Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En zij gaven hem (Gamaliel) gehoor. Hand. 5:40 a.

Hebt U er al aan gedacht, dat voor het aanbrengen van een nieuwe abonnee U een premie kunt kiezen uit een uitgebreide boekenlijst ?

De smaadheid van Christus.

(Eén barer vormen.)

Wanneer Gamaliels advies in den Joodschen Raad een willig oor vindt, beleeft het farizeïsme één van zijn gouden oogenblikken.

Voor wie de verzen 17, , 21, 24 en 34 van Hand. 5 met elkaar vergelijken, is in dit hoofdstuk verneembaar de latente wrijving tusschen de twee groepen in Israël van dien , üjd, die er streden om de hegemonie. Van de Sadduceën gaat opnieuw een actie tegen de kerk uit; ze zal zicli richtien tegen haar aardsch middelpunt, de apostelen worden gevangen gezet. En tenslotte Jigt hun doodvonnis klaar. Dat was kemiehjk het drijven van de Sadduceën. Deze groep had ook de leiding gehad bij de veroordeeling van Jezus. Nu 'ligt een gelijk vonnis voor Zijn apostelen gereed. , Maar dan gelukt het Gamaliel, den leider der oppositie, voor dezen keer de leiding te ontwringen , aan de handen van den president van het hof, tevens leider der sadduceesche meerderheid.

Nu mag ieder, die het goed meent met het vjolk van Mozes, zijn ooren wel spitsen. De grootste der onderzoekers van Mozes' wet heeft vandaag zijn kans in de hoogste vergadering yari zijn volk. Gamaliel is een leeraar der wet, in waarde gehouden bij geheel het volk. Hij is de beste leermeester, dien Paulus krijgen kon. Hij is de eerste der zeven groote wijzen, die niet den ordmairen titel Rabbi voert, doch als Rabban eerbiedig wordt genoemd. Hij heeft den machtigen invloed van de school van Sjammai gebroken en de hegemonie bezorgd aan de groep van Hillel. Uit hem zijn de Joodsche patriarchen gesproten.

Zal dan nu de weLgeleerdheid haar oordeel geven over de zaak van Jezus? Ach, hoort, wat deze man te zeggen heeft, wanneer de getuigen van Jezus Christus hun leven inzetten voor hun Heer. Hij zegt: „Voorzichtig aan met deze menschen". Hij zal een machtige rede houden, maar van te voren weet liij, dat hij niets ter zake zeggen zal; dat hij geen steentje zal bijdragen tot beslissing in het rechtsgeding, waarvoor de vergadering is geconvoceerd.

Gamaliel, de Parizeer, is ook al niets beter dan de overpriesters en ouderlüigen des volks, die er een figuur voor over hadden om maar buiten de kwesüe te mogen blijven, of de doop van Johannes uit den hemel of uit de menschen was, Matth. 21 VS 25 vlg.

Hij zal zijn Schriftgeleerdheid niet gebruiken om de vergadering te leiden tot een rechtmatig vonnis, maar om een oud farizeïslisch principe, dat van de groote voorzichtigheid om in te grijpen in het Godsbestuur, te bepleiten. Zijn prestige zal hij geven voor de victorie van een bepaalde, altijd bij de Parizeen geliefde, politieke gedragslijn. Sinds 800 Parizeërs hun verzet tegen Alexander Jannaï, den hoogepriester op den koningstroon, met een kruis hadden geboet, was het de handige practijk der Parizeen geweest, om geen enkel risico op zich te nemen. Dat zat altijd tusschen hen en de Sadduceën. Het is een groote dag voor Gamaliel, wanneer hij deze meening aan den heelen raad kan opdringen.

Doch hier is de zelfvertei-ing der farizeïstische Schrittgeleerdheid openbaar. ledere daad dient getoetst te worden aan de roeping van den mensch, die haar verricht. Het is er niet goed mee, wanneer wij het volle gewicht van onze positie, ons geld, onze kennis in de weegschaal leggen en succes hebben dan. Het is pas goed, indien wij onze talenten dienstbaar stellen aan den Heer, die ze ons verleende. Dus hebben we ook bij het advies van Gamaliel te vragen slechts: wat heeft deze man met zijn wetgeleerdheid gedaan? Is dan eindelijk idt zijn mond in het sanhedrin in de zaalc van Christus de stem der Schrift gehoord? Toen Sadduceesche levenswijsheid even zweeg, heeft toen de Parizeer gesproken naar de wet van Mozes? Hebben ook maar voor éénmaal de mannen van Gamaliel den Joodschen raad gezet in het licht van het aureool, waarin de massa hen en hun daden moest zien: leeraars der wet?

Ge hoort niet dan de stem der practijk. Twee gebeurtenissen worden opgehaald. Twee „gevallen" waren dat, waarin het dooden van den leider afdoende maatregel was gebleken om een beweging te verlammen.-Zoo kon het ook nu gaan. En er is nog een mogelijkheid. God kan deze beweging willen laten voortbestaan. Welnu, dan zegt de farizeesche politiek: loop niet het risico, tegen Gods bestuur te strijden. Dan moeten we maar zien hoe het komt en de tijd zal het leeren.

Het is ontdekkend, te vragen, hoe het bestaanbaar is, dat een man die er, zijn beroep van haid gemaakt naar de wet van Mozes te vragen, de discussie op een zoo laag peil kan brengen, terwijl zijn dagelijksche bezigheid hem de gelegenheid bood, in het geding de leiding te geven naar de wet van Mozes.

De man is compleet tevreden met zijn systeem. Zóó tevreden, dat hij hel dagelijks uitspinnen zal in de rabbijnenschool en leerlingen van heinde en ver er , in zal repeleeren. Maar voorts zal hij zijn positie in het volksleven handliaven met elk geschikt middel. Door tactisch op te treden zal hij zijn gouden dagen hebben. Maar geen seconde zal hij zijn kennis van de wel, zijn positie en invloed, wagen in den strijd voor waarheid en recht.

Hel is niet de wetgeleerdheid, die Christus hier onrecht doet. Christus wil altijd staan in het oordeel der wetgeleerdheid, indien ze zich aan de wel houdt; en zijn apostelen willen blijmoedig naast Hem slaan, en teksten mee napluizen geduldig. Hel is de man, die zijn eigen wetgeleerdheid verloochient, omdat hij persoonlijk succes wil, die Christus hier smaadheid aandoet. In zulke gevallen zijn letters-etende wetgeleerden niet beter en niet minder dan letters-vloekende geestdrijvers.

Het gaat bij dit bedrijf wel zeer vroom toe. „Opdat wij niet blijken tegen God Ie strijiden". Maai- Christus' dienaren droegen Zijn smaadheid, Mj zooveel vroomheid.

En niet alleen bebloede raggen wai-en de teekenen der versmading, waarmee hun smaders hen belaadden. Maar ook de weigering om hun Iwistzaak Ie beslechten.

Het is heel erg, wanneer hel Woord van God moet zwijgen voor de stem der practijk. Maar hiel is niels beter, wanneer vervolgens niet eens meer naar het Woord gevraagd wordt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juni 1938

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juni 1938

De Reformatie | 8 Pagina's