De Deformatie van het Heiligheidsbegrip; in de Roomse Kerk en Theologie - pagina 48
1. De Deformatorische ontwikkeling tot de Scholastiek...Vóór Augustinus - Augustinus - Dionysius pseudo Areopagita - Maximus Confessor en Johannes Scotus Eriugena...2. De Deformatorische Ontwikkeling in de Scholastiek...Anselmus van Canterbury - Albertus Magnus - Alexander van Hales - Bonaventura - Thomas van Aquino - Johannes Duns Scotus - Meester Eckhart - Willem van Ockham...
Geest, o m d a t d e m e n s d o o r d e liefde tot G o d (delectio) a f g e h o u d e n w o r d t v a n i e d e r e liefde, die n i e t tot G o d is ( a m o r ) ; e n zo w o r d t d e m e n s g e h e i l i g d , o m d a t h e i l i g h e i d r e i n h e i d is d i e v a n i e d e r e s m e t vrij, v o l m a a k t e n v o l k o m e n o n b e v l e k t is"."') H e t w e z e n d e r heiligheid o m s c h r i j f t B o n a v e n t u r a als „ l i e f d e t o t G o d e n tot d e n a a s t e " ; ze b e s t a a t n i e t in o e f e n i n g e n v a n h e t l i c h a a m , m a a r in d e u g d e n v a n d e geest; 1 6 1 ) d i t is n i e t z o z e e r e e n w a a r s c h u w i n g t e g e n a s c e t i s m e als een loslaten v a n h e t l a g e r e , als v r e e m d a a n d e g e n a d e . „ H e i l i g h e i d is d e n a a m v o o r d e t o e s t a n d v a n k u i s e liefde in t e g e n s t e l l i n g m e t d e w e l l u s t i g e , d i e n i e t z u i v e r is. 162 ) D e heilige E l i s a b e t h v a n H o n g a r i j e w a s h e i l i g „ d o o r h a a r z u i v e r h e i d m e t b e t r e k k i n g tot zichzelf, d o o r h a a r l i e f d a d i g h e i d j e g e n s d e n a a s t e , d o o r h a a r liefde m e t b e t r e k k i n g tot G o d " . 1 6 3 ) H e t d u i d e l i j k s t e k o m t h e i l i g h e i d als v o l b r e n g i n g v a n h e t liefde g e b o d a a n d e d a g in E x p o s . in E v . J o h . X - 6 1 6 4 ) : „ E r volgt n i e t d a t e e n heiliger m e n s m e e r w o n d e r e n d o e t , o m d a t zoals G r e g o r i u s zegt, h e t bewijs v a n h e i l i g h e i d n i e t is w o n d e r e n te d o e n , m a a r i e d e r als zichzelf t e b e m i n n e n , o v e r G o d h e t w a r e t e d e n k e n , o v e r d e n a a s t e e c h t e r b e t e r d a n o v e r zich z e l f " . H e t b i j v o e g e l i j k of z e l f s t a n d i g n a a m w o o r d „heilig" w o r d t in d e eerste p l a a t s v a n G o d g e b r u i k t . D e e n g e l e n n o e m e n G o d d r i e m a a l heilig in d r i e p e r s o n e n ( V a d e r , Z o o n e n H e i l i g e G e e s t ) ; in d r i e z e l f s t a n d i g h e d e n v a n één p e r s o o n ( C h r i s t u s in z i j n l i c h a a m , in z i j n ziel, in zijn g o d h e i d ) ; in d r i e w e r k e n v a n één w e z e n ( s c h e p p i n g , verlossing, v e r h e e r l i j k i n g ) . 1 8 6 ) H e t z e l f d e v i n d e n w e bij 1 6 6 ) h e t b e k e n d e n e u t r u m . D a t w e r d gebruikt o m d a t volgens Bernardus „ w a t h e t o o k g e w e e s t z i j n m o g e , w a t d e m a a g d b a a r d e , h e t o n g e t w i j f e l d heilig geweest is e n u i t z o n d e r l i j k h e i l i g " . De heiligen v a n h e t O . T . h e b b e n m i n d e r verdiensten d a n die v a n het N.T.167) I n h e i l i g wil B o n a v e n t u r a h e t b e e l d G o d s v a s t h o u d e n . 1 6 8 ) „ S i o n b e t e k e n t d e kerk of e e n heilige ziel, die h e t b e e l d G o d s i s " . H e t g e v e n v a n d e G e e s t n i e t m e t m a t e 1 6 9 ) is, d a t „ d i e g e n a d e v e r l e e n d w o r d t uit een b i j z o n d e r e v r i j g e v i g h e i d " . D r i e d i n g e n m a k e n een m e n s heilig: e e n s o b e r e l e v e n s w i j z e ; een v r o o m g e m o e d ; e n rechtvaardige handelwijze.170) De heiligen o p a a r d e ontvluchten de vervolging, d e t i j d e l i j k e s t r a f : d e z o n d e e n d e e e u w i g e straf in d e d o o d . 1 7 1 ) E r zijn d r i e g r a d e n van sterkte: de ochtend (burgerdeugd); de m i d d a g (reinigende d e u g d ) ; de avond ( d e u g d v a n g e r e i n i g d e ziel. 1 7 2 ) D e s t e r k t e b e s t a a t u i t vier d e l e n : F i d e n t i a , M a g n i f i c e n t i a , P a t i e n t i a e n P e r s e v e r a n t i a . D e w e g d e r heiligen o p a a r d e is een w e g v a n b e p r o e v i n g . 1 7 3 ) D e w i j s h e i d b e v r i j d t d e h e i l i g e n . 1 7 4 ) D e b e p r o e v i n g is d e w e g
'") "') '") >") '") '") '") "') »•) >") "•) '") "») •") "«)
dl. II pg. 34b. dl. X I V pg. 614a. dl. I pg. 187a. d l . X I I I pg. 629b. d l . I X pg. 406a en 442b. d l . X I I I pg. 317a-318b. dl. X pg. 232b. dl. V I pg. 302 a.b. dl. X I I I pg. 120 a.b. dl. I V pg. 276b-277b. dl. I X pg. 577a. dl. I X pg. 162a. dl. V I I pg. 615. dl. X pg. 22b. dl. X pg. 74a.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1957
Reformatorische stemmen | 66 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1957
Reformatorische stemmen | 66 Pagina's