Het primaat van de paus - pagina 73
1. Historische uiteenzetting...Het pauselijk gezag tot Leo I - De ontwikkeling in de middeleeuwen - Conciliarisme en papalisme - Concilie van Constanz, 1414 - 1418, en zijn nasleep - Luther - Calvijn - De oosterse en anglicaanse kerken - De contra reformatie tot de 19e eeuw - Het eerste en tweede Vaticaans concilie...2. Schriftuurlijke gegevens...3. Conclusies...
A f g e d a c h t van het feit dat M a t t h . 1 6 : 18 niet zonder m e e r het
primaat
l e e r t v a n P e t r u s , d e z e a p o s t e l is é é n v a n d e h e r d e r s . P r o f . G r o s h e i d e er o p dat Petrus door zijn v e r l o o c h e n i n g
niet meer
als a p o s t e l
wijst
aanvaard
werd. Z o zou zijn eerste b r i e f naar K l e i n - A z i ë niet geaccepteerd zijn.
n
Wij
op
weten niet of dit vermoeden
v a n G r o s h e i d e j u i s t is, P e t r u s trad
)
d e p i n k s t e r d a g e n d a a r n a v a a k als p r i m u s i n t e r p a r e s o p e n d a n w e r d er g e e n b e z w a a r g e m a a k t . W e l is h e t m o g e l i j k dat a a n v a n k e l i j k b i j d e d i s c i p e len t w i j f e l k a n bestaan h e b b e n o f P e t r u s na zijn v e r l o o c h e n i n g n o g waard i g w a s d e k u d d e te w e i d e n . D a a r o m is P e t r u s n u i n h e t b i j z i j n v a n zes andere
discipelen
openlijk
gerehabiliteerd.
Maar
tekst alweer geen voorrangspositie van Petrus Ons
exegetisch
onderzoek, hoewel
zeer s u m m i e r
gezichtspunt o p zodat w e zouden e r k e n n e n
we
kunnen
uit
deze
ingesteld, levert
geen
afleiden.
d a t er t o c h
een primaat
van
P e t r u s is o f e e n p r i m a a t v a n d e p a u s o v e r d e g e h e l e k e r k . D a t P e t r u s in d e p r a k t i j k e e n z e k e r e v o o r r a n g had w i l l e n w e n i e t o n t k e n nen. A l b l i j v e n w e eraan denken dat Petrus zich niet „pauselijk" gedraagt o p h e t a p o s t e l c o n v e n t e n z i c h o o k d o o r P a u l u s laat v e r m a n e n o v e r e e n te w e i n i g besliste houding tegenover de judaïsten een zekere voorrang van Petrus. D a t
onder
de christenen. M a a r er
er a m b s t d r a g e r s i n d e k e r k
is
moeten
z i j n , m e t g e z a g b e k l e e d is o o k e e n f e i t d a t w e e r k e n n e n . E r m o g e n
ook
h e r d e r s o v e r d e h e r d e r s z i j n . W e w e t e n d a t u i t d e zg. p a s t o r a l e b r i e v e n . O o k Calvijn h e e f t in zijn c o m m e n t a a r o p T i t u s 1 : 5 i m m e r s gezegd dat er niet z u l k e e n g e l i j k h e i d v o o r d e d i e n a a r s z o u zijn d a t e r n i e t e n i g g e z a g z o u z i j n van de één over de ander. M a a r h e t is r e f o r m a t o r i s c h
te z e g g e n
dat d e a m b t s d r a g e r a l l e e n
gezag
h e e f t w a n n e e r h i j z i c h b i n d t a a n e n i n o v e r e e n s t e m m i n g is m e t h e t W o o r d van G o d .
1 2
)
H i e r k o m t natuurlijk de vraag naar voren: W i e m a a k t
dan
u i t w a t h e t W o o r d v a n G o d z e g t ? D e r.k. m e e n t d a t z i j n k e r k h e t W o o r d van
God
zuiver
gecentraliseerd
weergeeft.
De
in de bisschop
kerk
doet
van R o m e .
dat
in
Daarom
het
ambt
moet
men
en naar
dat
is
hem
luisteren. E n m e n z o u d e r e f o r m a t o r i s c h g e z i n d e n v a n s u b j e c t i v i s m e en lisme
kunnen
beschuldigen.
Leidt
hun
opvatting
er
niet toe
individuadat
ieder
d e S c h r i f t k a n u i t l e g g e n n a a r e i g e n o p v a t t i n g en zich d a n a a n h e t k e r k e l i j k gezag kan o n t t r e k k e n m e t een b e r o e p o p zijn eigenwillige opvatting van de Schrift? heid der kerk, die alle volken moet omvatten. H e t niet scheuren van het net is het beeld van haar eenheid. 11) F . W . Grosheide: H e t heilig evangelie volgens Johannes I I pag. 561 „ J o hannes heeft zijn evangelie laat geschreven om de drie andere evangelisten aan te vullen. Johannes zou dus met het oog op zulke gebeurtenissen weergegeven hebben hoe Jezus Petrus openlijk in ere had hersteld. 12) In dit verband is van belang wat D r . S. Greijdanus schreef bij Lucas 10 : 16 „Wie naar u hoort hoort naar Mij en wie u verwerpt, verwerpt Hem, die Mij gezonden h e e f t " , I pag. 4 7 5 : „ D a t moeten de uitgezondenen ook weten om niet d l een met den hoogsten ernst en de grootste voorzichtigheid steeds hun woord te spreken en hun werk te doen, maar ook om op het nauwgezetst te zorgen, dat zij te allen tijde alleen zijn Woord spreken, opdat het inderdaad zij, dat Hij en H i j alleen in hun spreken gehoord en in hun daden gezien worde".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966
Reformatorische stemmen | 84 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966
Reformatorische stemmen | 84 Pagina's