Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VAKWETENSCHAP EN PRAKTIJK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VAKWETENSCHAP EN PRAKTIJK

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De suggestieve waarde van het gebed.

Het behoeft onder ons geen betoog, dat bidden om genezing te verkrijgen, met algeheele verwerping van de middelen, geen grond vindt in de Heilige Schrift.

Aan de middelen heeft God ons gebonden en hij, die in valsche geloofsijver voor zijn zieke kind geen geneesheer zoekt, maar een gezondbidder, -is van grove nalatigheid te beschuldigen. - ^

V/anneer iemand dreigt te verdrinken, dan eischt God van ons, niet dal we ernstiglijk zouden bidden, dat hij worde bewaard, maar dat we oogenblikkelijk middelen ter redding zullen ondernemen.

Zeker! we zullen bidden, want zonder God kunnen wij niets doen. Maar bidden om hulp, om redding: „Sterk onze hand en zegen onze vlijt".

Is er genezing op het gebed? Wij zeggen ja, maar genezing, die ook te verkrijgen is in de tempels der Hindoe's, en eveneens wordt verltregen, op elk geloovig bidden tot Boedha; eveneens op het gelooven in de theorie der Christian Scientisten.

De genezing is dan niet een gevolg van het gebed, in dien zin alsof ons gebed Gods raad zou doen veranderen. Maar in laatste instantie is die genezing in Zijn plan reeds beschikt — in welk plan ook opgenomen zijn de wetten der natuur — óók opgenomen is de geweldige kracht en macht der menschelijke suggestie en autosuggestie. En daar ligt voor ons de verklaring der genezing op het gebed zooals wij die zien in Möttlingen en Lourdes; en ook bij de Christian Scdenoe. En dankbaar mogen wij erkennen, dat langs dezen weg zoo velen tot het leven zijn teruggeleid.

Maar geheel anders staat het met hel gebed om genezing naast het gebruik van de middelen.

Dat bidden moet altijd zijn, een erkennen, dat de ziekten er zijn, om der zonden wil, en dat bidden moet een danken zijn, dat God geneesmeesters en middelen en machten gegeven heeft, om de ellende te leenlgen; en een vurig smeeteen, dat Hifi Zijn bijstand niet onthoude aan de zoelters vail ^ het middel, en dat Hij Zijn onmisbaren zegen lemj IN dat middel. ^^ f

Want dat bidden om genezing brengt den zieken! mensch in de juiste verhouding tot zijn God, ni deze: dat wij zonder Zijn wil, ons nodi roeren noch bewegen kunnen, maar ook, dat zonder Zji.' nen heiligen wil, geen haar van ons hoofd zal vallen.

Dat bidden geeft rust, geeft vertrouwen, g hoop, geeft moed.

Dat bidden richt den geest weer op en zu^ bidden werkt heilzaam op het lichaam.

Bidden is geestelijke acUe en deze werking van den geest hoort evenzeer tot het middel, dal Hchamelijken toestand beïnvloeden kan.

Dat is de suggestieve kracht van het geloovig bidden, en hierin is de rijkdom weer van Gods gemeene graüe.

Maar daarnaast is het bidden ook een geloi daad. En het geloof is, Godlof, geen autosuggestie maar een gift van Gods bijzondere genade; daar is de werking van Zijn Heiligen Geest.

Die Geest legt zelf in ons het gebed. Door dien Geest welen wij, dat God ons bidden om genezing verboeren zal, indien het in Zijn alwijzen raad zoo bepaald is.

Dan komt de genezing in den weg der middelen, ook al schijnt de dood onafwendbaar.

Zoo is voor den Christen hel lijden niet maaieen blinde macht, die uit onbekende hoogten hem wordt toegezonden, maar voor hem is er de blijde zekerheid, dat ook alle kwaad, dat Hij hem in dit jammerdal toesohikt, hem zal ten beste keeren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juni 1936

De Reformatie | 8 Pagina's

VAKWETENSCHAP EN PRAKTIJK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juni 1936

De Reformatie | 8 Pagina's