Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

OPVOEDING EN ONDERWIJS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

OPVOEDING EN ONDERWIJS

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„DE HANDSCHOEN OPGENOMEN".

Onder bovenstaanden titel werd voor de Unie „Een school met den bijbel" een brochure uitgegeven door Dr G. P. van Itterzon, Voorzitter van den Schoolraad voor de scholen met den Bijbel,

H. W. Tilanus, Voorz. van de Vereeniging voor Chr. Volksonderwijs,

Dr J. Schoneveld, Vöorz. van de Scholen der Ned. Herv. Gemeente van 's Gravenhage,

en Dr G. Kalsbeek, Directeur van de Chr. Kweekschool te 's Gravenhage.

Deze vier vooraanstaande mannen op onderwijsgebied en allen behoorend tot de Herv. Kerk, hebben dit strijdschrift — want dat is het — gericht tegen een anoniem hoofdartikel in „De Nieuwe Nederlander" van 11 Jan. '46.

Onder het opschrift Openbaar onderwijs met den Bijbel stelt de anonieme schijver in genoemd blad de vraag of de nevenstelling van openbaar en bijzonder onderwijs op de basis van financieele gelijkstelling ook geestelijk het uitgangspunt kan zijn voor een toekomstig onderwijsbeleid, m.a.w. moet de huidige scheiding tusschen het openbaar en het christelijk onderwijs al of niet bestendigd blijven. Schrijver meent van niet, omdat er tegen het Chr. onderwijs, zooals het reilt en zeilt, twee ernstige bezwaren bestaan, die vooral in de Hervormde kringen gevoeld worden.

Het eerste bezwaar geldt de opgeschroefdheid, waarop het „Christelijk" karakter van dit onderwijs wordt onderstreept. Zoo spreekt men b.v. van 'Chr. aardrijkskunde, Chr. geschiedenis enz.

Het tweede bezwaar betreft het isolement van het Chr. volksdeel. Niet die scheiding tusschen 't Openbaar en 't Chr. onderwijs! Er moet komen een openbare school, die niet als tot nu toe neutraal is, maar waar de kinderen van heel het volk, van kerkeUjke en niet-kerkelijke ouders, samen zitten onder het licht van het Evangelie.

Tegen deze zienswijze — zuiver Barthiaansch — richten zich de vier bovengenoemde heeren.

Voorstanders als ze zijn van de Chr. School, achten ze zich geroepen een waarschuwend woord te laten hooren en te protesteeren tegen ideeën, die bij doorwerking, funest worden voor de zaak van het Chr. onderwijs.

Ook willen zij weten, in hoeverre de Gen. Synode der Ned. Herv., Kerk en de Herv. Raad voor Kerk en School —, het speciale orgaan der Herv. Kerk voor schoolaangelegenheden •— achter de boven voorgedragen meening staan. Zij willen niet langer Ujdelijk toezien, dat de fundamenten, waarop de Chr. scholen staan, worden ondergraven. Ze vinden — en dat terecht — dat hier klare wijn moet worden geschonken. Het eigenlijke verweerschrift • valt in tweeën uiteen. Het eerste deel heeft tot opschrift: „Algemeen of Chris|; 6lijk". Het tweede stuk wil de vraag beantwoorden: „Is de Chr. school sei)aratistisch? " '•

In het derde deel wordt de vraag oïider de oogen gezien of Raden dan wel Vereenigingen de belangen van het Chr. onderwijs dienen te bevorderen.

In het eerste deel wordt de Barthiaansche gedachte, als zou de geesteUjke redding van ons volk gezocht moeten worden door alle Chr. organisatievormen als separatistisch pr\js te geven en daarvoor in de plaats te krijgen „algemeene" vereenigingen, waarin voor ieder, ongeacht zyn overtuiging, plaats is, afgewezen.

En omdat het al of niet voortbestaan van het Chr. onderwijs hier in 't geding is, willen Dr Van Itterzon c.s. weteii of de Geui Sjmode de meeping van „De Nieuwe Nederlander" in dezen is toegedaan. De T^aag om een uitspraak is des te meer gerechtvaardigd, omdat de indruk is gewekt dat K^genoemd blad de mond is van de Gen. Synode van de Herv. Kerk.

In „De Chr. School separatistisch? " wordt met verontwaardiging de beschuldiging, als zou de Chr. school separatistisch zijn, afgewezen. Immers, haar deuren staan wijd open, ook voor de kinderen uit niet-kerkeüjke kringen. Geen enkel kind wordt uit* gesloten om de overtuiging der ouders op politiek of sociaal terrein.

Zou men de Chr. School moeten vervangen door een algemeene school met den Bijbel, zooals De Nieuwe Nederlander wil?

Maar dat is practisch niet te verwerkelijken!. Daarmee zouden de Roomsdhen, Gereformeerden en Joden nooit of te nimmer accoord gaan. En daar zouden ze geUjk aan hebben ook! We wonen in een Chr, land en daarbij behoort een Chr. School. Ja, die Chr, School moet regel zijn en hoe eerder de benaming „Bijzondere School" vervalt, hoe beter. Een Chr. School in een Chr. land is niets bijzonders, maar juist heel gewoon.

Daarnaast dient dan een school voor onkerkelijken de kinderen, op te vangen van hen, die er nog niet aan toe zijn om hun kinderen voluit Chr. onderwijs te geven. En dan moet er ernstig naar worden gestreefd, ook op die school een plaats te geven aan den Bijbel. Ook op die school moeten de kinderen met Gods Woord in aanraking komen, maar de weg, die „De Nieuwe Nederlander" in wil slaan om dat doel te^ bereiken is absoluut verkeerd.

Wil men heusch eerst het Chr. onderwijs afbreken om op de puinhopen een algemeene school met den Bijbel op te richten ?

In het laatste deel, „Raden of Vereenigingen? ", wordt de vraag overwogen of met het beëindigen van den bezettingstijd ook de functie van den Herv. Raad voor Kerk en School moet worden beëindigd. De Herv. Raad is. van boven-af gekozen De gemeente heeft op de verkiezing der leden geen enkelen invloed. Dat dient te veranderen. De Herv. Raad moet een meer presbyterialen inslag hebben.

Hiermee heb ik in 't kort den inhoud van „De Handschoen opgenomen", weergegeven. Het is een genot om dit werkje te lezen, niet alleen omdat het zoo vlot geschreven is, maar ook om dat de gevoerde polemiek op zoo'n hoog peil staat en niet het minst, omdat op elke bladzijde de liefde voor de Chr. School tot uiting komt.

Bovendien lijkt me dit geschriftje — het telt m.aar 16 blz. — zoo belangriik, omdat de Gen. Synode der Ned. Herv. Kerk en de Herv. Raad voor Kerk en School genoodzaakt worden zich duidelijk uit te spreken over de beteekenis van de Chr. School in dezen tijd. Moet ze verdwijnen of moet ze nog altijd beschouwd worden als een machtig middel om Gods Koninkrijk te bouwen?

Met spanning wachten we het antwoord af, dat niet alleen voor onze Herv. broeders, maar voor al de voorstanders van het Chr. onderwijs van het hoogste belang is.

Ik hoop, dat dit artikel velen er toe mag brengen, dat ze de hier besproken, belangrijke, brochure zelf gaan lezen.

Het is de moeite waard!

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 mei 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

OPVOEDING EN ONDERWIJS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 mei 1946

De Reformatie | 8 Pagina's