Was de Reformatie een vergissing? - pagina 19
1. Was de Reformatie een vergissing?..2. Sola Fide in de leer der Rechtvaardiging...3. De degradatie van het Woord Gods in de Roomsche kerkleer...4. De miskenning van het ambt en het werk des H. Geestes in de Roomsche kerkleer...5. Noch rechts, noch links, maar den koninklijken weg.
gelooven komt in de Reformatie veel sterker n a a r voren. V a n d a a r de nadruk, die d a a r g e l e g d wordt op het vertrouwen, de fiducia, het hartewerk, dat in het geloof schuilt. Bartmann in zijn L e h r b u c h der Dogmatik maakt een scherpe scheiding tusschen fides en fiducia en ziet het onderscheid tusschen Rome en het Protestantisme hierin, dat de Roomsche kerkleer het geloof opvat als dogmatisch belijdenisgeloof, als toestemming a a n de van God geo p e n b a a r d e waarheden, terwijl het Protestantisme het geloof verklaart als vertrouwen (fiducia) op de in Christus geopenb a a r d e g e n a d e en barmhartigheid, waarin ons de vergeving der zonden wordt geboden. Deze tegenstelling is onjuist. Voor de Reformatie was het geloof wel degelijk allereerst fides, geloof, waardoor men de waarachtigheid van Gods Woord, in het bizonder de waarachtigheid van het Evangelie gelooft; m a a r dit geloof was voor hen meer dan een toestemming a a n bovennatuurlijke waarheden; het w a s niet allereerst redelijk van aard; het was een zaak des harten. Zooals Calvijn zegt, is de geloovige toestemming a a n de Waarheid der Schrift zelf reeds een godvruchtige gezindheid. Tusschen fides en fiducia bestaat bij de reformatoren geen tegenstelling; en evenmin is hier sprake van een samenvoeging, zoodat bij de fides de fiducia gevoegd wordt maar de fiducia. het hartelijk vertrouwen, zit ten allen tijde in de fides, in het ware geloof, besloten. Wie hierop let, begrijpt, waarom de Roomsche prediking, die de laatste jaren door middel van de radio ook door protestanten veel beluisterd is, zoo door en door rationalistisch is; het gaat in het geloof slechts om de erkenning en toestemming van b e p a a l d e waarheden. Maar hem zal misschien nu ook duidelijk worden, waarom de reformatorische geschriften het Woord des Heeren en de belofte(n) des Heeren synoniem achten en de Cat. het geloof omschrijft als een gelooven van al wat ons in het Evangelie b e l o o f d wordt. Voor de Reformatie is het Woord des Heeren niet allereerst een openbaring van waarheden m a a r in en door dat Woord openbaart de Heere zich zelf. Hij stelt zich daardoor in een zeer bizondere betrekking tot ons. Vooral als we letten op het Woord der genade, het Woord des Evangelies, wordt dat klaar; want het Evangelie spreekt ons van God, zich tot ons neerbuigende en als onze Verbonds Gods zich openbarende. Het Woord des Evangelies is de belofte van het verbond der genade; in dat Woord komt God tot ons "in deze wondere
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940
Reformatorische stemmen | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940
Reformatorische stemmen | 36 Pagina's