Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het primaat van de paus - pagina 48

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het primaat van de paus - pagina 48

1. Historische uiteenzetting...Het pauselijk gezag tot Leo I - De ontwikkeling in de middeleeuwen - Conciliarisme en papalisme - Concilie van Constanz, 1414 - 1418, en zijn nasleep - Luther - Calvijn - De oosterse en anglicaanse kerken - De contra reformatie tot de 19e eeuw - Het eerste en tweede Vaticaans concilie...2. Schriftuurlijke gegevens...3. Conclusies...

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

j u l i 1 8 7 0 h i e l d b i s s c h o p B r i x e n u i t T y r o l , e e n m a n v a n g e z a g in h e t concilie e e n r e d e v a n vier u u r , 7 3 ) w a a r i n hij stelde, d a t d e p a u s altijd o p p e r s t e r e c h t e r is, m a a r d a t h i j n i e t k a n d w a l e n , w a n n e e r h i j w e r k e l i j k e n i n d e r d a a d h e t a m b t v a n o p p e r s t e r e c h t e r u i t o e f e n t . H i j is a l l e e n o n f e i l b a a r , w a n n e e r h i j d o o r z i j n p l e c h t i g o o r d e e l z a k e n v a n g e l o o f of z e d e n v o o r de gehele kerk d e f i n i e e r t . 7 4 ) In deze geest h e e f t het concilie ook de d e f i n i t i e vastgesteld (zie D.S. 3 0 7 4 ) . D e p a u s , als p r i v é - t h e o l o o g , h a d w e l v e e l v e r d e r w i l l e n g a a n . H i j w a s volgens d e w o o r d e n van Butler, die e e n belangrijk boek over het eerste Vaticaans concilie geschreven heeft, een uitgesproken ultramontaan. En naarmate het concilie voortschreed, scheen hij steeds m i n d e r zijn privé gevoelens te v e r b e r g e n . 7 5 ) W e willen ons echter momenteel vooral bezighouden m e t hetgeen de vaders in 1870 h e b b e n besloten over de suprematie, het p r i m a a t van de paus. 7 6 ) H e t concilie h e e f t behalve d e zeer b e k e n d g e w o r d e n uitspraak over d e o n f e i l b a a r h e i d v a n d e p a u s ook a f g e k o n d i g d de constitutie D e i Filius, ( D e Z o o n van G o d m e t h o o f d s t u k k e n over G o d , d e openbaring, het geloof, geloof e n o p e n b a r i n g ) e n d e voor ons o n d e r w e r p zo belangrijke constitutie Pastor aeternus ( D e eeuwige herder) over het pauselijk gezag. 77) 73) Er w e r d trouwens een stroom van welsprekendheid uitgegoten over de h o o f d e n van de vaders. Als er eens na lange en taaie redevoeringen iemand het spreekgestoelte besteeg, die zeide d a t hij niet langer dan een k w a r t i e r zou spreken, w a s er luide bijval: „bene, o p t i m e " (goed, best), Zie Fritzsimons a.w. p. 95 74 Butler, The Vatican Council. 75) Een zekere v e r m a a r d h e i d heeft ook gekregen de scène met Guidi, k a r d i n a a l v a n Bologna. T o t veler v e r b a z i n g schaarde deze zich op het concilie aan de zijde van de minderheid. H i j zeide b.v. dat de goddelijke bijstand, die een uitspraak onfeilbaar m a a k t , de acte van die uitspraak geldt en niet de persoon van de paus. Twee of drie acten van d r o n k e n s c h a p m a k e n iemand nog niet tot een d r o n k a a r d , aldus Guidi, zo maken enkele onfeilbare uitspraken ex cathedra de paus nog niet onfeilbaar. Een weinig vleiende vergelijking voor de paus overigens. Pius I X h o o r de v a n de rede en riep Guidi ter v e r a n t w o o r d i n g . H o e had hij, een kardinaal uit de kerkelijke staat, zo iets durven zeggen. Guidi a n t w o o r d d e echter, d a t hij zich op de traditie beroepen had. D i t had hij i n d e r d a a d gedaan, hij wees b.v. op Beilarminus, die had gezegd, dat de onfeilbaarheid van de paus niet temere (roekeloos) moet worden uitgeoefend. D e paus sprak toen de ontstellende en sindsdien v a a k herhaalde w o o r d e n : „La tracfizione son'io (De traditie ben ik"). O v e r deze woorden van de paus h e e f t men nog weer allerlei „ v e r k l a r i n g e n " (zie ook mijn artikel „onfeilbaar leergezag in „ D e W e g " october 1963). 76) H e t eerste Vaticaanse Concilie is geopend 8 december 1869 en de a f kondiging van het dogma der pauselijke onfeilbaarheid had plaats op een julidag in 1870. Toen de paus dit dogma plechtig promulgeerde, barstte een hevige d o n derbui boven R o m e los na de broeiende hitte van die dag. Men kon d a t natuurlijk uitleggen zoals men wilde, n a a r gelang men v o o r - of tegenstander w a s v a n het dogma, sommigen zagen er een veroordeling, anderen een bekrachtiging van Godswege in. 77) O o k in de Constitutie Dei Filius zijn belangrijke beslissingen gevallen, die telkens weer in allerlei besprekingen naar voren komen. Z o b.v. in v e r b a n d met de openbaring d a t de kerk alleen beschikt over de ware zin v a n de Schrift, in aansluiting aan Trente (D.S. 3007), inzake de algemene openbaring, dat God kan worden gekend door het natuurlijk licht van de menselijke rede (D.S. 3004) M a a r deze uitspraken, hoe belangwekkend ook, vallen buiten het bereik v£.n deze studie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Reformatorische stemmen | 84 Pagina's

Het primaat van de paus - pagina 48

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Reformatorische stemmen | 84 Pagina's