De Apocriefe boeken - pagina 57
1. Plaats en inhoud der apocriefe boeken...2. Het gezag der apocriefe boeken...Athanasius - Hieronymus - Augustinus - Middeleeuwen - Reformatie - Karlstadt - Nederlandse Geloofsbelijdenis - Synode van Dordrecht - Trente...Joodse canon - de apocriefen in het Nieuwe Testamen - concilies...3. De betekenis der apocriefe boeken. - Leer der vergelding - toekomstverwachting - geschiedbeschrijving - culturele betekenis...
b. de citatieformules: hel gezag der Heilige Schrift T i e n t a l l e n m a l e n w o r d t h e t O u d e T e s t a m e n t in h e t N i e u w e a a n g e h a a l d m e t als i n l e i d e n d e f o r m u l e : er is of er s t a a t g e s c h r e v e n , gelijk g e s c h r e v e n s t a a t , d e S c h r i f t zegt enz. I n gesprek of b e t o o g , in p r e d i k i n g of d e b a t b e t e k e n t d i t h e t e i n d v a n alkt e g e n s p r a a k . D e b r o n w a a r u i t m e n p u t , d e a u t o r i t e i t w a a r o p m e n zich b e r o e p t , is de g r o n d v o o r alle geloof, de g e z a g h e b b e n d e o o r k o n d e v a n G o d s o p e n b a r i n g , de Heilige Schrift. H e t is d a a r b i j onverschillig, wie d i t b e r o e p o p de Schrift d o e t : d e s c h a r e ( J o h . 7 : 4 2 ) , J e z u s ' t e g e n s t a n d e r s ( J o h . 6 : 3 1 ) , de discipelen f j o h . 1 : 4 5 ) , d e evangelisten ( M a r c u s 1 : 2 ) of J e z u s zelf ( M a t t h . 1 1 : 1 0 ) . M e t n a m e de H e i l a n d h a n t e e r t h e t S c h r i f t b e w i j s in zijn strijd m e t dc s a t a n in d e woestijn ( M a t t h . 4 : 4 enz.), t e g e n o v e r s c h a r e of discipelen, als H i j op d e verv u l l i n g d e r p r o f e t i e d o o r z i j n k o m s t wijst ( L u c . 4 : 2 1 ; M a t t h . 2 6 : 5 4 ) e n in zijn b e s t r i j d i n g v a n zijn t e g e n s t a n d e r s ( M a r e . 12: 10). Bij h e t n a d e r e n v a n zijn g r o t e l i j d e n troost H i j zich m e t d e g e d a c h t e , d a t d a a r i n G o d s wil, in de S c h r i f t u i t g e d r u k t , v e r v u l d w o r d t (Ma.rc. 9 : 12). N a d e o p s t a n d i n g g a a n d e a p o s t e l e n o p d e z e lijn v a n h u n m e e s t e r d o o r . P e t r u s w e r k t o p d e P i n k s t e r d a g en d a a r n a m e t het S c h r i f t b e w i j s ( H a n d . 2 :1 7 e.V.; 3 : 2 2 e.V.), P a u l u s d o e t het in de s y n a g o g e n o p het z e n d i n g s v e l d ( H a n d . I 3 : 2 9 j en in zijn brieven ( R o m . 1 :17; 1 Cor. 15:54). H e t v a l t d a a r b i j o p , d a t v o o r h e t b e w u s t z i j n v a n J e z u s en d e apostelen dc O u d - T e s t a m e n t i s c h e S c h r i f t een e e n h e i d v o r m t . H e r h a a l d e l i j k w o r d t ze in het m e e r v o u d a a n g e d u i d als d e S c h r i f t e n ( M a t t h . 21:42; 22:29). H e t e n k e l v o u d de S c h r i f t k o m t ook v e e l v u l d i g voor. Soms w o r d t h i e r m e e bed o e l d d e a f z o n d e r l i j k e S c h r i f t p l a a t s ( M a r e . 1 2 : 1 0 ) , soms h e t S c h r i f t g e h c e l (Joh. 10:35). W e h e b b e n ons in d e a a n h a l i n g v a n de in a a n m e r k i n g k o m e n d e teksten bep e r k t . I n d e eerste p l a a t s o m d a t m e n de kwestie b r e d e r b e s p r o k e n v i n d t in alle w o o r d e n b o e k e n , c o n c o r d a n t i e s en h a n d b o e k e n . D a a r k a n m e n u i t v o e r i g e r ingelicht worden. E n i n d e tweede p l a a t s g e l d t h e t hier feiten, die vrij a l g e m e e n t o e g e s t e m d worden. E r w a r e n diepe, f u n d e m e n t e l e verschillen tussen J e z u s en liet F a r i z e ï s m e , tussen d e a p o s t e l e n en h e t J o d e n d o m , d a t h e n b e s t r e e d en v e r v o l g d e . M a a r in d e e r k e n n i n g v a n h e t S c h r i f t g e z a g , in d e a a n v a a r d i n g v a n het O u d e T e s t a m e n t als g e z a g h e b b e n d W o o r d v a n G o d , w a s m e n het eens. N u w o r d t dit n i e t te l o c h e n e n feit e c h t e r w e e r verschillend g e w a a r d e e r d . R e e d s heel o u d is d e t h e o r i e w a a r b i j m e n P a u l u s ook h i e r m a a k t tot een leerling d e r r a b b i j n e n . Z i j n S c h r i f t b e s c h o u w i n g en S c h r i f t g e b r u i k z o u d e n d a n een J o o d s e rest zijn in zijn christelijk d e n k e n . M a a r d e z e t h e o r i e b r e n g t d e oplossing n i e t . J e z u s zelf heeft ook h e t O u d e T e s t a m e n t als W o o r d G o d s e r k e n d en a a n g e h a a l d . M o e t e n wij a a n n e m e n , d a t d i t een soort concessie was a a n p o p u l a i r e o p v a t t i n g e n , e e n zich a a n p a s s e n a a n t o e n g a n g b a r e b e s c h o u w i n g e n ? D i t z o u o p b e d e n k e l i j k e wijze h e t g e z a g v a n d e n H e i l a n d a a n t a s t e n .
j
j 1
l ] j
l I [
I ^ j
< )
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 1962
Reformatorische stemmen | 108 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 1962
Reformatorische stemmen | 108 Pagina's