Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het primaat van de paus - pagina 61

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het primaat van de paus - pagina 61

1. Historische uiteenzetting...Het pauselijk gezag tot Leo I - De ontwikkeling in de middeleeuwen - Conciliarisme en papalisme - Concilie van Constanz, 1414 - 1418, en zijn nasleep - Luther - Calvijn - De oosterse en anglicaanse kerken - De contra reformatie tot de 19e eeuw - Het eerste en tweede Vaticaans concilie...2. Schriftuurlijke gegevens...3. Conclusies...

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

h i e r zijt als p e l g r i m of b e z o e k e r , zal het n u t t i g zijn m e t u w a a n d a c h t stil te s t a a n b i j d i t aspect v a n d e k a t h o l i e k e k e r k , d a t in d e H e i l i g e Stoel zijn m e e s t m a n i f e s t e u i t d r u k k i n g v i n d t . I n d e r d a a d zijn w i j hier in h e t c e n t r u m v a n het g e z a g d e r k e r k . 1 0 6 ) W i j z i e n d u s d a t d e p a u s steeds s t e r k e r n a d r u k o p d i e n s e i g e n g e z a g h e e f t g e l e g d , t e g r o t e r s c h e e n d e z e n a d r u k te w o r d e n n a a r m a t e d e d a g n a d e r d e , d a t d e d e r d e z i t t i n g v a n het c o n c i l i e z o u g e s l o t e n w o r d e n . E n n a het c o n c i l i e is d e p a u s n o g v e r d e r g e g a a n in d e z e r i c h t i n g . V e l e n h e b b e n , in e e n e n i g s z i n s naief o p t i m i s m e , g e d a c h t d a t n a d i t c o n c i l i e alles in d e kerk heel a n d e r s zou g a a n , dat d e b i s s c h o p p e n t e g e n o v e r d e p a u s m e e r m a c h t z o u d e n k r i j g e n . H e t b l i j k t s t e e d s d u i d e l i j k e r , h o e z e e r zij z i c h h e b b e n v e r g i s t . Bij h e t n a z i e n v a n d e d r u k p r o e v e n k r e e g ik e e n b e r i c h t o n d e r o g e n u i t d e R o t t e r d a m m e r , w a a r i n s t o n d dat p a u s P a u l u s V I in een m o t u p r o p r i o b e t r e f f e n d e d e taak v a n de b i s s c h o p p e n e n k e l e b e p a l i n g e n h e e f t g e m a a k t . P a u l u s V I h e e f t in d i t m o t u p r o p r i o d e m a c h t v a n d e bisschoppen duidelijk beperkt. Z i j krijgen m i n d e r rechten inzake het event u e l e o p h e f f e n v a n d e C e l i b a a t s v e r p l i c h t i n g bij p r i e s t e r s ( d u s o m t o e t e staan, d a t e e n p r i e s t e r v a n d e eis, o n g e t r o u w d te b l i j v e n o n t s l a g e n k a n w o r d e n ) . A l l e e n v o o r s u b d i a k e n e n k a n d e p l a a t s e l i j k e b i s s c h o p in z u l k e g e v a l l e n z e l f s t a n d i g beslissen, in d e o v e r i g e g e v a l l e n , m e t n a m e b i j p r i e s ters b e h o u d t d e p a u s zich het r e c h t v o o r z u l k e o n t h e f f i n g e n t e g e v e n W a t b l i j f t er n u o v e r v a n d e h o o g g e r o e m d e collegialiteit? (Zie de R o t t e r d a m m e r . . . 1966). M e n k a n zich a f v r a g e n , w a t d e p a u s bezielde. Is hier een r e a c t i o n a i r s t r e v e n ? D e zeer c o n s e r v a t i e v e p a t e r T r o m p S.J. h e e f t g e z e g d : „ D e k a t h o l i e k e k e r k s t a a t of valt m e t h e t p r i m a a t s c h a p v a n de p a u s . D a a r a a n k a n n i e t g e t o r n d w o r d e n . Z o u d e c o l l e g i a l i t e i t s g e d a c h t e tot g e v o l g h e b b e n , d a t a a n h e t p r i m a a t s c h a p a f b r e u k w e r d g e d a a n , d a n zal d e k a t h o l i e k e k e r k

106) Merkwaardig is dat de paus in deze rede de geest van het protestantisme berispte en zeide dat deze de behoefte aan het bestaan van een gezaghebbende tusseninstantie in de betrekking tussen God en de ziel ontkent. De paus citeerde daarbij een woord van Rousseau: „Hoeveel mensen staan er tussen God en mij' (zie ook „De paus van Rome pag. 216). H e t was onbillijk van Paulus VI hier protestantisme en modernisme op één lijn te stellen, al geeft helaas de houding van veel moderniserende protestanten wel aanleiding tot deze gelijkschakeling. H e t is niet juist dat reformatorische christenen ontkennen, dat er gezaghebbende tussenpersonen zijn tussen God en ons. God sterkt ons eigen geloof door hen. H e t gaat alleen om de aard en de omvang van dat gezag. We ontkennen dat het geloof alleen door het ambt tot ons komt. Maar hier raken we de moeilijke kwestie van geest en ambt. H e t zou ons te ver voeren daar nu dieper op in te gaan. In sommige neo-gereformeerde beschouwingen komt ook een te sterke nadruk te liggen op de functie van het ambtelijk brengen van Gods Woord, alsof de gave van de Geest al gewaarborgd was, als het Woord maar gehoord wordt. Hier komen we in aanraking met het probleem van het getuigenis van de H . Geest. Al is het volkomen juist als men afwijst, dat zulk een getuigenis los staat van het Woord en nog apart bij de woordverkondiging bij- komt om ons zeker te maken, toch kan het ambt, op zichzelf, en het Woord op zichzelf ons geen zekerheid geven, als het niet gepaard gaat met het getuigenis van de H . Geest. We kunnen ook niet capituleren als men stelt dat we zonder meer moeten geloven dat de H . Geest gesproken heeft als de paus ex cathedra gesproken heeft.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Reformatorische stemmen | 84 Pagina's

Het primaat van de paus - pagina 61

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Reformatorische stemmen | 84 Pagina's