Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het ontstaan van de oorbiecht - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het ontstaan van de oorbiecht - pagina 27

De brochure is vooral gericht tegen prof. Klug, ‘Het Katholieke Geloof’.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

naar ket uitdrukkelijk bevel v a n den E n g e l a a n Jozef, d e n n a a m Jezus ontvangen. „ W a n t H i j zal Z i j n volk zalig maken v a n k u n n e zonden." (Mattk. 1 : 21). H e t is strikt genomen een a a n r a n d i n g v a n d e n eer v a n den eenigen Zaligmaker, als wij in onze boetedoeningen ons zelf een kulp-zaligmaker construeeren. D e O u d e Kerk is op dit punt te weinig w a a k z a a m geweest en zij keeft verzuimd kier de eerste foutieve beginselen te weerstaan. D o o r b a a r uitdrukkingen keeft zij voedsel gegeven a a n de verkeerde gedackte als zou ons berouw zondedelgend k u n n e n zijn. D i t nu is onmogelijk. O n s berouw draagt nooit, k a n nooit een verzoenend karakter dragen. Zelfs onze tranen en gebeden keeren sckuldig tot ons weer. D e O u d e Kerk keeft misgetast over de functie v a n berouw in ket leven van den geloovige. W i e boete doet, k a n nimmer één zonde weer goedmaken. Zelfs de zwaarste boete k a n zelfs de geringste zonde niet meer goed maken. D a t alleen k a n de genade G o d s in Jezus Ckristus. Berouw draagt nimmer een verzoenend karakter, maar is enkel ket middel, w a a r v a n G o d ziek bedient om den zondaar van de zonde los te maken, zoodat kij k a a r leert katen en vlieden. Berouw is een stuk afsterving, m a a r nimmer een verzoening van den „ouden mensck." Er zijn geen twee reddingsplanken voor den zondaar, n.I. doop en boete. E r is volgens bet Evangelie maar één reddingsplank n.I. Jezus Cbristus. N a a r H e m moet een zondaar grijpen voor en na zijn doop en d a n zal kij b e k o u d e n worden. D e O u d e Kerk keeft dat te weinig doorgedackt en is dientengevolge feil gegaan. Z i j keeft den eenigen reddingsplank in tweeën gebroken en daardoor twee kalve en te Iickte gekregen, n.I. doop en boete. W i j zien koe ket oude Ckristendom door een tekort a a n inzickt in de verzoenende krackt van Ckristus' bloed, worstelt en zwoegt om met bebulp van de beide reddingsplanken boven te blijven. D e vrees om te verdrinken, verklaart ook de ernst en de omvang, die de O u d e Kerk gemaakt keeft in k a a r boetestations en voorschriften.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

Reformatorische stemmen | 68 Pagina's

Het ontstaan van de oorbiecht - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

Reformatorische stemmen | 68 Pagina's