Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Deformatie van het Heiligheidsbegrip; in de Roomse Kerk en Theologie - pagina 38

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Deformatie van het Heiligheidsbegrip; in de Roomse Kerk en Theologie - pagina 38

1. De Deformatorische ontwikkeling tot de Scholastiek...Vóór Augustinus - Augustinus - Dionysius pseudo Areopagita - Maximus Confessor en Johannes Scotus Eriugena...2. De Deformatorische Ontwikkeling in de Scholastiek...Anselmus van Canterbury - Albertus Magnus - Alexander van Hales - Bonaventura - Thomas van Aquino - Johannes Duns Scotus - Meester Eckhart - Willem van Ockham...

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

n i e t i g i n g ) . I I . Z a c h a r i a b e s c h r i j f t „ w a t d e w a r e h e i l i g i n g is, w a a r hij z e g t : E n h e t W o o r d des H e r e n k w a m . . . " I I I . Z a c h a r i a v e r t e l t , h o e zij, ,,die n i e t w a a r l i j k geheiligd z i j n , g e s t r a f t w o r d e n " . I V . Z a c h a r i a deelt m e d e „ h o e d e w a r e h e i l i g e n bel o o n d w o r d e n " . Bij d e c o m m . o p M a t t h . 1 0 6 ) w o r d t een v i e r v o u d i g e h e i l i g i n g gen o e m d : door reiniging (van de besmetting der zonde); door verlichting (van de verduistering der aardse a a n d o e n i n g e n ) ; door vergroting (van d e natuurlijke z w a k h e i d ) ; d o o r v e r h e e r l i j k i n g ( o m d a t h e t in h e e r l i j k h e d e n d e g e l i j k m a k i n g a a n G o d o n t v a n g t ) . H i j h e r i n n e r t a a n A r i s t o t e l e s ' w o o r d , d a t „ h e i l i g h e i d een k e n n i s is, die m e n s e n b e w e r k t , d i e t r o u w zijn e n zich h o u d e n a a n w a t in G o d s o o g r e c h t v a a r d i g is". M e r k w a a r d i g is, w a t h i j bij d e v i e r d e h e i l i g i n g n a a r a a n l e i d i n g v a n Ps. 6 4 : 5.6 o p m e r k t : „ T e m p e l is v e r s c h i j n i n g , w a t blijkt uit d e s a m e n s t e l l i n g v a n h e t w e r k w o o r d c o n t e m p l o r ( b e s c h o u w e n ) . O m d a t zoals f a n u m ( h e i l i g d o m ) a f g e l e i d is v a n p h a i n o o , d a t v e r s c h i j n e n is, zo o o k t e m p l u m a f g e l e i d is v a n t e m p l o r of c o n t e m p l o r , d a t zien d o o r m i d d e l v a n h e t v e r s t a n d is. E n d a t is bew o n d e r e n s w a a r d i g v a n hoogte, o m d a t door een dergelijke aankondiging van de h o o g s t e d i n g e n , z o w e l t o e n als n u h e t p h i l o s o p h e r e n b e g o n n e n is zoals A r i s t o t e l e s z e g t . D i o n y s i u s zegt i m m e r s , d a t h e t geloof d e gelovigen in d e w a a r h e i d p l a a t s t e n d e w a a r h e i d in d e g e l o v i g e zelf. E n d a a r o m is h e t w a a r , w a t Aristoteles zegt, d a t d e P h i l o s o p h i e o v e r d e w a a r h e i d w o n d e r l i j k e a a n t r e k k e l i j k h e d e n bezit d o o r h a a r s t e r k t e e n z u i v e r h e i d . D e z e w a a r h e i d i m m e r s is v o l k o m e n sterk, d a a r zij d e o o r z a a k is v a n alle w a a r h e i d , v o l k o m e n w o n d e r l i j k , d a a r zij d e h o o g s t e is". N a d e m e d e d e l i n g d a t elke v o r i g e h e i l i g i n g e e n v o o r b e r e i d i n g is v o o r d e v o l g e n d e , g a a t A l b e r t u s in h e t z e l f d e v e r b a n d v e r d e r : „ D o o r d e eerste g e s c h i e d t d e h e i l i g i n g in d e e i g e n l i j k e b e t e k e n i s v a n h e t w o o r d of d e r e i n i g i n g , z o d a t zij h a a r zegel in ons k a n a f d r u k k e n , G e n . 17 : 10: Laat al het mannelijke onder u besneden worden, d a t is g e h e i ligd w o r d e n , e n d e z e h e i l i g i n g b e g i n t m e t d e b e v r i j d i n g v a n d e vleselijke b e g e e r l i j k h e i d . D e t w e e d e e c h t e r v e r l i c h t d o o r d e v e r w i j d e r i n g v a n h e t stof e n d e duisternis v a n d e a a r d e J o h . 1 7 : 1 . D a t zegt d e Z o o n i m m e r s o v e r d e v e r l i c h t i n g v a n de l e d e m a t e n door verwijdering v a n d e duisternis v a n het aardse. De derde de vergroting wordt voltrokken door de heerlijkheid der deugden, o m d a t de deugd e n zichzelf r e i n i g e n of v a n z w a k h e d e n R o m . 8 : 30. D e v i e r d e k o m t tot s t a n d d o o r d e v e r l i c h t i n g d e r e e u w i g e h e i l i g h e i d , d i e u i t h e t heilige d e r heiligen s t r a a l t S a p . 10 : 1 0 " . I n d e eerste b e d e is d e o n p e r s o o n l i j k e v o r m g e b r u i k t , „ o m d a t a l is G o d d e b e w e r k e r v a n d e heiliging, d e z e t o c h n i e t b e s t a a t z o n d e r o n z e m e d e w e r k i n g of d e h u l p d e r e n g e l e n ; e n d a a r o m k a n h e t niet o p e e n b e p a a l d p e r s o o n bet r e k k i n g h e b b e n " . N a a r a a n l e i d i n g v a n d e v o o r t g a n g in d e heiliging e n h e t t o c h n o o i t b e r e i k e n v a n h e t e i n d d o e l , m e r k t A l b e r t u s o p , „ d a t , zoals hij, d i e zich in vuil b e v i n d t n o g v u i l e r w o r d t , zo o o k n i e m a n d zo heilig w o r d t , of h i j v i n d t iets, w a a r d o o r h i j n o g t o e n e e m t in zijn o p g a n g n a a r h e t heilige d e r h e i l i g e n (Lev. 19)". V e r v o l g e n s v i n d t A l b e r t u s d e v i e r d e r l e i h e i l i g i n g „ a l , is h e t n i e t in d e z e l f d e v o l g o r d e " t e r u g i n d e w o o r d e n v a n H e b r . 7 : 2 6 : „ o n b e z o e d e l d " (eerste), „ a f gezonderd v a n zondaren en onschuldig" (tweede), „heilig" (derde) en „hoger d a n d e h e m e l e n g e m a a k t " (vierde heiliging). I n d e z e l f d e B a n d (20) v i n d e n 1 0 7 ) w e een b e l a n g r i j k e o n d e r s c h e i d i n g i n z a k e d e s a n c t i f i c a t i o . H e i l i g i n g is d e v o r m , d i e d e h e i l i g h e i d b r e n g t in a l l e s ; h e t is h e t ">«) Band 20. c o m m . M a t t h . 6 : 9. '<") Band 20. comm. M a t t h . 7: 6.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1957

Reformatorische stemmen | 66 Pagina's

De Deformatie van het Heiligheidsbegrip; in de Roomse Kerk en Theologie - pagina 38

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1957

Reformatorische stemmen | 66 Pagina's