van samenkomst. ,

Na deze dramatische gebeurtenis kwamen velen tot Blumhardt om hun zonden te belijden. En wanneer dan onder oplegging der handen gebeden werd om vergeving der zonden om Jezus Christus' wil, dan bleek herhaalde malen, dat niet alleen waarachtige bekeering had plaats gegrepen, maar dat ook menige ziekte geheel was verdwenen.

Na Blumhardts dood kwam na eenigen tijd Möttlingen overnieuw de belangstelling vragen, door Friedrich Stanger (geb. 1855).

Deze, uit een onwettig huwelijk gesproten, maakte een ellendige jeugd door, en kwam daarna tot dronkenschap. Verder weten wij van hem, 'dat hij tot angsttoestanden verviel en dat zelfmoordpogingen eenige malen in zijn levensverhaal voorkomen.

Tot ook hier plotseling een krachtdadige bekeering plaats vond. Hij kreeg allerlei visioenen eu werd tenslotte genezen van zijn rheumatiek en andere kwalen, waar hij aan leed en waarvoor geen dokter raad wist, aUeen door zich geheel te geven aan den Heiland.

Stanger was de bouwer van de „Rettungsarche" en zijn directe helpers en navolgens zijn de broeders van Möttlingen, die het Evangelie uitdragen: dal Jezus overwint, ook over den Satan, , die het eigenlijk is, die de menschen ook aan hun ziekten gekluisterd houdt — voor Jezus móét de- Satan en dus ook de ziekte wijken.

Nu is deze opvatting, alsof het ziek zijn een bezeten zijn is van den Satan, zeker niet schriftuurlijkeneen Cal vinistj die zoiO gaarne de dingen nuchter beziet en ook wil doordenken, kan zicli niet vereenigen met een dergelijke duivelen-uitbanning ter genezing van ziekten.

Wij weten, dat ziekte en ongeval en dreiging 'des doods in de wereld' zyn als een gevolg van de zonde — de zonde, die de harmonie tusschen öen mensch en zijn God verbrak en daardoor 'ook de disharmonie in ziln eigen leven en lichaam 'bracht.

Gezond zijn wil zeggen: er is harmonie, samen- 'werking der deelen; ziek zijn Is het verbroken izijn van die organische eenheid, verbrokenheidj idie in laatste instantie een begWael des doods is. „Ten dage als gij daarvan eet zult gij den dood' sterven". Dat is de straf op de zonde — maar daarnaast heeft God ons middelen gewezen, ter bestrijding van dien dood — middelen, die we in (het zweet onzes aanschijns zullen zoeken. Die middelen trachten te ontdekken, is de taak der geneeskundigen en het is de eisch, die tot den zieke komt: Gebruik de middelen.

J. A. v. d, HOEVEN.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 mei 1936

De Reformatie | 8 Pagina's

VAKWETENSCHAP EN PRAKTIJK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 mei 1936

De Reformatie | 8 Pagina's