Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het ontstaan van de oorbiecht - pagina 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het ontstaan van de oorbiecht - pagina 10

De brochure is vooral gericht tegen prof. Klug, ‘Het Katholieke Geloof’.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

instelling. D e vormen van ontaarding, die er ook in de biecht zijn geweest in het verleden, zijn voor Roomsche en nietRoomsche geloovigen een verootmoedigende herinnering a a n gemeenschappelijke zwakheid. O v e r alle vroomheid ^ Roomsche en niet-Roomsche .—1 ligt de bedreiging der zonde. Hier geldt voor allen gelijkelijk om te waken. AI zou de schandalenkroniek over de biecht honderdvoudig k u n n e n worden uitgedijd, d a n nog zegt dit principieel niets over het bestaansrecht v a n de biecht. W i e zijn aanval op de Roomsche biecht doet met behulp v a n allerlei schandaalprojectielen, staat wel heel armzalig zwak. H i j bereikt ook niets. Is vroomheid soms voos, omdat ze vaak zwakke plekken heeft ? N i e m a n d durft het beweren. Zeker niet een schriftgeloovigê, die eigen gevaarlijke zwakheid uit ervaring kent. Bovendien heft misbruik, ook de ergerlijkste, het recht gebruik niet op. Terecht k a n Kasteel in zijn geschriftje : „ D e Biecht in de Katholieke Kerk" de vraag stellen : „ Z o u d e n alle nuttige instellingen moeten verdwijnen, omdat ze wel eens worden misbruikt ? Moet het huwelijk worden afgeschaft, omdat er wel eens ontrouw voorkomt ?" D i t is snijdend afdoende. D e positie is wel erg zwak, voor wie tegen de biecht enkel met een chronique scandaleuze weet te opereeren. In onze bestrijding van de biecht willen we van dergelijke kleine en goedkoope methode ons vrijwaren. H e t gaat om beginselen. W i e vat op de consciëntie van zijn lezer wil hebben, moet beginsel tegenover beginsel plaatsen. D e vraag, die tusschen Rome en de Hervorming ligt, is deze : K a n de Roomsche oorbiecht voor het forum van Schrift en historie bestaan ? H e t is deze principiëele kwestie, die we uit het slib van allerlei onverkwikkelijke bijkomstigheden willen optrekken op die hoogten, w a a r de frissche winden der beginselen waaien. Zoo alleen kan zij zuiverend werken in het ernstige twistgeschil. H e t geschil is ernstig. Rome fundeert de biecht op de Heilige Schrift en de kerkgeschiedenis. H e t concilie van Trente

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

Reformatorische stemmen | 68 Pagina's

Het ontstaan van de oorbiecht - pagina 10

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

Reformatorische stemmen | 68 Pagina's