Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het primaat van de paus - pagina 76

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het primaat van de paus - pagina 76

1. Historische uiteenzetting...Het pauselijk gezag tot Leo I - De ontwikkeling in de middeleeuwen - Conciliarisme en papalisme - Concilie van Constanz, 1414 - 1418, en zijn nasleep - Luther - Calvijn - De oosterse en anglicaanse kerken - De contra reformatie tot de 19e eeuw - Het eerste en tweede Vaticaans concilie...2. Schriftuurlijke gegevens...3. Conclusies...

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

HOOFDSTUK

III

CONCLUSIES. W a n n e e r we de kwestie van het p r i m a a t beoordelen moeten w e ons er v o o r w a c h t e n e e n e e n z i j d i g e n negatief s t a n d p u n t in te n e m e n . Er is iets g o e d s i n . A l w a s h e t a l l e e n m a a r d e o v e r t u i g i n g dat er in d e k e r k m e t g e z a g g e s p r o k e n m o e t w o r d e n . E n d a t er in e e n w e r e l d v o l o n z e k e r h e i d een i n s t a n t i e m o e t w e z e n , d i e m e t g e z a g h e t zekere W o o r d v a n G o d d o o r g e e f t . 2 ) Z o h e b b e n o o k d e g e r e f o r m e e r d e n b.v. het g e z i e n e n zij spraken vrijmoedig over de onfeilbaarheid van de kerk. 3 ) R o m e b e r o e p t zich v o o r t s t e r e c h t o p d e zg. P e t r u s - t e k s t e n e n o p d e w o o i d e n u i t J o h a n n e s d a t G o d d e g e m e e n t e in alle w a a r h e i d zal leiden. D e v r a a g b l i j f t d a a r b i j u i t e r a a r d : Z a l d e p a u s v a n R o m e juist h e t f u n d a m e n t d e r g e m e e n t e z i j n ? J e z u s h e e f t g e z e g d : „ G i j zijt P e t r u s e n o p d e z e p e t r a zal Ik m i j n g e m e e n t e b o u w e n " . M a a r het is v o o r g e k o m e n dat L u t h e r m e e r d e p e t r a w a s d a n L e o X , C a l v i j n m e e r d a n P a u l u s III. Z i j d i e het geloof b e l i j d e n v a n P e t r u s e n de p e t r a , e n d a t zijn niet altijd d e p a u s e n v a n R o m e .

1) Zie ook de interessante opmerking van K. J. Popma in een recensie van het concilieboek van Prof. Berkouwer (Woord en Wereld, maart 1966 pag. 93) „het dogma van de pauselijke onfeilbaarheid, d a t . . .toch in feite niet heel veel anders is dan een bepaalde en in bepaalde kerkelijke stijl uitgesproken overtuiging, dat God aan onze onfeilbaarheid een grens stelt" Popma bedoelt daar uiteraard niet mee dit r.k. dogma te verdedigen. Maar er is een onfeilbaarheid. Als de kerk Jezus als de Zoon Gods en het Lam Gods predikt, is de Kerk onfeilbaar. 2) Zie ook pag. 33, aant. 72 Ook tegenwoordig zijn er in de r.k. kerk in Nederland verschijnselen, die sterke spanningen geven in die kerk. De r.k. publiciteitsmiddelen zijn in handen van de zg. „vooruitwillenden". Andere geluiden worden geneutraliseerd. Een nog traditioneel denkend r.katholiek komt dus niet aan het woord. Vele jongeren doen onwillig (cursivering van mij A) met dit nieuwe mee omdat men het gevoel heeft anders niet meer au sérieux genomen te zullen worden. H e t is merkwaardig, dat dezelfde verschijnselen ook in de kring der reformatorische christenen voorkomen. Er worden nog veel meer verontrustende verschijnselen genoemd. Veel priesters leggen het ambt neer. Niet maar om te kunnen trouwen, ze zijn het veeleer moe waarheden te verkondigen, waarover in heel hun psychologie twijfels zijn gerezen. Er wordt zelfs gesproken van een vrijzinnig katholicisme. Men wil gelovig katholiek blijven, maar het geloof wordt dan alleen gezien als een zelfverheldering. De kerk wordt dan nagenoeg vereenzelvigd met de wereld, of deze kerk kan na bewezen diensten worden afgedankt. Zulke extreme gevallen zijn niet talrijk, maar zij komen voor binnen het rooms katholicisme, aldus het Katholiek Archief van 18 maart 1966 in een zeer interessant artikel van Dr. E. Schillebeeckx O.P. „Zijn er crisis-elementen in katholiek kerkelijk Nederland?" (kol. 340-353. H e t zou verleidelijk zijn nog meer uit dit artikel te citeren, maar wat wij wilden zeggen is dit: Wanneer er een gezagsinstantie is, die in zulke critieke omstandigheden een laatste en beslissend woord kan spreken, kan dit een weldaad zijn, althans indien men niet aarzelt het ongeloof openlijk af te keuren. 3) Bv. H . Bavinck, Ger. Dogmatiek IV, p. 309: „Er is wel een onfeilbaarheid der kerk, die ook door de protestanten gaarne erkend wordt, maar deze onfeilbaarheid komt der kerk als vergadering der geloovigen toe en bestaat daarin, dat Christus als Koning zijner kerk er voor zorgen zal dat er steeds op aarde een vergadering van geloovigen zijn zal, hoe klein en onaanzienlijk ook, die zijn naam belijdt en in Hem al haar zaligheid vindt".

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Reformatorische stemmen | 84 Pagina's

Het primaat van de paus - pagina 76

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Reformatorische stemmen | 84 Pagina's