Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Paulus, de kerk onder hoogspanning zettende

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Paulus, de kerk onder hoogspanning zettende

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want ik word nu tot een drankoffer geofferd, en de tijd mijner ontbinding is aanstaande. Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden. Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal, en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben. 2 Timotheüs 4 : 6—8.

(III)

Paulus ziet de Bruid van Christus een tijd van crisis, van gisting en schifting tegemoet gaan: zijn op-handen-zijnde marteldood is daar profetie en voorproef van.

En nu schermt hij niet overspannen-zwoel of nuchter-zakelijk met jaartallen — maar hij hoort daar Christus Zich in aankondigen, in Zijn komst. Want in die zware 'tijden is Hij bezig, de geschiedenis van Kerk en wereld naar Zijn verschijning heen te jagen. Daarom zal het zoo er op aankomen, dat de Kerk hetzelfde mag ervaren, wat de Apostel hier als zijn geloofsgetuigenis mag neerschrijven: „ik heb het geloof behouden!"

De Kerk zal immers een ontzaglijke moeten gaan verduren. bestrijding

Dat heeft Paulus onomwonden aan Timotheüs geschreven. U ziet dat heel duidelijk-in de eerste vijf verzen van hoofdstuk 4, die u echter weer lezen moet tegen den achtergrond van het derde hoofdstuk, waarin de Apostel een teekenachtige schildering geeft van de ontplooiing der wereld in de zware tijden der laatste dagen. Een schildering (zooals iemand 't puntig gezegd heeft) „van het wriemelend ongedierte, dat zichtbaar wordt, als de steen der moderne cultuur wordt opgekanteld".

Leest u de eerste helft van het derde hoofdstuk aandachtig: wij, die één, velen onzer zelfs twee wereldoorlogen hebben meegemaakt, mét de ontwrichtende nasleep-periode er van, zullen het moeten toestemmen: zóó wordt de mensch, met al zijn wetenschap, kunst, techniek en beschaving, als Paulus 't hier profetisch beschrijft.

Doch dit is niet het grootste gevaar.

Het meest v/ordt het geloof bedreigd door het massaal verzet, dat er komt tegen de waarheid Gods, tegen de gezonde leer. Een verzetsactie, welke de gedaante der godzaligheid heeft, maar de kracht er van verloochent. ^)

„Predik het Woord" — zoo schrijft Paulus aan zijn leerling Timotheüs, want daar zal een tijd zijn dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen. En dan moet u hooren, hoe puntig-raak hij de beweging beschrijft, die er h'jogen prijs op zal stellen, „religieuze beweging" te heeten. Die menschen zijn soepele, verdraagzame, breed-georiënteerde, hyper-gevoelige „zielen" — maar als het Evangelie hun gepredikt wordt, dat immers niet naar den mensch is; als hun de gezonde leer, de waarachtige en volkomene leer der zaligheid op het hart gebonden wordt — dan worden die vrome, lieve menschen vinnig en fel, hard en hoogmoedig, geprikkeld en verbitterd. Want „zij zijn kittelachtig van gehoor". Veelal verstaat men deze uitdrukking als „prikkelbaar", en denkt men aan iemand, die als hij „gekieteld" wordt, boos en nerveus opspringt. Maar dat is toch niet de juiste opvatting m.i. Want het woord in den grondtekst gebruikt beteekent eigenlijk: zich laten streelen — zooiets als „kopje krauwen".

Haarscherp karakteriseert Paulus nu die poezelige religieuze bewegingen, die voor het geloof het grootste gevaar beteekenen. Want deze menschen versnijden en vervormen de „fides, qua, e creditur", de gezonde leer, het Evangelie van Jezus Christus naar hun eigen inzicht. En dat bepaalt ook de keuze van hun predikers. Zij zoeken zich leeraars, die hun oor streelen, van wie ze verwachten, dat zij hun kopje zullen krauwen. Maar predikers, die het Woord recht snijden, die (in den goeden zin des woords) onderscheidenlijk prediken, die hen zichzelf in al hun boosheid laten zien, hun zonden blootleggen, hen van hun vrome, eigengerechtige voetstuk afwerpend — die verdragen zij niet!

En ziet u nu, wat het grootste gevaar is van die zwcire tijden der laatste dagen? Dat is de valsche profetie, welke zich diametraal stelt tegenover de gezonde leer. En daartegen wil Paulus zijn discipel waarschuwen en wapenen: , , maar gij, wees wakker (of: nuchter) in alles, lijd verdrukkingen!" Laat u niet benevelen door de vleiende en glijdende taal, door de zelfstreelende, doch misleidende prediking der valsehc profeten — houd u buiten den roes daarvan — leef in de heldere werkelijkheid der waarheid Gods — blijf standvastig trouw aan de „fides, quae creditur", want zoo alleen behoudt ge ook de „fides, qua creditur".

Dan komt wel de haat op, uit al die sentimenteele. vage religiositeit; dan laait de vijandschap uit, en wordt de valsche profetie een handlanger van het beest, dat zijn klauw opheft en toeslaat Maar lijd die verdrukkingen, en volbreng zoo ten volle uw bediening, want slechts in dien weg kunt ge het geloof behouden, en wacht ook u de kroon der rechtvaardigheid!

Zoo grijpt Paulus niet naar het hart van zijn leerling, doch naar 't hart van de gansche Kerk. Dié zet hij onder de hoogspanning van Christus' komst.

En zoo wordt dit Apostolisch geloofsgetuigenis uiterst-actueel voor óns, op wie de einden der eeuwen gevallen zijn.

Want wie zijn oogen op§n heeft, ziet en weet, dat het beeld van de zware tijden der laatste dagen heden tot zijn volle scherpte komt. De verwildering der zeden, door Paulus profetisch geteekend, komt als een bruisende afgrond openbaar, als de zerk der moderne beschaving en cultuur weggekanteld wordt. Zeker, maar onderken bovenal het grootste gevaar van onze tijden: de valsche profetie, welke de menschen streelt en kopje krauwt, doch zich in haar ware gedaante openbaart, zoodra de gezonde leer gepredikt wordt: die vinden zij onverdraaglijk. Dan kluit zich alle religieuze en afvallige kerkschheid samen, en vereenigen zich vogels van diverse pluimage in één vijandig, massaal verzet tegen wie de gezonde leer trouw blijven: „Vrijzin-nigen", „Barthianen", „Orthodoxen" en alle mogelijke sectariërs. die ieder voor zich de „vroomheid" adoreeren, onder een gedaante van godzaligheid, maar de vernieuwende kracht er van verloochend hebben, doen tegen elkander lief, maar richten zich in venijnigen haat tegen wie „nuchter" zijn, en zich houden buiten den roes van den „oecumenischen" tijdgeest.

Bent .u nu niet dankbaar voor dit Apostolisch geloofsgetuigenis, dat u en mij vandaag onder hoogspanning zet?

J. SMELIK.


1) Vgl. hoofdstuk 3 : 5.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 september 1950

De Reformatie | 8 Pagina's

Paulus, de kerk onder hoogspanning zettende

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 september 1950

De Reformatie | 8 Pagina's