Valse Juwelen - pagina 12
rapport in opdracht van de Willem de Zwijgerstichting uitgebracht over het vaderlandse geschiedenis-onderwijs op de Rooms-Katholieke lagere scholen in Nederland, 1947
men als „mythe", die soms zelfs ook nog R.-K, infecteert
(b.v.
Pater Nolet — A n t o n v. D u i n k e r k e n ) . „ O o k W i l l e m van O r a n j e kon de maatregelen tegen de nieuwe leer niet goedkeuren, zoals hij zei. Toch kunnen we zijn woorden moeilijk geloven ( I n 't Prinsdom O r a n j e verbood hij de nieuwe leer even streng als Philips hier). Welke
godsdienst beleed W i l l e m
nu zelf ? Katholiek was hij
natuurlijk al lang niet meer. Calvinist moest hij nog worden. H i j was wat anders. H i j was heers-zuchtig. H i j wilde ons land los maken van Spanje en tegelijk zijn eigen macht vergroten. Daarvoor gebruikte hij allerlei middelen, ook de godsdienst! A l s 't hem later te pas komt, wordt hij openlijk Calvinist. Door zijn onverschilligheid voor de godsdienst kan hij onze achting niet verdienen." (I, leesboekje, 5e leerjaar, blz.
116—118).
M e n vraagt zich af, of deze schrijver wel eens een blik geslagen heeft
in M .
Gachar:
„Corresdondance
de
Guillaume
le Taci-
turne", Brux. 1850, V I p. 40, waar O r a n j e schrijft : „Toch zijn mij mijn leven, dat ik aan U w dienst heb gewijd en mijn tegenwoordigheid in U w midden niet zóveel waard, dat ik niet zeer gaarne mijn leven zou willen geven of mij uit het land terugtrekken, wanneer gij van mening waart, dat een van deze beide dingen voor U nut zou hebben om U een waarachtige vrijheid te bezorgen".
(Geci-
teerd bij D r . W . F. D a n k b a a r : „Hoogtepunten uit het Nederlandse Calvinisme in de 16e eeuw", Haarlem, 1946, blz. 105). M a a r dit tussen haakjes. „ W i j Katholieken, kunnen bijna geen enkele daad van W i l l e m van O r a n j e goedkeuren". ( I , leesboekje, 5e leerjaar, biz. 121). ,,'t Geloof kon O r a n j e niet zoveel schelen; in elk geval stelde hij dit ver achter bij de voordelen, die hem het staatkundig leven kon geven.
D i e godsdienst
beleed
hij, welke hem 't meeste voordeel
bracht". (I, Handleiding I, blz. 209). D a t O r a n j e ondanks zijn strijd tegen Philips „den coninck van Hispaengien" wilde eren, wordt een fictie genoemd.
10
)
„ O p zijn vaandel (1572) stond in het Latijn te lezen „dat hij optrok over: W e t , koning en volk". Als hij wilde de wet te handhaven, dan had hij natuurlijk allereerst zelf aan de wet moeten )
„Ons
Eigen Blad", a.w.
lenreeks 10
)
J. J. Doodkorte:
,,De mythe marcheert",
artike-
1938.
„ D e mythe marcheert", I V , door J. J. Doodkorte in „ O n s Eigen Blad' 1 September 1938, blz. 459.
van
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947
Reformatorische stemmen | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947
Reformatorische stemmen | 24 Pagina's