Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Encycliek “Humani Generis” - pagina 12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Encycliek “Humani Generis” - pagina 12

Betekenis – De ‘nieuwe theologie’ – de kritiek der theologen op de nieuwe Stroming – ‘Humani Generis’ en de Reformatie

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een ander punt, dat binnen de nieuwe theologie in bespreking kwam en waaromtrent in deze groep meer overeenstemming bestaat dan dat van de verhouding van n a t u u r en genade, is het openbaringsbegrip. Zoals bekend is, heeft het concilie van Trente gesproken over twee bronnen, waaruit de goddelijke openbaring bekend is: Schrift en traditie. En gewoonlijk werd dit in de R . K . theologie zo opgevat, dat het verschil tussen beide bronnen hierin bestaat, dat de eerste de openbaring bevat, voor zover die onder de inspiratie van de H. Geest is opgeschreven, en de andere de prediking van Christus en de Apostelen, die niet is te boek gesteld in geinspireerde geschriften. De openbaring zag men hierbij als een bovennatuurlijke mededeling van waarheden. De nieuwe richting heeft echter een ander openbaringsbegrip. Men ziet de openbaring ruimer dan alleen als een mededeling van waarheden. O n d e r openbaring verstaat men de ganse werkelijkheid, die in de Christus is gegeven, en welke wel in begrippen kan worden uitgedrukt, maar daarin nooit opgaat. M e n onderscheidt dus zo tussen een primair en een secundair openbaringsbegrip. O n d e r het eerste verstaat men de werkelijkheidsopenbaring, onder het tweede de uitdrukking van die werkelijkheid in woorden en begrippen. En aangezien niet alleen die uitdrukking, m a a r ook de er aan ten grondslag liggende werkelijkheid (de kerk verlenging der incarnatie!) in de kerk wordt bewaard, heeft men eveneens een primair en een secundair traditiebegrip. M e n ziet hier nu tevens de achtergrond van de vroeger besproken opvatting, dat de ganse openbaring niet in één enkel systeem uitputtend kan worden uitgedrukt. De systemen vullen elkaar volgens de nieuwe opvatting aan, o m d a t de openbaringswerkelijkheid steeds weer de grenzen van h a a r uitdrukking in een theologisch systeem moet overschrijden. Een allesomvattend systeem is ondenkbaar. Zo verzet men zich tegen de scholastieke droom van het ideale systeem, w a a r n a a r men op weg is, en waarin alle „openbaringswaarheden" de hun toekomende plaats zullen innemen. Het verschil met de scholastieke theologie gaat evenwel hierin niet op. De voornaamste vorm, waarin men van scholastieke zijde theologiseert, noemt men „speculatieve theologie". Deze heeft ten doel door redenering steeds dieper door te dringen in de inhoud der geopenbaarde waarheden, zodat men h u n verhouding steeds beter verstaat en ze in een systeem kan verenigen, waardoor men een zwak afschijnsel krijgt van de kennis, die de zaligen zal ten deel vallen in de aanschouwing Gods. De rol van het geloof in de theologische arbeid bestaat dan hierin, dat men door het geloof zekerheid heeft van de stellingen, die het uitgangspunt vormen van de redenering. Overigens verloopt de bewijsvoering als in andere wetenschappen. Natuurlijk kan dan naast het verstand ook het affectieve leven invloed uitoefenen op de verdieping van de kennis der openbaring. M a a r deze invloed blijft toch altijd iets bijkomstigs.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Reformatorische stemmen | 44 Pagina's

De Encycliek “Humani Generis” - pagina 12

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Reformatorische stemmen | 44 Pagina's