Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het primaat van de paus - pagina 41

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het primaat van de paus - pagina 41

1. Historische uiteenzetting...Het pauselijk gezag tot Leo I - De ontwikkeling in de middeleeuwen - Conciliarisme en papalisme - Concilie van Constanz, 1414 - 1418, en zijn nasleep - Luther - Calvijn - De oosterse en anglicaanse kerken - De contra reformatie tot de 19e eeuw - Het eerste en tweede Vaticaans concilie...2. Schriftuurlijke gegevens...3. Conclusies...

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

niet zeer verheffend. De paus wilde geen toestemming geven tot het overspelig huwelijk van koning Hendrik VIII met Anna Boleyn. De koning heeft daarop, toen de paus (Clemens VII) hem in de ban deed, de Act of Supremacy afgekondigd (1534). De engelse kerk werd daarbij een van Rome onafhankelijke kerk onder opperhoogheid van de koning. Hendrik VIII nam deze stap dus uit zuiver politieke en niet uit godsdienstige overwegingen. Intussen was er al veel critiek in engelse kringen op de paus en zijn bewind. Wyclif had niet tevergeefs geleefd. En zodoende was deze Act of Supremacy bij velen in Engeland welkom. Vragen we nu, hoe de verhouding van de Anglicanen tegenover Rome is, dan kunnen we alweer zeggen, dat er in theorie niet veel veranderde, maar er is niettemin meer openheid. Evenals dus in de verhouding tot de oosterse kerken en ook in verband met de reformatorische christenen is men wel meer bereid naar elkaar te luisteren. De fronten schijnen niet meer zo bevroren, al blijven de posities als het er op aankomt wel dezelfde. Zoals nu Athenagoras en paus Paulus VI elkaar hebben ontmoet, zo is er ook een bezoek geweest van de anglicaanse aartsbisschop Fisher bij Johannes XXIII. 5 9 )En in het voorjaar 1966 bezocht aartsbisschop Ramsay Paulus VI. Van dit bezoek zijn echter nog te weinig officiële berichten, zodat wij daarop hier niet verder ingaan. W e kunnen echter ook vragen: hoe ziet men, afgedacht van wellicht verbeterde persoonlijke verhoudingen, in anglicaanse kringen het primaat van de paus? Het is moeilijk hierop in het algemeen een antwoord te geven, er zijn in de engelse kerk ook allerlei nuanceringen. In het tijdschrift „Irènikon" jrg. 1964, pag. 164-186 stond echter een artikel van D. W. Allen en A. M. Allchin: „Primaat en collegialiteit, een anglicaanse beschouwing". 6 0 ) Uit dit belangwekkende opstel geven we door: Het pausdom is na 1054 gedeformeerd. Eerst had de plaatsvervanger van Christus een meer verticale, geestelijke macht. En dan geldt het: wie u hoort, hoort mij. De anglicanen hebben het primaat erkend, maar de usurpatie van het primaat verworpen. Voor de anglicanen is het wezenlijke leven van de kerk van

59) O p 2 d e c e m b e r 1 9 6 0 heeft G . F . Fisher, aartsbisschop van C a n t e r b u r y , bij paus J o h a n n e s X X I I I zijn o p w a c h t i n g g e m a a k t . M i j n gegevens hierover ontleen ik aan een n i e t - w e t e n s c h a p p e l i j k boek, dat echt in de journalistieke stijl geschreven is, m a a r niettemin zeer interessant, nl. Alden H a t c h : zijn n a a m was J o h a n n e s , B a a r n z.j. ( H a t c h schreef ook b i o g r a f i e ë n v a n P r i n s B e r n a r d en de G a u l l e ) . D e paus en Fisher spraken met e l k a a r over hun problemen terwijl boven hun h o o f d het gobelin hing met de afbeelding van Christus, die de sleutels o v e r h a n d i g t aan Petrus. W e hopen niet, dat daar een zekere symboliek in zit. H a t c h zegt, dat het c o m m u n i q u é over deze o n t m o e t i n g opzettelijk v a a g en v l a k is gehouden om moeilijkheden v o o r deze ontmoeting opzettelijk v a a g en v l a k is gehouden om moeilijkheden v o o r de aartsbisschop te v o o r k o m e n . Velen in E n g e l a n d sloegen nl. z u l k een bezoek met groot w a n t r o u w e n gade. M a a r H a t c h o n t k e n t ten sterkste wat een engelse k r a n t later schreef, dat de o n t v a n g s t nogal koel geweest moet zijn. Ls-ter werd van anglicaanse zijde k a n u n n i k P a w l e y naar R o m e gezonden om met k a r d i n a a l Bea, h o o f a van het secretariaat van de eenheid der christenen, te gaan samenwerken ( H a t c h pag. 1 9 1 / 2 ) . 6 0 ) O o r s p r o n k e l i j k e titel P r i m a u t é et collégialité, un point de vue anglicain.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Reformatorische stemmen | 84 Pagina's

Het primaat van de paus - pagina 41

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Reformatorische stemmen | 84 Pagina's