Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het ontstaan van de oorbiecht - pagina 43

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het ontstaan van de oorbiecht - pagina 43

De brochure is vooral gericht tegen prof. Klug, ‘Het Katholieke Geloof’.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

gelijk R o m e eisckt in de bieckt, een werkelijke zoo opreckte en volmaakte verbrijzeling des harten aanbieden, die in overeenstemming is met de grootte v a n zijn schuld ? W a n n e e r k a n een zondaar zeggen : ik h e b genoeg geweend over mijn zonden ? H o e k a n kij ooit de volle m a a t der verbrijzeling bereiken ? Als een zondaar op die verbrijzeling des harten zijn hoop op vergeving moet bouwen, zal h i j niet verder komen d a n tot w a n k o o p en vertwijfeling. Immers, w a t moet kij met zijn berouw beginnen als fundament voor vergeving, als hij moet erkennen dat ook zijn berouw onvolkomen is ? Zelfs mijn tranen en gebeden Keeren schuldig tot mij weer. H e e f t G o d D a v i d vergeven op grond v a n zijn tranen ? Vergaf de H e i l a n d Petrus op grond v a n zijn berouw ? Zeker, w a a r de goddelijke vergeving geloovig wordt aangegrepen in Christus, d a a r werkt de Heilige Geest ook droefh e i d en berouw over het bedreven k w a a d . H e t geloof in Jezus als de eenige grond der vergeving, maakt geen goddelooze en zorgelooze menschen. W a a r een zondaar op Jezus ziet, d a a r zal steeds doorbreken een hartelijk leedwezen over de zonden ! D a t leert de Bijbel op tal v a n bladzijden. D a t toont hij ons in het leven der heiligen. M a a r nooit kan ons berouw ook m a a r eenigermate verzoening onzer zonden zijn. Nooit mogen wij de verbrijzeling des harten als grond van de vergeving der zonden voorstellen. E n dat nu doet R o m e in h a a r biecht. D i t is principiëel een a a n r a n d e n van het Evangelie, dat ons zegt, dat Jezus Christus het eenige zoenoffer voor onze zonden is. Steun zoeken voor de vergeving der zonden in onze verbrijzeling is een onmogelijkkeid. H o e zou dat kunnen, w a a r het diepste berouw en de diepste verslagenheid nog weer onvolkomen en met zonde bevlekt is. D e biecht, die de eisch Iaat hooren van verbrijzeling des harben als grond v a n vergeving, is daarom onbarmhartig voor een neergebogen zondaar. Zelfs de allerheiligste k a n geen

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

Reformatorische stemmen | 68 Pagina's

Het ontstaan van de oorbiecht - pagina 43

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

Reformatorische stemmen | 68 Pagina's