Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MUZIKALE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MUZIKALE KRONIEK

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Pseudo-Kerkmuziek.

In het 178e „heft" van haar „Mitteilungen", annonceert de Leipziger muziekuilgeefsters-firma Breitkopf & Hartel ©en heele serie Cello-composities van Jul. Klengel, waarvan „mil Slaunen und freudiger Ueberraschung" in hel „Zeilschrift für Kirchenmusiker" vastgesteld was, hoe kostelijl sommige deelen gebruikt konden worden bij kerk concerten.

Hoe men dan echter te werk moet gaan ten opzichte van sommige titels en andere onderdeelen, die een beetje te wereldsch aandoen in de kerk, leeren we uit de volgende „Charakteristiken"

Caprice in Form einer Chaconne op. 43 (über Bin Thema von Robert Schumann): Für Kirchenkonzerte andere man den Titel ((.A price") um in „Chaconne über ein Thema von Robert Schumann".

Chaconne g moll für Violoncell allein: Füglich kann das „Scherzando vivace" aus; werden.

Suite e moll: Unter Auslassung von Satz III (Gavotte) nehme man die Satze I (Largo), II (Allemande), IV (Sarabande) und V (Gigue), oder, wen diese Tanztitel im Kirchenkonzert storen sollten, der benenne die Satz nach ihren Tempi: Largo — Allegro moderato - - Molto sostenuto — Allegro; und — kein Hörer wir auf den Gedanken kommen, dasz er soeben eme faen alter Tanze gehort hat.

Schlummerlied: Men bezeichne es im Program als „Andantino .

Wij dachten altijd dal we hier in Nederland zrt) ongeveer de eenigen waren van de heele J^^^, ' die bang waren en hartgrondig hel land "'"^^^j aan al zulke dingen iu de kerk — allhans volg ^ hel zeggen van de liberale heeren-van-de-pen, maar dal ze in hel kunslvrije Duitschland zo^^ gebruiksaanwijzingen publiek, per catalogus •drukken, bewijst, dal ze daar nog tamelijk wat ^^^ schuwer zijn dan de strengste puriteinen

^je we intussohen den eerste nog tegen moe- , n komen, die, ook al speelden we een Caprido \n Max Reger, een Scherzando van Piei-né, een ! gg.Gigue van Bach, een Gavotte van Padre Mar- !Jof een Menuetto van Handel, het in zijn hoofd J-alde kabaal te maken over zülfce titels en ons nodzaakte de toevlucht te nemen tot het Duitsche boerenbedrog: „die Satze nach ihren Tempi" te Mennen".

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 mei 1936

De Reformatie | 12 Pagina's

MUZIKALE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 mei 1936

De Reformatie | 12 Pagina's