Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Encycliek “Humani Generis” - pagina 24

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Encycliek “Humani Generis” - pagina 24

Betekenis – De ‘nieuwe theologie’ – de kritiek der theologen op de nieuwe Stroming – ‘Humani Generis’ en de Reformatie

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

veel meer dan uit de wezenlijke geschiktheid juist van deze wijsbegeerte om de kerk te dienen in h a a r bewaring en verbreiding der geopenbaarde waarheid. De officiële R . K . Kerk ziet echter in de scholastieke wijsbegeerte het „natuurlijke" philosophische denksysteem, dat in harmonie is met de bovennatuurlijke waarheid. D a t wil nu niet zeggen, dat ze door de R . K . Kerk voor feilloos wordt verklaard. Geen enkel systeem, ook niet dat van Thomas van Aquino, wordt door de kerk gecanoniseerd. Wel echter wijst ook „ H u m a n i Generis" er weer op, dat alle toekomstige priesters van de R . K . Kerk in deze wijsbegeerte moeten worden onderwezen, omdat deze zich van andere vormen van wijsgerig denken onderscheidt door een bijzondere voortreffelijkheid, overeenstemt met de goddelijke openbaring en zeer dienstig is voor de verdediging en uitbouw van het geloof. M e n zal nooit de scholastieke philosophie mogen beschouwen als een wel groots, maar verouderd document. Voortschrijdend onderzoek kan wel leiden tot zuivering, vervolmaking en verrijking. M a a r deze zuivering moet men dan niet zien als een wezenlijke verandering. Immers de Kerk staat in voor de waarheid van de voornaamste beginselen en stellingen van deze wijsbegeerte, zo lezen we in de Encycliek. D a a r o m kan zij haar op vele punten niet over laten aan de vrije discussie der geleerden. Dat kan alleen geschieden, waar geen zaken van geloof of zeden worden geraakt. Hoewel nu geen beslissing is genomen inzake de door de „nieuwe theologie" aan de orde gestelde kwestie van het „beperkt" karakter van iedere formulering der openbaring, blijkt uit het voorafgaande duidelijk, dat de R . K . Kerk niets moet hebben van aanvullingen, die gevonden worden met behulp van denkstructuren, welke met de scholastieke wijsbegeerte in strijd komen. En dientengevolge wordt er dan in de Encycliek niet alleen verzet aangetekend tegen de gedachte, dat andere formuleringen der openbaring op een lijn kunnen worden gesteld met de officiële kerkelijke wijze van uitdrukking. Ook de in de kerk gangbare theologische verwerking van de openbaring heeft een duidelijke voorkeur boven andere theologieën, niet slechts wanneer deze worden aangediend als vervanging, m a a r ook wanneer ze worden beschouwd als aanvulling. Allereerst hangen methode, terminologie en begrippen der scholastieke theologie ten nauwste samen met de door de kerk gewaarborgde wijsbegeerte, zo lezen we in de Encycliek. M a a r bovendien geldt van de scholastieke theologie evenzeer als van de scholastieke wijsbegeerte, dat ze in de kerk is gegroeid, wat voor de theologie zelfs meer rechtstreeks van betekenis was dan voor de wijsbegeerte. Het berust dan ook al weer op innerlijke gronden, dat deze theologie op de kerkelijke scholen onder goedkeuring van het leergezag wordt onderwezen. Verrijking en vervolmaking is daarmee niet uitgesloten, vervanging door een andere theologie echter wel. V a n totale hervorming kan geen sprake zijn. Hier komen we in aanraking met het door Daniélou besproken

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Reformatorische stemmen | 44 Pagina's

De Encycliek “Humani Generis” - pagina 24

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Reformatorische stemmen | 44 Pagina's