Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VAKWETENSCHAP EN PRAKTIJK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VAKWETENSCHAP EN PRAKTIJK

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het verband tusschen psychische actie en lichamelijk gebeuren.

at de verleden week besproken invloed van het ttstelijke op het lichamelijke waarlijk mogelijk j staat wel vast.

Wanneer schrik den mensch overvalt, dan - ziet iffl hem verbleeken; wanneer iemand zich iliaamt, dan kleurt hij.

bleek worden en dat blozen, zijn beide itliamelijke (physische) reacties op ©en psychischen riklcel.

Deze reacties spelen zich af in het onbewuste. Dat bleek worden en blozen ontstaat door samenrekking of wel verslappen van Spieren, die in bloedvalwanden gelegen zijn. Die spieren beien, zooals alle spieren zenuwen, en deze zenum EU, die vasomotoren genoemd worden, woi^ h als het ware door een telegram vanuit de irsenen geprikkeld, om de bloedvaten al dan fcfte sIuttetL, of wijd open te zetten.

Een maximale sluiting, gedmiende eenige uren, ieft ten gevolge versterf van weefsel, en zoo- kan IS een wond ontstaan.

Hier ontstaat dus een ziekteverschijnsel via de muwbanen, door een voortgezet telegrafeeren van oenti-ale; d.i. de hersenen, in welke allerlei jvoelsindrukken voorl: durend voorhanden zijn. De »t werkt hier direkt organisch op het lichaam Wij spreken van psycho-physische reflex.

De prikkel tot het optreden van zoo"*n reflex lordt geleverd door een waarneming van een der igen, b.v. het oog ziet een ongeluk; daardoor ttrik, daardoor bleek worden.

• evengoed kan de prikkel geleverd worden Iwde psyche zelf, zonder dat er ©en waarneming '• Een voorbeeld: De gedachte aan ongedierte wngt onpasselijkheid en zoo voort. Geheel m leen geest kan men de z.g. wonderen verklaren, lede R.K. kerk kent als sügmatisatie, d.w.z.: het Woonen van wonden in de handpalmen en de 'Wen en het weenen van bloedige tranen.

Ook hier het sterk denken aan de wonden van '™ lijdenden Heiland, zóó ingespannen daarop tacentreerd zijn, dat waarlijk wonden ontstaan. »et' ermogen zich zóó te concentreeren, vindt men '* alleen, waar overmatige suggesübiliteit aan- '''^i? is, d.i. voornamelijk bij hystericae, dat zijn «ormale, geesteszieke vrouwen.

, ™ ^6 levensgeschiedenis dezer gesügmatiseer- *' Mijkt hun abnormaliteit ten duidelijkste. En """Ier uilzondering merken we uit al die geschie- *s«n op:

*• dat het jonge meisjes zijn; *• dat de verschijnselen werden ingeleid door *tanden van extatische zinsverbijstering (manie); •^'dat ze begeleid worden door visioenen; dat van hun prille jeugd toevallen, krampen, "gwperioden etc. voorkwamen; J' ''^l meestal duidelijk een sterke erfelijke be- "§ was aan te toonen. Öeze ' typen met hun sterk verhoogde suggestiiileit ) zijn gepraedisponeerd, om wonderteeke- «Me vertoonen. «ai * niet alleen wonderteekenen; ook aller- ^^^^_opvallende ziekte en kwaal, verlammingen en blindheid; hartkloppingen, ki-ampen; braken en flauwte, tot schijndood toe.

In hun zieke brein is onbewust verankerd de gedachte: ik kan niet, ik ben lam, bUnd, doof.

En hel is eigenlijk heel goed te verstaan, - dat al zulke ziekteverschijnselen, die langs psychischen weg zijn ontstaan, ook weer langs psychischen weg kunnen worden genezen.

Hier viert de genezer „door den geest" triomfen. 'De grootste bekendheid op dit gebied heeft verworven de vermaarde Coué.

Coué leerde de menschen: Jk kan wèl", en ziet. na korten tijd konden ze inderdaad hun lamme arm weer heffen of hun sleepend been weer behoorlijk gebruiken. Coué noemde zijn methode: die der auto-suggestie — de zieken suggereeren zich zelf, onder zijn leiding. Maar het is zonder meer wel duidelijk, dat de groote resultaten, die Coué kon boeken, per slot te schuiven waren op den krachtigen invloed van zijn persoonlijkheid; omdat hij het zeide, gelukte het genezing te krijgen ; omdat naar z ij n raad reikhalzend werd uitgezien, gelukte het hem de zoO' lang verwachte beterschap te doen komen.

En bet is niet te ontkennen, dat zeer velen hun blijvende genezing aan één of anderen Coué-apostel hebben te danken.

En waarlijk niet alleen zulken, die ingebeelde ziekten hadden.

Wanneer eenmaal de hoop op beterschapi, de sterke concentreering op die gedachte, dat daar en daar alleen nog genezing is te verkrijgen, aanwezig is, dan wordt het bloed weer krachtiger door de aderen gestuwd, dan doen de nieren weer beter hun reinigingswerk, dan worden weer alle afweerkrachten in het werk gesteld, om den strijd aan te binden tegen het doodend venijn van bacterie en virus.

De grootste resultaten door deze methode zijn wel bereikt door de Christian Science, waarover een volgenden keer.

"fetffr'? '''*^'' *'' ^^SSen: de vatbaarheid voor suggestie; •^1. Sj, lietzi net •• ' • '^^* vermogen om hetzij door een anderen y^ 'm\'^°°^- *'^" eigen geest (auto-suggestie) bepaalde inïilie] h •' ^'eleleven te brengen, zonder eenige wferkelijke kt jjjj '^: . * Prilt u met een naald, dan roept ge: „au", want |< t oogej '"^"j • • • dat is normaal; maar nu zeg ik: nadat ge '' m a ^^^ °'en hebt: „ik prik u" (maar doe het intusschen '"Wee d°^^' wederom „au". In dit laatste geval heb ik u

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 mei 1936

De Reformatie | 8 Pagina's

VAKWETENSCHAP EN PRAKTIJK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 mei 1936

De Reformatie | 8 Pagina's