Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Encycliek “Humani Generis” - pagina 7

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Encycliek “Humani Generis” - pagina 7

Betekenis – De ‘nieuwe theologie’ – de kritiek der theologen op de nieuwe Stroming – ‘Humani Generis’ en de Reformatie

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

was: de schematiek, de probleemstelling, de voorbeelden, die worden gebruikt enz. D a t theologie en geloof een zo grote afstand ten opzichte v a n elkaar k u n n e n a a n n e m e n , had hij niet voor mogelijk gehouden. Geheel anders is de indruk, die de R . K . „oecumenische" litterat u u r maakt. D a a r i n wordt niet alleen het verstand, m a a r ook het h a r t geraakt. Ditzelfde merken we eveneens op bij een richting, die de „Nieuwe Theologie" of ook wel „ d e School van Lyon-Fourvière" wordt genoemd. Ook in de litteratuur, die komt van de h a n d van schrijvers als Daniélou, De Lubac, Bouillard, Von Balthasar en andere auteurs, die tot de „Nieuwe Theologen" worden gerekend, merken we die losmaking van de scholastieke methode op. En daarmee gaat een vaak geheel andere waardering van traditionele theologische opinies gepaard. Er zijn opvattingen, die buiten R . K . kring steeds onlosmakelijk met het R . K . leergeheel verbonden werden geacht en die nu ineens in discussie gesteld worden door R . K . theologen zelf. Zo kwam in de R . K . Kerk een beweging op, die door Christenen van andere kerken geboeid werd gevolgd. Eerst het laatste tiental j a r e n doet de groep die bestaat uit verschillende theologen, die allen een zekere betrekking h e b b e n tot de theologische faculteit der Jesuieten te Fourvière bij Lyon, zoveel van zich spreken. De ene publicatie n a de andere verscheen. Behalve door h u n artikelen in tijdschriften maken ze ons vooral in drie reeksen theologische werken met h u n opvattingen bekend. De eerste reeks bevat een aantal theologische monographieën op dogmatisch, dogmahistorisch en liturgisch gebied. De tweede bestaat in uitgaven van geschriften uit de patristische periode der kerkgeschiedenis, waarbij we een grote belangstelling opmerken voor de Griekse, dus de oudere, kerkvaders en theologen. Belangrijk voor het leren kennen van de opvattingen der nieuwe richting, zijn de vaak uitvoerige inleidingen, die aan de oude texten zijn toegevoegd. Tenslotte is er d a n nog de reeks werken op het gebied der zendingstheologie. Veel meer dan bij de „oecumenische" theologen, kan men bij de school van Lyon-Fourvière een zekere eenheid van opvattingen opmerken. Wel is er veel overeenkomst op bepaalde punten tussen de „Nieuwe Theologie" en de „oecumenische" opvattingen, m a a r die z.g. „nieuwe theologen" tekenen zich toch duidelijk van de anderen af als een aparte stroming. Wel hebben ze ook onderling allerlei verschil van opvatting en protesteerden ze ertegen een „school" te worden genoemd. Toch blijft er zoveel gemeenschappelijks, dat anderzijds weer tot deze kring beperkt blijft, dat men steeds zonder veel aarzeling van één richting, stroming, groep of zelfs „school" is blijven spreken. Niet alleen buiten de R . K . Kerk, ook in h a a r midden, trok de nieuwe theologie sterk de aandacht. Ze maakte leerlingen, ook in andere landen dan Frankrijk. In ons land is bij enkele R . K . theo-

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Reformatorische stemmen | 44 Pagina's

De Encycliek “Humani Generis” - pagina 7

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Reformatorische stemmen | 44 Pagina's