Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

En wanneer de onreine geest van den mensch uitgegaan is, ^oo gaat hij door dorre plaatsen zoekende rust en' vindt ze niet.Dan zegt hij: Ik zal wederkeeren in mijn huis, van waar ik uitgegaan ben; en komende vindt hij het ledig, met bezemen gekeerd en versierd. Dan gaat hij heen en neemt met zich zeven andere geesten, boozer dan hijzelf, en ingegaan zijnde, wonen zij aldaar; eri het laatste van denzelven mensch wordt erger dan het eerste. Alzoo zal het ook met dit boos geslacht zijn. Matth. 12 : 43—45.

De Crisis der ZeKverlossing.

Johannes de Dooper is opgetreden als getuige van God: Zie Hij komt. En de komst des Heeren is een komen in gericht en in oordeel. Want de Heere, Die komt om nu voor eeuwig te gaan wonen bij Zijn volk, kan alleen woning maken temidden van een heilig volk. Vandaar Johannes' prediking: Bekeert U, want het koninkrijk Gods is nabij gekomen. En deze prediking heeft ook een geweldigen indruk gemaakt. Velen zijn bang geworden voor het oordeel, voor het gericht. En gelijk een huisvrouw in het voorjaar haar huis met bezemen keert, en groote schoonmaak houdt, en haar huis versiert, opdat het een liefelijke woning zij voor haar man en haar kinderen, zoo hebben onder Israël velen het , , huis" hunner ziel, de , , kameren" van hun hart gereinigd. Zij braken met hun zonden. De een heeft dit kwaad, waar­ door zijn , , huis" verontreinigd was, weggedaan. De andere heeft een andere, zijn leven beheerschende zonde, het , , huis" uitgeworpen. En wanneer een mensch met een bepaalde zonde breekt, gaat ook de onreine geest, die met dit kwaad den mensch verderven wil, weg. Want de mensch is geen autonoom wezen, die zelf den gang van zijn leven bepaalt. De mensch is een geleide. Hij wordt-geleid door den Heiligen Geest of gedreven door den Satan. Dat erkent de natuurlijke mensch niet. En omdat hij dat niet erkent, gelooft hij aan zelfverlossing. De man, waar de Heiland bij wijze van een gelijkenis over spreekt, is ook zulk een mensch. Hij heeft het werk der verlossing zelf ter hand genomen. Hij heeft, diep onder den indruk van het komende gericht, zijn „huis" met bezemen gekeerd en versierd. En nu meent hij, dat hij er is. Hij heeft een nieuw begin gemaakt. Hij is weer opgewekt en blij. Het leven lacht hem weer toe. En de zon stemt hem weer vroolijk. De angst voor het gericht is verdwenen. Maar wie zal er nu gaan wonen in dat schoongemaakte en versierde „huis"? Want de mensch is een geleide. Maar zie, deze man komt niet van Johannes den Dooper tot Christus, den getrouwe getuige van den Vader. Christus' heerlijkheid is nu, dat Hij den Heiligen Geest kan schenken om woning te maken in den mensch, en ziel en lichaam te maken tot tempelen van God, en te versieren met de schatten Gods. Deze man komt niet in beginsel tot het gebed: Veni, Creator Spiritus: „Kom, .Schepper Geest, bezoek Uw kerk met al het heil van Christus' werk. V rvul Uw schepping, onzen geest met Gods genaad' op 't Pinksterfeest",

Op dezen man moeten wij letten in onze dagen. De wereldoorlog is voorbij.

Wij hebben allen gesproken van gericht, van oordeel. Er zijn vele tranen geschreid. Er is misschien ook met veel vroeger kwaad gebroken. En dat diep onder den indruk van de majesteit Gods in Zijn gerichten over de aarde. Er zijn vandaag vele schoongemaakte „huizen". In d'e kerk en daarbuiten. Een Zwitsersch psycholoog schreef onlangs dan ook: „Het ergste is, dat de beschaafde wereld nog steeds geen houvast heeft gevonden, dat de massa geen geloof meer bezit, dat zij is overgeleverd aan een geestelijke leegte, die op den duur, bewust of onbewust, haar tot wanhoop moet brengen". Zoo stelt hij zijn diagnose. D|e storm van het gericht, die over ons en de volkeren is heengegaan, heeft velen doen zien, dat het zoo niet meer gaat, dat de zonden en gebreken van het verleden moeten worden uitgewischt, om niet weer op een catastrophe uit te komen. Zoo wordt het oude weggedaan, en het „huis" der ziel schoongemaakt. Maar deze leege en versierde huizen zullen weer bewoond worden. Dat komt door God, die in Christus ons leven en het leven der volkeren leidt tot den jongsten dag. Er is geen stilstand in de geestelijke ontwikkeling dezer wereld. De Heiland zeide: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook. De Vader w'erkt het werk Zijns welbehagen om den Satan de wereld uit te werpen, en haar met Zijn schatten te vervullen, en te versieren. En Christus werkt ook om het recht daartoe te verwerven en den Satan te binden, en de macht der zonde te breken, en al wie de Vader Hem geeft, te maken tot tempelen van den Geest, opdat zij schattendragers Gods worden, tot roem van het eeuwig welbehagen. Dat werk gaat door tot den jongsten dag.

