Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Valse Juwelen - pagina 12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Valse Juwelen - pagina 12

rapport in opdracht van de Willem de Zwijgerstichting uitgebracht over het vaderlandse geschiedenis-onderwijs op de Rooms-Katholieke lagere scholen in Nederland, 1947

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

men als „mythe", die soms zelfs ook nog R.-K, infecteert

(b.v.

Pater Nolet — A n t o n v. D u i n k e r k e n ) . „ O o k W i l l e m van O r a n j e kon de maatregelen tegen de nieuwe leer niet goedkeuren, zoals hij zei. Toch kunnen we zijn woorden moeilijk geloven ( I n 't Prinsdom O r a n j e verbood hij de nieuwe leer even streng als Philips hier). Welke

godsdienst beleed W i l l e m

nu zelf ? Katholiek was hij

natuurlijk al lang niet meer. Calvinist moest hij nog worden. H i j was wat anders. H i j was heers-zuchtig. H i j wilde ons land los maken van Spanje en tegelijk zijn eigen macht vergroten. Daarvoor gebruikte hij allerlei middelen, ook de godsdienst! A l s 't hem later te pas komt, wordt hij openlijk Calvinist. Door zijn onverschilligheid voor de godsdienst kan hij onze achting niet verdienen." (I, leesboekje, 5e leerjaar, blz.

116—118).

M e n vraagt zich af, of deze schrijver wel eens een blik geslagen heeft

in M .

Gachar:

„Corresdondance

de

Guillaume

le Taci-

turne", Brux. 1850, V I p. 40, waar O r a n j e schrijft : „Toch zijn mij mijn leven, dat ik aan U w dienst heb gewijd en mijn tegenwoordigheid in U w midden niet zóveel waard, dat ik niet zeer gaarne mijn leven zou willen geven of mij uit het land terugtrekken, wanneer gij van mening waart, dat een van deze beide dingen voor U nut zou hebben om U een waarachtige vrijheid te bezorgen".

(Geci-

teerd bij D r . W . F. D a n k b a a r : „Hoogtepunten uit het Nederlandse Calvinisme in de 16e eeuw", Haarlem, 1946, blz. 105). M a a r dit tussen haakjes. „ W i j Katholieken, kunnen bijna geen enkele daad van W i l l e m van O r a n j e goedkeuren". ( I , leesboekje, 5e leerjaar, biz. 121). ,,'t Geloof kon O r a n j e niet zoveel schelen; in elk geval stelde hij dit ver achter bij de voordelen, die hem het staatkundig leven kon geven.

D i e godsdienst

beleed

hij, welke hem 't meeste voordeel

bracht". (I, Handleiding I, blz. 209). D a t O r a n j e ondanks zijn strijd tegen Philips „den coninck van Hispaengien" wilde eren, wordt een fictie genoemd.

10

)

„ O p zijn vaandel (1572) stond in het Latijn te lezen „dat hij optrok over: W e t , koning en volk". Als hij wilde de wet te handhaven, dan had hij natuurlijk allereerst zelf aan de wet moeten )

„Ons

Eigen Blad", a.w.

lenreeks 10

)

J. J. Doodkorte:

,,De mythe marcheert",

artike-

1938.

„ D e mythe marcheert", I V , door J. J. Doodkorte in „ O n s Eigen Blad' 1 September 1938, blz. 459.

van

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947

Reformatorische stemmen | 24 Pagina's

Valse Juwelen - pagina 12

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947

Reformatorische stemmen | 24 Pagina's