Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Want mijne gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uwe wegen zijn niet mijn wegen, spreekt de HEERE; want gelijk de hemelen hooger zijn dan de aarde, alzoo zijn mijn wegen hooger dan uwe wegen, en mijne gedachten dan ulieder gedachten". Jes. 55 : 8, 9.'

Acte van Vrijmaking of Wederkeer

Jesaja 55 is een goddelijke acte van vrijmaking of wederkeer.

Het volk Israël immers wordt gezien als zuchtend onder het juk van de ballingschap. Zwaar drukt het op de moede schouders. Zoover laat God het komen met Zijn volk om zijner zonde wil.

Maar Hij, de Bondsgod van souvereine en vrije genade wil dan ook uitkomst geven. Hij wil geven de vrijmaking van dit babylonisch juk, dat aan Zijn messiaansche volk toch gansch onwaardig is. En daarom roept Hij op tot de daad van zulke vrijmaking, roept Hij op om onder dit juk vandaan te komen, roept Hij op om weer te keeren tot Hem, tot Hem alleen, en in den weg van geloof en gehoorzaamheid en schuldvergeving Hem weer te komen dienen op den vrijen bondsbodem van Palestina.

Hoort het Hem roepen tot Zijn geknechte volk: O alle gij dorstigen, komt tot de wateren. ... Hoort Hem aandringen Zijn vrije genade, die Hij schenken wil op dien door Hem geboden kerkweg van vrijmaking van het vreemde juk.en van wederkeer tot Hem en Zijn verbond: gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet.... zoo maar.... zonder geld, zonder prijs... . wijn en melk.

Dat zal niet gemakkelijk zijn geweest voor het vleesch, ook toen niet, om dien oproep gehoor te geven. Hoe velen zijn er in Babel niet achtergebleven, duizenden die door de goddelijke acte niet tot een eigen gehoorzaamheidsacte zich lieten dringen, die bleven waar zij waren en het juk verkozen om het voordeel en om de welvaart, die het met zich had gebracht.

Maar de Heere neemt er geen genoegen mee. Eerst klaagt Hij, vs 2, waarom toch uw ijdel, zinloos, eigenmachtig pogen? Waarom toch — hoe dan ook — uw eigen verlossingsweg gemaakt en verkozen? — En dan roept Hij op, positief, vers 6, zoekt den Heere terwijl Hij te vinden is.... zoekt Hem, niet maar zoo , , algemeen" naar de aandrift van het religieus gemoed, maar zoekt Hem daar, waar Hij zich vinden laat, dat is, in dit hoofdstuk (vgl. vs 12), in den door Hem geboden wettigen kerkweg van vrijmaking en wederkeer. Daar laat Hij „zich vinden", daar is Hij , , nabij".

Maar dan ook, , , negatief", vermaant en bestraft de HEERE: de goddelooze verlate zijn , , weg", en de ongerechtige man zi; n , , gedachten". Want — zegt de HEERE pal daartegenover — Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uwe wegen zijn niet Mijne wegen!

Hoort gij, kerkmensch in uw kerkelijke , , conflicten", het evangelie hier, in dezen overbekenden tekst? Neen, dat is nu wel wat anders dan wat men er doorgaans van maakt, bij begrafenissen en in allerlei tegenspoed. Gij kent het wel, de troostrede — de verdoovingstactiek, beter gezegd —, wanneer men sussen wil: mensch, houd u kalm, het is anders geloopen dan gij verwacht hebt, Gods wegen zijn nu eenmaal hooger dan uwe wegen.... als de hemel boven de aarde. Hij weet het beter, doet het anders dan gij wenscht en denkt.

Och ja, dat zijn wel , , waarheden", maar het is niet het evangelie van dezen tekst. Hier zegt de HEERE maar niet, dat Hij het'anders doet dan gij wenscht, maar veel meer, oneindig meer; Hij veroordeelt. Hij vonnist eiken verlossingsweg dien gij zelf maakt, elk veriossings- en bevrijdings- en uitieidingsgedachten, die gij, mensch, op eigen kracht ontwerpt en naar eigen vinding zoekt.

Want als de hemelen boven de aarde, zoo hoog zijn Zijn wegen en plannen boven de uwe, die gij u maakt buiten Zijn eenvoudig gebod van strikt-kerkelijke gehoorzaamheid om. Hemel en aarde — en dat duidt hier maar niet op onderscheid, maar dat wil hier zeggen: tegenstelling, verhevenheid die een vonnis in zich sluit over eiken weg en elk plan dat er misschien zeer religieus uitziet (vgl. vs. 2), maar dat , , uit de aarde aardsch" is.

Zoo zult gij dit woord als een woord Gods eerbiedigen. Gij zult het in zijn verband laten staan. Gij zult het vonnis erin blijven hooren en den oproep en het gebod — neen, niet meer tot een algemeenen weg van vroomheid en bekeering — maar tot dien zeer bepaalden weg van Jesaja 55: den icericweg, den weg van vrijmaking en wederkeer, den heel concreten weg der kerkelijke gehoorzaamheid.

En gij, kerkmensch van het Nieuw Verbond, die op het Woord der Schriften zijt aangewezen, gij zult op dien weg ook heden alleen maar willen zoeken en drinken die vrije, vrije, louter vrije genade. Gij schuwt er voor, als gij hoort, dat aan de hemelpoort niet gevraagd zal worden „tot welke kerk gij hebt behoord". Want gij wijst naar dit profetisch lied, en gij zingt ervan bij Woord, Doop, Avondmaal; komt, koopt zonder geld en zonder prijs wijn en melk.

Zonder geld — zonder prijs — Vrije ge zingt daarvan. genade:

Ja, maar dan ook op den weg van steeds bepaalde en dagelijks weer concrete acten van vrijmaking of wederkeer.

Want dit zegt U Jesaja 55.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juli 1945

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juli 1945

De Reformatie | 8 Pagina's