Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Apocriefe boeken - pagina 57

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Apocriefe boeken - pagina 57

1. Plaats en inhoud der apocriefe boeken...2. Het gezag der apocriefe boeken...Athanasius - Hieronymus - Augustinus - Middeleeuwen - Reformatie - Karlstadt - Nederlandse Geloofsbelijdenis - Synode van Dordrecht - Trente...Joodse canon - de apocriefen in het Nieuwe Testamen - concilies...3. De betekenis der apocriefe boeken. - Leer der vergelding - toekomstverwachting - geschiedbeschrijving - culturele betekenis...

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

b. de citatieformules: hel gezag der Heilige Schrift T i e n t a l l e n m a l e n w o r d t h e t O u d e T e s t a m e n t in h e t N i e u w e a a n g e h a a l d m e t als i n l e i d e n d e f o r m u l e : er is of er s t a a t g e s c h r e v e n , gelijk g e s c h r e v e n s t a a t , d e S c h r i f t zegt enz. I n gesprek of b e t o o g , in p r e d i k i n g of d e b a t b e t e k e n t d i t h e t e i n d v a n alkt e g e n s p r a a k . D e b r o n w a a r u i t m e n p u t , d e a u t o r i t e i t w a a r o p m e n zich b e r o e p t , is de g r o n d v o o r alle geloof, de g e z a g h e b b e n d e o o r k o n d e v a n G o d s o p e n b a r i n g , de Heilige Schrift. H e t is d a a r b i j onverschillig, wie d i t b e r o e p o p de Schrift d o e t : d e s c h a r e ( J o h . 7 : 4 2 ) , J e z u s ' t e g e n s t a n d e r s ( J o h . 6 : 3 1 ) , de discipelen f j o h . 1 : 4 5 ) , d e evangelisten ( M a r c u s 1 : 2 ) of J e z u s zelf ( M a t t h . 1 1 : 1 0 ) . M e t n a m e de H e i l a n d h a n t e e r t h e t S c h r i f t b e w i j s in zijn strijd m e t dc s a t a n in d e woestijn ( M a t t h . 4 : 4 enz.), t e g e n o v e r s c h a r e of discipelen, als H i j op d e verv u l l i n g d e r p r o f e t i e d o o r z i j n k o m s t wijst ( L u c . 4 : 2 1 ; M a t t h . 2 6 : 5 4 ) e n in zijn b e s t r i j d i n g v a n zijn t e g e n s t a n d e r s ( M a r e . 12: 10). Bij h e t n a d e r e n v a n zijn g r o t e l i j d e n troost H i j zich m e t d e g e d a c h t e , d a t d a a r i n G o d s wil, in de S c h r i f t u i t g e d r u k t , v e r v u l d w o r d t (Ma.rc. 9 : 12). N a d e o p s t a n d i n g g a a n d e a p o s t e l e n o p d e z e lijn v a n h u n m e e s t e r d o o r . P e t r u s w e r k t o p d e P i n k s t e r d a g en d a a r n a m e t het S c h r i f t b e w i j s ( H a n d . 2 :1 7 e.V.; 3 : 2 2 e.V.), P a u l u s d o e t het in de s y n a g o g e n o p het z e n d i n g s v e l d ( H a n d . I 3 : 2 9 j en in zijn brieven ( R o m . 1 :17; 1 Cor. 15:54). H e t v a l t d a a r b i j o p , d a t v o o r h e t b e w u s t z i j n v a n J e z u s en d e apostelen dc O u d - T e s t a m e n t i s c h e S c h r i f t een e e n h e i d v o r m t . H e r h a a l d e l i j k w o r d t ze in het m e e r v o u d a a n g e d u i d als d e S c h r i f t e n ( M a t t h . 21:42; 22:29). H e t e n k e l v o u d de S c h r i f t k o m t ook v e e l v u l d i g voor. Soms w o r d t h i e r m e e bed o e l d d e a f z o n d e r l i j k e S c h r i f t p l a a t s ( M a r e . 1 2 : 1 0 ) , soms h e t S c h r i f t g e h c e l (Joh. 10:35). W e h e b b e n ons in d e a a n h a l i n g v a n de in a a n m e r k i n g k o m e n d e teksten bep e r k t . I n d e eerste p l a a t s o m d a t m e n de kwestie b r e d e r b e s p r o k e n v i n d t in alle w o o r d e n b o e k e n , c o n c o r d a n t i e s en h a n d b o e k e n . D a a r k a n m e n u i t v o e r i g e r ingelicht worden. E n i n d e tweede p l a a t s g e l d t h e t hier feiten, die vrij a l g e m e e n t o e g e s t e m d worden. E r w a r e n diepe, f u n d e m e n t e l e verschillen tussen J e z u s en liet F a r i z e ï s m e , tussen d e a p o s t e l e n en h e t J o d e n d o m , d a t h e n b e s t r e e d en v e r v o l g d e . M a a r in d e e r k e n n i n g v a n h e t S c h r i f t g e z a g , in d e a a n v a a r d i n g v a n het O u d e T e s t a m e n t als g e z a g h e b b e n d W o o r d v a n G o d , w a s m e n het eens. N u w o r d t dit n i e t te l o c h e n e n feit e c h t e r w e e r verschillend g e w a a r d e e r d . R e e d s heel o u d is d e t h e o r i e w a a r b i j m e n P a u l u s ook h i e r m a a k t tot een leerling d e r r a b b i j n e n . Z i j n S c h r i f t b e s c h o u w i n g en S c h r i f t g e b r u i k z o u d e n d a n een J o o d s e rest zijn in zijn christelijk d e n k e n . M a a r d e z e t h e o r i e b r e n g t d e oplossing n i e t . J e z u s zelf heeft ook h e t O u d e T e s t a m e n t als W o o r d G o d s e r k e n d en a a n g e h a a l d . M o e t e n wij a a n n e m e n , d a t d i t een soort concessie was a a n p o p u l a i r e o p v a t t i n g e n , e e n zich a a n p a s s e n a a n t o e n g a n g b a r e b e s c h o u w i n g e n ? D i t z o u o p b e d e n k e l i j k e wijze h e t g e z a g v a n d e n H e i l a n d a a n t a s t e n .

j

j 1

l ] j

l I [

I ^ j

< )

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 1962

Reformatorische stemmen | 108 Pagina's

De Apocriefe boeken - pagina 57

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 1962

Reformatorische stemmen | 108 Pagina's