Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EVEN PARKEEREN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EVEN PARKEEREN.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Soldaten met een boord.

Onze vs'akkere minisier van defensie is o.a. ook bezig den Nederlandschen krijgsman beter aan te kleeden. Onder de nieuwe uniform-modellen moet er ook een zijn met een liggenden kraag, waaronder een overhemd kan worden gedragen. Als dit mocht worden doorgevoerd kunnen wij eerlang soldaten-met-een-boord zien opmarcheeren.

Soldaten-met-een-boord hebben wij reeds lang in ons christelijk leven. Ik denk daarbij aan onze „intellectueelen" en onze studenten. Op den naam „intellectueelen" heb ik het niet erg begrepen, aangezien onze catechismus leert, dat wij allen intellectueelen zijn, in kennis en tot kennis geschapen. Ook de naam student heeft wel wat aan beteekenis ingeboet, daar voor den eenvoudigsten werkkring tegenwoordig zware eischen gesiëld worden. Onze kapper zal binnenkort examen moeten afleggen in anatomie. WelEdelgeboren Heer, die van God het voorrecht ontvingt, aan een inrichting voor hooger onderwijs te studeeren, zeg eens! wat zljt gij eigenlijk meer dan de zoon van mijn waschvrouw, die, na een ganschen dag in de fabriek aan de werkbank gestaan te hebben, op de avondschool met branderige slaapoogen blokt op de mathesis? Die vraagstukken oplost, waarvan ik duizel en teekeningen maakt, waarbij ik mij een stumper voel en gij misschien ook! Zouden wij Christenen al die malle schotjes, al die stands- en groepsverbeeldingen, die wij uit de wereld geimporteerd hebben, niet eens laten vallen en als doodgewone menschenkinderen naast elkaar gaan staan? Standen zijn van God — zei mij eens een welgestelde broeder — maar afstanden zijn vanden mensch. Broeder Intellectueel, stap over uw bul en over uw proefschrift heen en kom bij ons zitten. Niet alleen in de kerk, maar ook in de kiesvereeniging, in Patrimonium, , in de evangelisatiecommissie! Daar is in de laatste jaren een verwijdering gekomen, die vroeger onder ons onbekend was. Het grootestadsleven, waarbij bepaalde woningtypen in bepaalde buurten worden gelocaliseerd, werkt die verwijdering in de hand, wij krijgen allerlei kleine maatschappijtjes in één stad. Dat niet meer kennen van elkaar heeft allerlei fouten tegen de liefde tot gevolg. Onze voormannen spreken gaarne van ons volk ! Die term zal wel goedbedoeld zijn, maar smaakt mij niet. Het doet, mij teveel denken aan een beschouwing waarin ons volk als een object gezien wordt van het intellec- / tueele subject. Ons volk? Maar, Broeder Mi- ( nister en Broeder Professor, daar hoort u toch ook bij, bij ons volk? Zeg maar wij, wij, gereformeerde christgeloovigen, met een boord en zonder een boord. Wij zeggen, dat is moeilijk! Niet min-^^ der moeilijk voor de soldaten zonder boord. Wani het is waarlijk niet mijn bedoeling de schuld var* de verwijdering hoofdzakelijk te gooien op de „intellectueelen", er is hier wisselwerking. De soldaten zonder boord toonen soms een koppiger onwil om iets van de zorg, van de moeilijkheden van den strijd van een anderen levenskring te verstaan. Wie een boord draagt, werkt niet, wie een boord draagt kan geen zorg hebben, wie een boord draagt, kan moeilijk een degelijk christen zijn! Neen, maar bij den man met de pet is eigenlijk alleen de rechtzinnigheid in veilige handen, 'bij hem is de geestelijke intuïtie, de zorgvuldige wandel! Och, schei toch uit met dat gezanik, met dat likken en dat hakken! Die verwijdering wordt waarlijk niet weggenomen als wij, generaliseerend een enkel exces, van onze intellectueelen (vooral op de leeraren schijnt men gebeten) spreken als van dat slappe stelletje! Een hooge ÏDorst is erger dan een hooge boord en ik zie er geen nut in om van een anderen levenskring een verwrongen beeld te scheppen en zoo ons nog wijder uit elkaar te jagen dan nu reeds het geval is. Laat ons de handen inéénslaan! Laat ons kloek ons tegen de verwijdering ingooien! Laat ons handhaven de eenheid van ons christelijk leven! Eén catechisatie voor de jongens van de H.B.S. en van de fabriek! Eén jeugdvereeniging voor jongens met een mondje Latijn en voor knapen met een mondje Jordaansch. Eén kerkgang, één dominee, voor een roestkrabber en voor een burgemeester! In heel het christelijk leven gemeenschap der heiligen en niet aparte schoolbestuurmenschen, evangelisatie-menschen, commissie van beheer-menschen enz. enz.

Alleen vlak naast elkaar kunnen wij standhouden en optrekken, één slagorde; pet naast hoed, klomp naast schoen, bef naast voorschoot!

En allen op de knieën — in de flat en in het tehuis voor ouden van dagen, aan de universiteit en in het kruidenierswinkeltje, biddend om de beschaving van den Heiligen Geest.

Opdat wij de keur Zijner schepselen zouden zijnl Jonkheeren en Jonkvrouwen des Heeren

HEEREN!

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 januari 1938

De Reformatie | 8 Pagina's

EVEN PARKEEREN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 januari 1938

De Reformatie | 8 Pagina's