Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het heiligheidsbegrip in de theologie der Reformatie - pagina 33

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het heiligheidsbegrip in de theologie der Reformatie - pagina 33

1. De eerste Reformatoren...Luther - Zwingli en Bullinger - Calvijn...2. De Reformatoren van de tweede generatie...Ursinus - Olevianus - Junius - Chamierus...3. De Nederlandse Reformatorische Theologie...Synopsis Puroris Theologiae - Franciscus Gomarus - Gijsbertus Voetius - Johannes à Marck...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

van hun a a n n e m i n g v a n kinderen des duivels tot kinderen Gods bezegelt". „ H e t tweede deel der christelijke vrijheid is de vrijheid v a n de slavernij der regerende zonde, zodat hij zijn tyrannie niet langer over de gelovigen uitoefent". H e t is duidelijk zegt Junius, ,,dat deze kerk alleen zo heilig is en door God gezegend, d a t buiten h a a r geen heiligheid is, geen genadegave en in één woord geen zaligheid. In h a a r toch alleen schittert de waarheid G o d s ; heerst Christus door zijn Geest der heiligmaking, zodat ze door de ouden terecht vergeleken wordt met de ark van N o a c h , waarin alleen het menselijk geslacht b e w a a r d werd en die buiten gevonden werden, worden gezegd door de wateren van de vloed te zijn omgekomen. M a a r wat we van deze catholieke (kerk) zeggen, kunnen we niet toegeven betreffende de afzonderlijke kerken in het bijzonder, zoals die v a n R o m e en Constantinopel" 1 8 0 ). „Intussen ontkennen wij niet, d a t deze of gene afzonderlijke kerk kan afvallen, j a zelfs, d a t sommige afzonderlijke kerken tot armoede kunnen vervallen . . .: daaruit is duidelijk, d a t ze niet in een plaats voortdurend en zichtbaar bestaat" 1 8 1 ). J u n i u s onderscheidt de volmaakte heiligheid, toegerekend in het Hoofd en de tot nog toe onvolmaakte inwendige heiligheid, waardoor de kerk met de Heilige Geest gezalfd wordt 1 8 2 ). De leden van de gemeenschap der heiligen worden heiligen g e n o e m d ; ze zijn heilig op volmaakte wijze in het Paradijs; o p onvolmaakte wijze of „niet uit (in) waarheid, m a a r alleen in uiterlijk" 1 8 3 ). De gemeenschap der heiligen heeft twee delen: die met Christus en die van de heiligen onderling. Beide zijn tweevoudig nl. „formeel, d.i. geestelijk, innerlijk of materieel d.i. lichamelijk uitwendig en zichtbaar, onder de waarneming vallend" 1 8 4 ,,). Er is ook nog een andere tweevoudigheid: de handeling van Christus jegens de heiligen en die van de leden jegens Christus 1 8 5 ). De activiteit van Christus jegens de heiligen is, „ d a t hij innerlijk zeker door zijn Woord en Geest in h u n harten alle diensten en weldaden der genade ingiet . . . van buiten af inderdaad door uitwendige leiding van Woord, Sacramenten en de gehele kerkelijke orde en verzorging. W a n t wat God in ons doet door Christus, d a t verwerkelijkt Christus inwendig in ons door de Geest, uitwendig door het a m b t of uiterlijk instrument van de Geest" 1 3 6 ). Een afzonderlijk hoofdstuk handelt over de doop. Hij onderscheidt het geloof in eerste activiteit, d a t vereist is en in tweede activiteit, d a t niet vereist is, althans niet voor de kinderen. Dat is dus het onderscheid van habitus en actus. „ W e zeggen derhalve, als het absoluut gezegd wordt, d a t de kinderen onbekwaam zijn tot het geloof, dat het onjuist is, o m d a t zij het geloof in beginsel, n a a r de habitus hebben, hebben ze het wezen (de geest) van het geloof. Elk beginsel toch heeft de manier van het geheel en moet teruggebracht tot de categorie van zijn geheel" 1 8 7 ). De eerste wedergeboorte (die de overplanting van de oude in de nieuwe A d a m kan genoemd worden) is de oorzaak" 1 8 8 ). Zo worden ook de kinderen wedergeboren en de verzegeling d a a r v a n ontvangen ze in de doop.

»•) »') '") ,M ) >")

pg. pg. pg. pg. pg.

238. 239. 242. 245. 246.

'») »•) '") '»')

pg. pg. pg. pg.

246. 246. 268-269. 268-269.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

Reformatorische stemmen | 56 Pagina's

Het heiligheidsbegrip in de theologie der Reformatie - pagina 33

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

Reformatorische stemmen | 56 Pagina's