De preek in discussie - pagina 31
kleinburgerlijkheid. „Het waarachtig burgerlijke kon wel eens h e t w a a r a c h t i g m e n s c h e l i j k e zijn en h e t w a a r a c h t i g m e n s c h e l i j k e is h e t d o o r G o d gewilde", r o e p t B u s k e s u i t . * ) AJs P a u l u s de C h r i s t e n e n tot wie de Efezebrief gericht is „ m e d e b u r g e r s d e r heiligen en h u i s g e n o o t e n G o d s " noemt, zou deze geweldige o n d e r de geesten d a n niet g e w e t e n h e b b e n , dat hij zijn epistel geadresseerd h a d aan de wel zeer benepen lieden der smalle g e m e e n t e ? Z o u h i j h e t niet b e s e f t h e b b e n m e t w e l k een zielig k l e i n b u r g e r l i j k m e n s c h e n m a t e r i a a l hij toch v a a k te doen h a d ? Toch d e n k t hij er niet a a n h u n k l e i n b u r g e r l i j k h e i d t e g e n h e n uit t e spelen. P a u l u s h e e f t de blik v a n b o v e n op die g e m e e n t e n van n e r i n g d o e n d e n en v a n semi-intellectueelen. G r o o t - b u r g e r s van h e t R i j k Gods zijn zij. M e d e b u r g e r s d e r heiligen. H u i s g e n o o t e n Gods. Het t y p e e r t alleen onze geestelijke onmacht, dat wij de gemeente m e t al h a a r h e b b e l i j k h e d e n en o n h e b b e l i j k h e d e n zóó niet m e e r k u n n e n zien; d a t wij niet b e t e r s w e t e n d a n — misschien uit n a u w v e r h o l e n r e s s e n t i m e n t — de k l e i n b u r g e r l i j k h e i d g e ë r g e r d h a a r voor d e v o e t e n te w e r p e n , alsof h e t g r o o t b u r g e r s c h a p d e r h e m e l e n zich nog niet r e a l i s e e r e n k a n juist door de k l e i n b u r g e r l i j k h e i d d e r k e r k — e n ik voeg erbij: juist door d e k l e i n b u r g e r l i j k h e i d d e r prediking — heen! N a t u u r l i j k d e n k t n i e m a n d e r o v e r om die k l e i n b u r g e r l i j k h e i d d e r k e r k op zichzelf in b e s c h e r m i n g te n e m e n . M a a r dat is niet h e t p u n t w a a r h e t om gaat. Ten diepste gaat h e t hierom : gelooft men, d a t ook de k l e i n b u r g e r l i j k h e i d d e r k e r k in C h r i s t u s J e z u s v e r zoend is tot d e g r o o t b u r g e r l i j k e levensstijl d e r k i n d e r e n G o d s ? E n d a a r o m is h e t zoo moeilijk a a n te n e m e n , dat d e p r e d i k h e e r e n die ds. T o u w ten k a n s e l voert, m e t al h u n ongelukkige p r e e k e n i n d e r daad zoo „ b u r g e r l i j k " zijn als zij lijken. N i e m a n d ontkent, dat de v e r k o n d i g i n g h a a r g r o o t b u r g e r l i j k e stijl zeker zoo zuiver mogelijk h e e f t te h o u d e n . M a a r ieder, die zijn roeping in C h r i s t u s J e z u s v e r s t a a t om h e t K o n i n k r i j k Gods te prediken, al doet hij h e t ook nog zoo gek en nog zoo scheef, w o r d t d a a r d o o r op zichzelf r e e d s boven h e t a a r d s c h e vlak d e r „kleine" b u r g e r s uitgeheven, door h e t gelóóf w e l te v e r s t a a n ! E n d a a r o m slaat G o d nog r e c h t m e t onze k r o m m e stokken. E n eerst w a n n e e r wij e l k a n d e r op dit p u n t v e r s t a a n , w o r d t h e t v r e d e m a k e n d ges p r e k mogelijk. E r zit geen b u r g e r l i j k e distantie-theologie m e e r tusschen, die de woorden der kleine b u r g e r s öp den kansel en onder den k a n s e l niet in verzoening a a n v a a r d t en begrijpt. H e t s m a a d w o o r d is dan in C h r i s t u s verzoeningswoord geworden. *) Ds. J. J. Buskes: De Tyrannie verdrijven, p. 27.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's