En deze werkelijkheid nu beteekent een doodelijk gevaar voor den man w'aarover de Heiland spreekt, en voor allen, die den weg der zelfverlossing opgaan. Deze man heeft den invloed van zijn tijd ondergaan, de oordeelsprediking van Johannes. Maar Hij is niet naar Jezus gegaan om zijn , , huis" te laten vullen met de schatten van diens koninkrijk. En wat gebeurt onderwijl? Het koninkrijk breekt baan met geweld, en Christus is bezig te komen in Zijn koninkrijk. Hij is op weg naar het kruis, en alzoo naar Zijn opstanding en hemelvaart. Hij is dus op weg om de gansche wereld open te" leggen voor den Vader. En op het Pinksterfeest komt de weg vrij om door den Geest een koninklijk priesterdom te vergaderen.verlost van den Satan, en geleid door den Geest, en vervuld en versierd met de schatten des heils. DE^ Geest des Heeren komt nu tot zevenvoudige machtsontplooiing. En de Satan gaat den strijd

verliezen. Hij moet menscheii afstaan. Hij wordt de „huizen" uitgeworpen. Hij gaat terrein verliezen. En nu komt ook hij tot een zevenvoudige machtsontplooiïng. Waar één duivel was, daar komen er nu zeven bij. En nu is deze man verloren, al weet hij het nog niet. De demon komt terug met zeven andere geesten, boozer dan hijzelf. Zij gaan nu , , wonen" in zijn schoongemaakt en versierd , , huis". En zoo komt hij in de crisis, die hem ten verderve voert. Want Jezus staat voor Zijn kruis. Israël gaat Hem uitwerpen. En nu wordt deze man gedwongen om mee te doen of niet. En hij doet mee, want hij is gekomen onder de macht van zeven en meer duivelen. De man, die den Heiland misschien zeer sympathiek gevonden heeft, en Hem achterna geloopen is, schreeuwt nu ook: „Kruist Hem, kruist Hem!" Als ge hem dat acht dagen van te voren gevraagd had, zou hij gezegd hebben: Dat doe ik nooit. Integendeel: Hosanna, gezegend is Hij, Die komt in den Naam des Heeren. En toch hij doet het. En wel omdat zijn , , huis" leeg stond, en niet geworden was een tempel van den Geest. Nu wordt zijn huis een huis met duivelen vervuld, en hij schreeuwt het uit: „Weg met Hem, kruist Hem!" Want de mensch is een geleide. En deze leiding neemt toe in kracht. De zevenvoudige kracht van den Geest Gods, of de zevenvuldige energie van het rijk der duisternis. Daar is geen ontkomen aan, want God werkt in Christus aan de consummatie van de wereld. Daarom heeft de psycholoog van straks toch ongelijk als hij zegt, dat de volkeren, overgeleverd aan een geestelijke leegte, op den duur tot wanhoop zullen komen. Dat zegt hij, omdat hij de wereld niet ziet in het licht van Jezus Christus. Daarom ziet hij ook geen menschen, die geleid worden door den Geest en vernieuwd worden tot Zijn tempel, en menschen die gedreven worden door den Satan, en alzoo als vaten des toorns worden toebereid. Want de mensch, en ook de wereld, komen niet tot wanhoop. Zij komen tot een positieve keus tegen Christus. Want de Schrift zegt, dat straks alle volkeren vergaderd zullen zijn tegen de kerk, de woonstede Gods in den Geest. En aan het einde van dit proces komt de ontwaking: Wat hebben wij gedaan? „Bergen valt op ons en heuvelen bedekt ons".

Er wordt vandaag veel gesproken over de taak der kerk in ons volksleven, en in de wereld. Welnu die taak is om Christus te prediken. Opdat door het woord des evangelies alle benauwden van ziel, alle die breken met het verleden, alle die nieuwe levenswaarden zoeken, komen tot Hem om vervuld, te worden met den Heiligen Geest, en alzoo nieuwe schatten te ontvangen, waardoor het leven waarlijk schoon wordt, en alle dagen stralen in het vroolijk levenslicht, en de tijden zich heenspoeden naar den dag van Christus, in Wien alle dagen worden de onvergankelijke eeuwigheid, waarin wij altijd bij den Heere zullen zijn en het feest der verlossing is geworden het feest van de bruiloft des Lams.

Maar al wie niet komt — "de duivelen komen terug, en dat in grooter getale. Want de mensch is een geleide.

Dus de tijden zijn ernstig.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 augustus 1945

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 augustus 1945

De Reformatie | 8 Pagina's