De opkomst en de Ondergang van het Calvinisme in de stad Doornik - pagina 10
Pierre Brully – Guido de Brès – Margaretha van Parma
vergadering. De edelen eindigden met aan de kooplieden en consistoriën bescherming aan te bieden en stemden er zelfs in toe, hiervan in een nieuw smeekschrift aan de Landvoogdes kennis te geven. Tegelijk werd er door de consistoriën een groote betooging op touw gezet, om ook hunnerzijds een request aan te bieden waarbij godsdienstvrijheid werd gevraagd. Maar juist toen de betoogers zich te Brussel verzamelden, veranderde de toestand geheel door het losbreken van den Beeldenstorm. Margaretha werd door deze uitbarsting van de volkswoede hevig verontrust en in haar angst kwam zij nu over het tweede Smeekschrift, dat inmiddels reeds was aangeboden, met de edelen tot een Accoord, waarbij deze beloofden mee te helpen om de beroerten te stillen en de openbare preek te verhinderen, waar deze vóór het sluiten van het Accoord (23 Augustus) niet was toegestaan. Tegen de belofte, dat hun het .vroeger gebeurde door den Koning niet zou worden aangerekend, werd het Verbond door de edelen opgeheven. Tegen dezen achtergrond moeten wij de ontwikkeling der gebeurtenissen in Doornik zien.' De onjdergrondsche beweging der Calvinisten kwam daar in het voorjaar van dit „wonderjaar" 1566 opnieuw aan de oppervlakte en nu zoo dreigend, dat ze niet meer te stuiten leek. Weer konden de geestelijken zich niet meer op straat wagen zonder te worden bespot of lastig gevallen. Zienderoogen verminderde het bezoek in de Roomsch-Katholieke kerken, maar des te sterker nam de aanhang der Gereformeerde gemeente toe, die thans sedert drie of vier jaar onder de leiding stond van den predikant Ambrosius Wille. Deze was een man van eenvoudige afkomst. Te Doornik geboren, was hij, na daar een tijdlang bij een schoenmaker in de leer te zijn geweest, op jeugdigen leeftijd naar Rome gegaan, waar hij op allerlei wijzen in zijn onderhoud had moeten voorzien, o.a. als koksjongen in de keuken van een kardinaal, i Zoo althans vertelt ons Nicolaas Soldoyer, de Doorniksche bierbrouwer, wiens fel Roomsch-Katholieke mémoires een bron zijn voor onze kennis van de geschiedenis der stad in dezen tijd 3 ). In elk geval heeft het verblijf te Rome Ambrosius niet versterkt in zijn Roomsch-Katholieke geloofsovertuiging. Hij maakte de terugreis over Genève en werd daar opgeleid voor predikant. 3) Zie A. Pinchart, Mémoires de Pasquier de le Barre et de Nicolas Soldoyer, n , p. 234.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946
Reformatorische stemmen | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946
Reformatorische stemmen | 36 Pagina's