Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Incarnatie en genade - pagina 64

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Incarnatie en genade - pagina 64

1. Een gemeenschappelijke belijdenis - 2. Natuur en genade - 3. De genade in Christus zelf - 4. De genade in de gelovigen - 5. De bemiddeling der genade - 6. Is boven-natuurlijke genade schriftuurlijk? - De erfzonde - 8. Christus waarachtig mens - 9. De genade en de sacramenten - 10. Het geloof - 11. De Heilige Geest.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoofdstuk

X

Het geloof

T e g e n o v e r de g r o t e plaats, welke de instorting d e r h e i l i g m a k e n d e g e n a d e bij R o m e i n n e e m t , treft h e t ons, d a t het geloof bij h a a r zo o p de a c h t e r g r o n d k o m t , of a l t h a n s niet die p l a a t s bekleedt, welke het t o e k o m t . Zeker, er w o r d t wel gesproken v a n geloof, v a n een d o o r de H . Geest gewerkte gelovige b e r e i d h e i d o m d e s a c r a m e n t e n te o n t v a n g e n , m a a r m e n b e m e r k t toch spoedig, d a t hier geen sprake is v a n geloof in r e f o r m a t o r i s c h e zin, v a n geloof zoals d e H . Schrift ons dit voorh o u d t . Bij R o m e is het een z a a k v a n het v e r s t a n d . Dit w o r d t n a d r u k k e l i j k gel e e r d : H e t geloof „ e e n d a a d v a n het v e r s t a n d " . 1 5 4 ) „ D i t geloof", zegt v. R o o y e n , „ v r a a g t een offer v a n ons v e r s t a n d , een n e d e r i g zich b u i g e n voor een w a a r h e i d , die h e t m e t zijn g e s c h a p e n licht niet d o o r g r o n d e n k a n . " 1 5 5 ) H e t is een a a n v a a r d e n v a n een w a a r h e i d , die het menselijk v e r s t a n d zelf niet k a n u i t v i n d e n . Z o n e e m t m e n d a t g e n e , w a t de H . Schrift meedeelt en de K e r k leert, voor w a a r a a n . H e t m a a k t o p ons de i n d r u k v a n een theoretisch w e t e n , v a n een w a t wij z o u d e n n o e m e n „ h i s t o r i s c h " geloof. H i e r k o m e n echter verschillende s t e m m e n v a n R . K . zijde tegen op. Z o willen zij het geloof i n d e r d a a d niet b e s c h o u w d h e b b e n . H e t is meer. H e t is het begin v a n de r e c h t v a a r d i g m a k i n g . H e t is de volkomen overgave v a n d e m e n s a a n Christus, zijn H e i l a n d . H e t geloof is volgens h e n vol heilsbetekenis. E r is d a a r b i j sprake v a n een persoonlijke o n t m o e t i n g m e t de levende Persoon v a n G o d , die ons in Christus het eeuwig leven wil schenken. 1 5 6 ) Zij k o m e n in h u n o p v a t t i n g v a n het geloof veel d i c h t e r bij het R e f o r m a t o r i s c h C h r i s t e n d o m e n k u n n e n in m e n i g opzicht zich m e t zijn geloofsbeschouwing verenigen. Z i j voelen het gewicht v a n verschillende uitspraken in het N . T e s t a m e n t en willen deze er in verdisconteerd zien. Z i j willen recht d o e n a a n het geloof, m a a r d e plaats, die R o m e a a n de liefde heeft i n g e r u i m d , werkt hier b e l e m m e r e n d . M e n beschouwt het geloof wel als een b o v e n - n a t u u r l i j k e , goddelijke d e u g d , w a a r v o o r in d e mens, die de b o v e n - n a t u u r n o g niet bezit, d e g e n a d e v a n bijstand n o d i g is. 167 ) O n d e r t u s s e n is het geloof, evenals d e h o o p , v a n veel m i n d e r betekenis d a n d e liefde, d a a r wij d o o r deze eerst werkelijk met G o d verenigd w o r d e n . 1 6 8 ) I n h a a r , niet in d e h o o p en het geloof, ligt het h o o f d m o m e n t v a n het bovenn a t u u r l i j k leven. 1 5 9 ) D o o r een d o o d z o n d e verliest m e n de h e i l i g m a k e n d e g e n a d e , de b o v e n - n a t u u r , w a n t d o o r die d o o d z o n d e w o r d t de liefde in onze ziel gedoofd, w a t m e t de beide a n d e r e d e u g d e n , geloof en hoop, niet het geval is. 160 ) H i e r ziet " « ) P. Bernard, De Goddelijke D e u g d e n , K . K . Dl II blz. 499. ' " ) H . v. Rooyen, a.w. K . K . Dl I blz. 477. ' " ) Vgl. J . C . Groot, Historisch geloof of heilsgeloof? H e t Schild jg. 27 blz. 161v., 193v.v., 260v.v., ook J . v. d. Ploeg H e t geloof volgens Paulus, Het Schild jg. 22 blz. 262v. >") Vgl. H . v. R o o y e n , a.w. K . K. Dl I blz. 481. " • ) Vgl. P. B e r n a r d , a.w. K . K . Dl II blz. 560. >") Vgl. I d e m , a.w. K . K . Dl II blz. 563. " • ) Vgl. I d e m , a.w. K . K . Dl I I blz. 561.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1958

Reformatorische stemmen | 76 Pagina's

Incarnatie en genade - pagina 64

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1958

Reformatorische stemmen | 76 Pagina's