Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

getuigenissen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

getuigenissen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zegt Ursinus-Pareus zelf nu ook, wat hier in ons blad staat? Ongetwijfeld.

In de aangehaalde editie van de Expl. Cat. wordt al. dadelijk in antwoord 66 Catechismus — dien dr Hoek onderwijzen moet — gezegd, hoe het bedoeld is. Daar staat, dat God werlrt door middel van („per") de sacramenten. HIJ doet dat, DOOR MIDDEL VAN het sacrament, door ons het diploma-met-zegel te laten zien, en onder den neus te drukken, zooals de notaris het doet; hier is notaris met erflater identiek, moet ge weten. Opdat Hij ons de BELOFTEN des evangelies te meer verklare en verzegde.

Bij de bespreking van die vraag, stelt Ursinus-Pareus o.a. de vraag: (nr 4), welk verschil er is tusschen Woord en sacramenten, en wat ze met elkaar gemeen hebben, bl. 368.

Slaat ge dan, op bl. 374, op, wat Ursinus-Pareus da4rvan te zeggen heefc, dan leest ge heel nuchter: goeie menschen, dat kunt ge lezen in Catechismus antwoord 67.

En als ge dan naar antwoord 67 grijpt, bl. 380, v., dan verneemt ge, dat beide. Woord en Sacramenten, ORGA­ NEN van den Geest zijn om het geloof In ons te werken en te versterken.

Zóó bevestigen (let op, dr Hoek) BEIDE het geloof. Nu één van beide:

u moet, om dr F. L. Bos nog nauwer als jongsten redder van uw synodaal gevoelen aan het hart te drukken, verkondigen, dat het Woord, dat U Zondagmorgen bedient, bevestigt de inwendige aanwezige genade van het geloofsgehoor bij uw hoorders,

óf:

u moet dat nalaten, bij Woord en sacrament tevens.

U preekt niet. hoop Uc, dat het enkele feit, dat aan uw gemeente het Woord BEDIEND wordt, 'bevestigt, dat al uw hoorders inwendig aanwezig geloof hebben (want Uw preek is geen belijdenis van het geloof van uw hoorders, laat staan een bevestigde, verzegelde belijdenis). Integendeel: uw hoorders moeten maar liever zélf hun geloof belijden. Anders wordt die ceremonie overbodig: hoogstens een bevestiging van uw preek. Maar het moet zijn aanvaarding van Gods preek.

Ursinus-Pareus zegt ook, bl. 380, dat het Woord alleen maar beteekent, het sacrament echter kan bovendien verzegelen.

Natuurlijk is nu niet meer de vraag, wat ze dan verzegelen: Gods beloften of dien geloovlgen man.

Want anders zoudt U moeten leeren, dat in de preek de geloovige voor de oogen geschilderd wordt, wederom geboren zijnde.

Maar het is anders. In de preek wordt Jezus Christus voor de oogen geschilderd, gekruisigd zijnde.

En op blz. 381 zegt hij: de sacramenten bewegen of bevestigen het geloof NIET ZONDER INTELLECT. En voor de zoovedste msial: zegels hebben geen enkele beteekenis zonder diploma. En wederom, nog op bl. 381: het Woord is datgene wat verzegeld v/ordt door de eraan toegevoegde teekenen; en de sacramenten zijn dus middelen, waardoor het WOORD wordt bevestigd. Het Woord, nog eens, laat door een verkondiging (sermo), de sacramenten laten door een „handeling" (gestibus), door gebaren, Gods WIL ons duidelijk worden (declareeren Gods wil). Sacramenten zijn verzegeld zichtbaar woord. De verzegelde, zichtbaar gemaakte tekst luidt niet: N.N. is geloovig, m& ar: God is getrouw.

En het is juist dit, wat Pareus nog eens extra heeft verduidelijkt tegen de tegensprekers, b.v. De lustif. Impii. Heidelbergae, 1615, 780.

Ds Hoek bestrijdt de vaderen.

En de confessie, die hij in dezen niet doorziet.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 juli 1950

De Reformatie | 8 Pagina's

getuigenissen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 juli 1950

De Reformatie | 8 Pagina's