De Kerk als Lichaam van Christus; Rome, Reformatie en Oecumene - pagina 39
1. Situatietekening...2. Vocabulaire...3. Wat Paulus er duidelijk van zegt...4. Wat Paulus minder duidelijk zegt...5. Nog een ander gezichtspunt?..6. De gemeente, die zijn lichaam is. - Oecumene - intercommunie - Rome...
M e n zie de uitvoerige litteratuurlijsten bij Lewis B. Smedes, The Incarnation trends in modern anglican thought, K a m p e n '53, en W . D. Jonker, Mistieke liggaam en Kerk in die Nuwe Rooms-Katolieke teologie, K a m p e n 1955 .J. Loosen S. J . , Neue Litteratur zurCorpus-Christi. Theologie, (St. d. Z. L X X I , '41, bl. 138). 2 ) Een buitengewoon interessante discussie is in 1958 ingezet door de verschijning van het werk van de R . Katholiek Alf Corell: Consummatum est; Eschatology and Church in the Gospel of St. John (vertaling uit het Zweeds). De auteur constateert, dat in heel het evangelie van J o h a n n e s het begrip ,,kerk" niet voorkomt. Er is echter wel sprake v a n ,,de discipel die Jezus liefhad" d.i. J o h a n n e s . Er is ook sprake, en d a n vooral in h. 20, v a n M a r i a , de Moeder des Heren. Genoemde discipel is in werkelijkheid ,,the corporate author of the Gospel", dus niet een enkele auteur m a a r een in één auteur belichaamde meervoudigheid of gemeenschap. M . a . w . : de a u t e u r is de gemeenschap, aan welke de Moeder van Jezus bij het kruis werd toevertrouwd, en het doel van het evangelie is „ h e t getuigenis der Kerk te zijn over haarzelf en over de Heer, die in en door h a a r w e r k t . " H e t is de vraag of hier nog van schriftuitlegging sprake is. 3 ) Voor de Anglicanen vgl. J . A. T . Robinson, The Body, London '52. 4 ) Vgl. H. Berkhof, in „ I n de W a a g s c h a a l " X I I , 1957 bl. 496 v. O o k : G . Dix, The shape of the Liturgy, London '48 bl. 5 v. 5 ) a.w. bl. 9. 6 ) M e n merkt op, d a t hier plotseling een tweede „lichaam van Christus" ingevoerd wordt. 7 ) bl. 54 8 ) bl. 51. 9 ) De Rooms-Katholiek M . D. Koster (Ekklesiologie im Werden, Paderborn '40) verwijt aan Augustinus, d a t hij de Kerk omschrijft als corpus mysticum. Hij vindt d a t een onklare biologische notie. M e n zie vooral de opmerkingen van L. Deimei (R.K.) bij W. D. Jonker, a.w. bl. 115. 10 ) Ernest Best (One Body in Christ, London '55, bl. 78) constateert, d a t althans Paulus de onderscheiding zichtbaar-onzichtbaar met betrekking tot de Kerk niet schijnt te kennen. J . Loosen (a.w.) merkt o p d a t het Protestantisme de veruitwendiging van het „mystieke l i c h a a m " v a n Christus verwerpt en d a a r o m de voorstelling vormt van een „gemeente van goeden" of „vergadering van gelovigen", m a a r het komt in elk geval weer op een veruitwendiging neer. Vooral in het licht van wat er thans oecumenisch gaande is, valt er tegen deze opmerkingen weinig in te brengen. u ) H e t feit, d a t in het Grieks het werkwoord „ z i j n " ontbreekt bij Jezus' woord e n : Dit „ i s " mijn lichaam, speelt geen rol en kan ook niet tegen de R . K . leer der transsubstantiatie en h a a r n a d r u k op dit „is" ingebracht worden. 12 ) Vgl. Thorleif Boman, Das Hebräische Denken im Vergleich mit dem Griechischen, Göttingen '59 bl. 54 v. O o k : F. J . Leenhardt, Ceci est mon corps, Neuchätel '55, bl. 30. 1S ) Vgl. E. Percy, Der Leib Christi in den paulinischen Homologumena und Antilegomena ; L u n d 1942 bl. 14. 14 ) De Bijbel schijnt de ons vertrouwde tegenstelling vorm-materie niet te kennen. Hij interesseert zich d a n b.v. ook niet voor de „ m a t e r i e " van het opstandingslichaam. D e nieuwsgierige Corinthiër die er hypothetisch naar vraagt krijgt van Paulus alleen m a a r ten antwoord: Gij dwaas! (1 Cor. 15: 35 v.) 15 ) vgl. M . Barth, Der Augenzeuge, Zürich '46, bl. 167 v. 16 ) zie noot 12. " ) T h . Boman, a.w. bl. 96 v. Ook m i j n : La notion du Corps de Christ in „ E t u d e s Evang". X V I I I . p. 30 v. 18 ) b.v. op de manier van O . Cullmann in zijn Le Baptême des enfants, bl. 48. 19 ) „ H e , being who he was, constituted his own offering" bij L-B. Smedes a.w. bl. 115. ao ) J . A. T . Robinson, a.w. bl. 9. 21 ) Overigens ten onrechte. " ) b.b. bl. 7.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1962
Reformatorische stemmen | 44 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1962
Reformatorische stemmen | 44 Pagina's